Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Žebříčku ekologických aut vévodí hybridní motory, prosadila se i octavia

aktualizováno 
Už 20 let sestavuje Německý dopravní klub (VCD) přehledy nejekologičtějších aut. Nejnovějším žebříčkům kraluje hybridní Toyota Prius, následuje městská Toyota iQ s běžným benzinovým motorem a třetí příčka patří opět hybridnímu pohonu – v Hondě Insight.

Škoda Octavia Greenline | foto: Škoda

Podle zjištění VCD přistupují ke svému okolí nejšetrněji vozy s hybridními motory, které vedle klasického agregátu na benzin mají pod kapotou také elektromotor. Konkurovat jim mohou jen malé vozy s motory s objemem kolem jednoho litru.

VCD na autech hodnotí, kolik vytvoří skleníkového plynu CO2, jak jsou hlučná a kolik vypustí dalších škodlivin.

Mezi deseti nejekologičtějšími auty se letos umístilo sedm vozů japonských automobilek a tři německé produkty. Většinu z nich je možné koupit také v Česku.

Kromě desítky nejlepších sestavuje VCD také žebříčky podle jednotlivých kategorií aut. Kompaktní třídě, do které spadají auta nejméně čtyři metry dlouhá a s kufrem větším než 300 litrů, kraluje Honda Insight. Dobře si mezi kompakty vede také na třetím místě Volkswagen Golf 1.6 TDI BlueMotion. Jeho spotřebu nafty snížila automobilka aerodynamickými úpravami nebo změnami v převodovce.

Rodinným autům vévodí v čistotě podle VCD japonská Toyota Prius. Do této kategorie německý autoklubu řadí vozy delší než 4,2 metru, které zároveň nabízejí nejméně 400litrový zavazadlový prostor.

Za toyotou následuje Golf BlueMotion v provedení kombi, třetí je Volkswagen Touran na zemní plyn a čtvrtá příčka patří Škodě Octavia Greenline. Podobně jako u volkswagenů upravili konstruktéři Škodovky také tomuto vozu aerodynamiku, převodovku a další části tak, aby se spotřeba dieselového motoru snížila o několik decilitrů.

Nejen naftové automobily jsou stále šetrnější. Důkazem čistoty aut na zemní plyn je první místo Volkswagenu Touran mezi sedmimístnými auty.

VCD letos do srovnání zařadilo celkem 350 vozů. Během dvaceti let historie ekologických žebříčků si autoklub všímá některých trendů. Od roku 1989 kleslo množství vypouštěného oxidu uhličitého v průměru o 22 procent. Spotřeba motorů také klesala, ale s různou rychlostí. Vždy podle toho, jak moc politici zatlačili na výrobce automobilů. Proto podle VCD klesla významně spotřeba aut v 90. letech. V posledních letech přichází další vlna tlaku na výrobce, aby nabídli auta ještě šetrnější k životnímu prostředí než dříve.

Deset nejlepších (VCD Auto-Umweltliste 2009/2010)

1. Toyota Prius Hybrid

2. Toyota iQ 1.0 VVT-i

3. Honda Insight Hybrid

4. Nissan Pixo a Suzuki Alto

6. Honda Civic Hybrid

7. smart fortwo coupé 45 kW

8. smart fortwo coupé cdi

9. Daihatsu Cuore 1.0

10. Volkswagen Polo 1.6 TDI BlueMotion

Nejlepší v kompaktních autech

1. Honda Insight Hybrid

2. Honda Civic Hybrid

3. Volkswagen Golf 1.6 TDI BlueMotion

4. Renault Grand Modus 1.2 16V eco2 Quickshift
5. Volkswagen Golf 1.6 TDI BlueMotion Tech.
6. Opel Meriva 1.4 LPG EcoFlex5
7. Volkswagen Golf Plus 1.6 TDI BlueMotion
8. Audi A3 1.6 TDI 77 kW
9. Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG

10. Mazda3 1.6 MZ-CD

Nejlepší rodinná auta

1. Toyota Prius Hybrid

2. Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI BlueMotion
3. Volkswagen Touran 1.4 CNG TSI EcoFuel DSG7

4. Škoda OCTAVIA GreenLine/Combi

5. Volkswagen Passat 1.6 TDI BlueMotion/Variant
6. Ford Focus 1.6 TDCI Turnier, Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI
8. Honda Civic 1.4 i-VTEC
9. Volkswagen Golf Variant 1.2 TSI

10. Volvo S40/V50 1.6D DRIVe Start/Stop

Nejlepší sedmimístná auta 

1. Volkswagen Touran 1.4 CNG TSI EcoFuel DSG

2. Opel Zafira 1.6 CNG EcoFlex
3. Opel Zafira 1.6 CNG Turbo EcoFlex
4. Renault Grand Scénic dCi 110 FAP eco2
5. Opel Zafira 1.7 CDTI EcoFlex

Autoři:




Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.