Automobilka plánuje v letošním hospodářském roce končícím v dubnu 2023 dodat přes stovku automobilů. „Ve srovnání s minulým obdobím od května 2021 do konce dubna 2022, kdy produkce firmy činila zhruba 40 vozů, je to nárůst o 150 procent. Výrobní prostory v průmyslové zóně na Fáblovce jsou zatím dostačující,“ říká jednatel společnosti Petr Řihák.
„Navyšujeme kapacitu kvůli výrobě elektrických vozidel a současně se nám daří získávat zakázky ze zahraničí. Proto takový nárůst, který je 2,5krát vyšší oproti loňskému roku,“ uvedl Řihák.
Automobilka vyrábí od roku 2016 malé multifunkční užitkové vozy určené především pro města a obce. V krátké i prodloužené verzi se díky vyměnitelným nástavbám dají používat v zimě například jako sněhové pluhy a sypače, v jarních a letních měsících jako kropicí a cisternové vozy nebo malé nákladní vozy. Od letoška budou vybaveny adaptivním vzduchovým podvozkem s měnitelnou světlou výškou, takže je možné je využít ve městě i mimo něj k různým úkolům. Zákazníky jsou hlavně technické služby, ale také stavební firmy nebo správci areálů. Několik aut už jezdí na Slovensku.
Elektromobil je na startu
V Pardubicích se začínají vyrábět také vozy s elektrickým pohonem s názvem Elzebra, na trhu budou od září. „Celoročně jsme testovali jízdu se zátěží čtyři tuny, ujeli jsme 260 kilometrů na jedno nabití. Jsme schopni garantovat osmihodinovou pracovní dobu včetně činnosti nástaveb,“ řekl Řihák. V budoucnu bude podle něj o elektrovozy stále vyšší zájem v souvislosti s ekologickými prioritami Evropské unie. Zákazníci ze zahraničí se již ozývají, polovina elektrických zeber v tomto hospodářském roce by měla směřovat na export.
Firma spolupracuje v oblasti vývoje s rakouským partnerem, baterie bude odebírat od velkého korejského výrobce, který buduje výrobní závod v Německu. Většina dodavatelů včetně subdodávek lakovacích a dalších prací však pochází z východních Čech, což usnadňuje servis. S Ústavem jaderného výzkumu v Řeži a výzkumným ústavem v Čelákovcích zase automobilka pracuje na vývoji vodíkového prodlužovače dojezdu elektrického auta. Podepsala i memorandum s automobilkou Hyundai o případném využití jejího sériově vyráběného vodíkového článku.
Cena vozu s dosud montovanými motory činí asi 1,5 až 1,6 milionu korun bez DPH, v budoucnu s nově montovanými motory Caterpillar přibližně 1,9 milionu korun. Podle Řiháka budou stále významně levnější než u zahraničních výrobců. Elektroauto vyjde zhruba na 2,5 milionu korun, na pořízení však bude možné získat dotaci asi 700 000 korun.
Společnost vznikla v roce 2014. Původně působila v Nové Pace, později ve Vysokém Mýtě, nyní sídlí na okraji Pardubic. Navazuje na výrobu „českých multikár Magma“ ze začátku 90. let, ale vyrábí podle vlastních konstrukčních podkladů. Užitkový vůz může nést více než 45 druhů výměnných nástaveb, které si zákazníci objednají u jiných dodavatelů. Vozidla jsou vybavena tříokruhovou hydraulikou, která umožňuje umístit nástavby vpředu, vzadu i na korbě. Mohou mít vzduchový podvozek, dělené nápravy nebo pohon 4×4.
Zisk firmy po zdanění se v posledních letech pohyboval ve statisících až milionech korun, výsledek snižují vysoké odpisy a náklady na vývoj. V letošním roce by se zisk měl zvýšit.
Počet vlastních zaměstnanců se pohybuje kolem 25. Společnost vlastní čtyři právnické osoby, vloni do ní vstoupila investiční skupina Venture Club Invest. Největší podíl drží Řihákova firma, ostatní mají přibližně po 20 procentech. „Pokud naše plány budou mít odezvu u zákazníků, bude se asi nutné zamýšlet nad vstupem na burzu. Zvednout výrobu ze 40 vozů na 300 až 400 ročně nejde jednoduše profinancovat,“ uvedl Řihák.