Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Že má EU lepší benzin? Pověra!

  9:17aktualizováno  9:17
Co přimíchat do drahého benzinu nebo čím nahradit palivo úplně, aby to jezdilo pokud možno lépe a aby to nestálo tolik? To je základní myšlenka, která nedala spát tisícům českých majitelů automobilů. A zvlášť v minulých letech byli mnozí z nich skutečnými průkopníky v poznávání, na co všechno se dá jezdit.

Časy se mění

"V podstatě už je tahle doba pryč, protože po daňové úpravě vycházejí všechny známé příměsi dráž, než za kolik koupíte palivo u pumpy," dělá křížek za jednou etapou českého automobilismu Vladimír Matějovský. Připomíná, že díky srovnání norem výroby pohonných hmot v ČR a EU je co do kvality už úplně jedno, na které straně hranice natankujeme. "Já měl paliva do auta vždycky dostatek," říká napůl tajemně a napůl sebechvalně pan Vratislav. Nechce prozradit své příjmení, protože prakticky celý život jezdil převážně na kradený letecký benzin.

Jako pro pilota práškovacího letadla bylo pro něj běžnou praxí přistrčit kbelík pod křídlo. Pak ho jednoduše přelil do nádrže auta ­ celou operaci kryla mazaně přivřená vrata hangáru. "Možná to jenom trochu víc hřálo motor, olej všechno spravil," přiznává pilot Vratislav. Každou neděli odpoledne jeden litoměřický zahrádkář zkazil ovzduší celé kolonii, když odjížděl svým trabantem: startoval ho rozjezdem z kopečka a vždy za ním zůstal ohromný šedomodrý oblak mastného zápachu. Všichni věděli, že přimíchával do benzinu naftu, kterou kupoval od závozníka náklaďáku.

"Vždyť on to vítr zase rozfoukal a já jezdil za polovinu peněz," hájí se zahrádkář dodnes. A do třetice: bývalým východním Německem zahýbal krátce po sjednocení skandál, když se přišlo na to, že litr stolního oleje na fritování přijde laciněji než litr motorového paliva. A že prý doby NDR se vracejí, když "noví" Němci lijí kvůli pár fenikům do nádrží to, co jejich spoluobčané do té doby jen do hrnců.

Přijdou kontroly?

Takové partyzánské šetření už dnes postihuje zákon. V ČR smí podle vyhlášky motorové vozidlo jezdit po komunikacích jen na palivo schválené státní normou. "Možná není tak daleko čas, kdy vás zastaví policie a požádá, abyste jí poskytl trochu benzinu z nádrže ke kontrole. V Itálii jsem to už párkrát viděl," varuje expert Matějovský. Italské úřady podobným opatřením brání řidičům kamionů, aby do nafty přimíchávali lehký topný olej ­ ten lze rozpoznat zbarvením.

Bionafta

Jediné státem tolerované šetření tak představuje už jen provoz na tzv. bionaftu. "Vím, že se bionafty šoféři báli a tvrdili, že karamelizuje ve válcích," říká vedoucí nákupu autobazaru Tomáš Lachout. Prodej bionafty je dnes na úrovni sotva desetiny objemu prodané nafty. "Já střídám jednu nádrž levné nafty a pak naberu plnou zase té normální a tak to propláchnu. Jezdí to a ušetřím," dává svůj recept na

"Jeden taxikář mi povídal, že když natankuje v Rakousku, jede mu to auto hned líp. To je hloupost. Normy tam mají stejné," říká expert na paliva Vladimír Matějovský.

ušetření taxikář Jaroslav Němeček. "Bionafta jsou jen zhruba ze třetiny metylestery kyselin řepkového oleje a dvě třetiny je běžná motorová nafta. Samotné metylestery by byly dražší než běžné palivo. Aby cena byla zajímavá pro spotřebitele, žádalo by to neúměrnou státní dotaci," vysvětluje Matějovský.

Na rozpory ohledně vlivu tohoto paliva na motory má vlastní vysvětlení: "Je to otázka, čemu chce člověk věřit. Znám dopravní podnik, který celý funguje jenom na bionaftu. Teď se tam vysypal jeden motor. Protože jezdil na bionaftu, myslí si mechanici, že je to palivem. Kdyby jezdil na běžnou naftu, počítám, že by tvrdili, že byla skrytá vada v motoru."

LPG stále stranou zájmu

Že by někdo míchal příměsi do LPG, aby zlevnil už tak laciné ježdění, známo není. Zato se stále častěji objevují výhrady vůči tzv. mobilním plnírnám plynu. Jsou to většinou kolony nádrží instalované na přívěs nebo na podvalník. Jako mobilní zařízení nepodléhá stavebnímu řízení a prodejce si ušetří mnoho starostí. Na druhou stranu nad sebou nemá prakticky žádný dozor a někteří odborníci před tímto stavem začínají varovat.


Nejčastější příměsi používané v minulosti do směsi s benzinem a naftou

KAM... CO... PRINCIP... HROZBA...

příměs do benzinu

technické benziny

Vycházely přibližně o desetikorunu na litru laciněji. Motor takzvaně klepal i při rozmíchání s běžným palivem v poměru 1:1

rychleji se vydřel válec

příměs do benzinu

ředidla

Aceton, toluen, benzinová ředidla - vycházela sice dráž, ale často se především za socialismu dala snadno ukrást. Auta v zimě špatně startovala a hodně kouřila z výfuku

moc špatné emise a likvidace katalyzátoru

příměs do benzinu

nafta

Přimíchávána do benzinu byla předmětem zájmu především majitelů dvoutaktních motorů. "Doporučené" ředění bylo jeden díl nafty na dva díly benzinu

špatné emise a usazeniny v motoru

do nafty

petrolej

Je sice přirozenou součástí nafty, ale samotný nemá dostatečnou mazivost. Následná poškození mohla dosáhnout desetitisícových škod

zadření rotačního vstřikovacího čerpadla

do nafty

topné oleje

Jsou v nich rozpuštěny tzv. značkovače, takže podle zabarvení paliva je možné je rozeznat

minimálně pokuta

 

 

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.