Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Že má EU lepší benzin? Pověra!

  9:17aktualizováno  9:17
Co přimíchat do drahého benzinu nebo čím nahradit palivo úplně, aby to jezdilo pokud možno lépe a aby to nestálo tolik? To je základní myšlenka, která nedala spát tisícům českých majitelů automobilů. A zvlášť v minulých letech byli mnozí z nich skutečnými průkopníky v poznávání, na co všechno se dá jezdit.

Časy se mění

"V podstatě už je tahle doba pryč, protože po daňové úpravě vycházejí všechny známé příměsi dráž, než za kolik koupíte palivo u pumpy," dělá křížek za jednou etapou českého automobilismu Vladimír Matějovský. Připomíná, že díky srovnání norem výroby pohonných hmot v ČR a EU je co do kvality už úplně jedno, na které straně hranice natankujeme. "Já měl paliva do auta vždycky dostatek," říká napůl tajemně a napůl sebechvalně pan Vratislav. Nechce prozradit své příjmení, protože prakticky celý život jezdil převážně na kradený letecký benzin.

Jako pro pilota práškovacího letadla bylo pro něj běžnou praxí přistrčit kbelík pod křídlo. Pak ho jednoduše přelil do nádrže auta ­ celou operaci kryla mazaně přivřená vrata hangáru. "Možná to jenom trochu víc hřálo motor, olej všechno spravil," přiznává pilot Vratislav. Každou neděli odpoledne jeden litoměřický zahrádkář zkazil ovzduší celé kolonii, když odjížděl svým trabantem: startoval ho rozjezdem z kopečka a vždy za ním zůstal ohromný šedomodrý oblak mastného zápachu. Všichni věděli, že přimíchával do benzinu naftu, kterou kupoval od závozníka náklaďáku.

"Vždyť on to vítr zase rozfoukal a já jezdil za polovinu peněz," hájí se zahrádkář dodnes. A do třetice: bývalým východním Německem zahýbal krátce po sjednocení skandál, když se přišlo na to, že litr stolního oleje na fritování přijde laciněji než litr motorového paliva. A že prý doby NDR se vracejí, když "noví" Němci lijí kvůli pár fenikům do nádrží to, co jejich spoluobčané do té doby jen do hrnců.

Přijdou kontroly?

Takové partyzánské šetření už dnes postihuje zákon. V ČR smí podle vyhlášky motorové vozidlo jezdit po komunikacích jen na palivo schválené státní normou. "Možná není tak daleko čas, kdy vás zastaví policie a požádá, abyste jí poskytl trochu benzinu z nádrže ke kontrole. V Itálii jsem to už párkrát viděl," varuje expert Matějovský. Italské úřady podobným opatřením brání řidičům kamionů, aby do nafty přimíchávali lehký topný olej ­ ten lze rozpoznat zbarvením.

Bionafta

Jediné státem tolerované šetření tak představuje už jen provoz na tzv. bionaftu. "Vím, že se bionafty šoféři báli a tvrdili, že karamelizuje ve válcích," říká vedoucí nákupu autobazaru Tomáš Lachout. Prodej bionafty je dnes na úrovni sotva desetiny objemu prodané nafty. "Já střídám jednu nádrž levné nafty a pak naberu plnou zase té normální a tak to propláchnu. Jezdí to a ušetřím," dává svůj recept na

"Jeden taxikář mi povídal, že když natankuje v Rakousku, jede mu to auto hned líp. To je hloupost. Normy tam mají stejné," říká expert na paliva Vladimír Matějovský.

ušetření taxikář Jaroslav Němeček. "Bionafta jsou jen zhruba ze třetiny metylestery kyselin řepkového oleje a dvě třetiny je běžná motorová nafta. Samotné metylestery by byly dražší než běžné palivo. Aby cena byla zajímavá pro spotřebitele, žádalo by to neúměrnou státní dotaci," vysvětluje Matějovský.

Na rozpory ohledně vlivu tohoto paliva na motory má vlastní vysvětlení: "Je to otázka, čemu chce člověk věřit. Znám dopravní podnik, který celý funguje jenom na bionaftu. Teď se tam vysypal jeden motor. Protože jezdil na bionaftu, myslí si mechanici, že je to palivem. Kdyby jezdil na běžnou naftu, počítám, že by tvrdili, že byla skrytá vada v motoru."

LPG stále stranou zájmu

Že by někdo míchal příměsi do LPG, aby zlevnil už tak laciné ježdění, známo není. Zato se stále častěji objevují výhrady vůči tzv. mobilním plnírnám plynu. Jsou to většinou kolony nádrží instalované na přívěs nebo na podvalník. Jako mobilní zařízení nepodléhá stavebnímu řízení a prodejce si ušetří mnoho starostí. Na druhou stranu nad sebou nemá prakticky žádný dozor a někteří odborníci před tímto stavem začínají varovat.


Nejčastější příměsi používané v minulosti do směsi s benzinem a naftou

KAM... CO... PRINCIP... HROZBA...

příměs do benzinu

technické benziny

Vycházely přibližně o desetikorunu na litru laciněji. Motor takzvaně klepal i při rozmíchání s běžným palivem v poměru 1:1

rychleji se vydřel válec

příměs do benzinu

ředidla

Aceton, toluen, benzinová ředidla - vycházela sice dráž, ale často se především za socialismu dala snadno ukrást. Auta v zimě špatně startovala a hodně kouřila z výfuku

moc špatné emise a likvidace katalyzátoru

příměs do benzinu

nafta

Přimíchávána do benzinu byla předmětem zájmu především majitelů dvoutaktních motorů. "Doporučené" ředění bylo jeden díl nafty na dva díly benzinu

špatné emise a usazeniny v motoru

do nafty

petrolej

Je sice přirozenou součástí nafty, ale samotný nemá dostatečnou mazivost. Následná poškození mohla dosáhnout desetitisícových škod

zadření rotačního vstřikovacího čerpadla

do nafty

topné oleje

Jsou v nich rozpuštěny tzv. značkovače, takže podle zabarvení paliva je možné je rozeznat

minimálně pokuta

 

 

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Další z rubriky

Triky na hmyz a trus na autě: neloupejte je nasucho, chemii otřete

Zaschlý trus na oknech či kapotě auta se čistí velmí těžce. Nikdy jej...

Řidiči bojují s každoroční letní otravou - hmyzem přilepeným na čelním skle a zaschlým ptačím trusem. Tyto nečistoty...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....

Špinavá Praha má viníky: auta s chybějícími filtry pevných částic

Ilustrační snímek

Praha dlouhodobě bojuje se znečištěním vzduchu ze silniční dopravy. Studie ÚAMK a ČVUT, kterou si magistrát zadal,...

Najdete na iDNES.cz