Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

´Zeleným´ autům zatím nikdo nevěří

  12:39aktualizováno  12:39
Zatím jsou na silnicích v totální menšině. Nabídka právě probíhajícího autosalonu v Paříži ale opět připomněla, že do vývoje aut s co nejmenšími emisemi investují světové automobilky miliardy dolarů.

ELEKTŘINA A NAFTA. Studie Citroën C-Metisse: | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Tváří v tvář růstu automobilismu, zhoršujícímu se vzduchu a tenčícím se zásobám ropy koneckonců ani nic jiného nezbývá.

Nejčastějším řešením jsou hybridní auta, která kombinují běžný spalovací motor s elektromotorem. Alternativou může být i etanol, ale mnozí vidí perspektivu ve vodíku. V Paříži bylo možné si vizi ověřit v případě BMW: právě tato automobilka představila model spalující vodík.

"Pro nejbližší období jsou určitě hybridní motory řešením, jak překonat nedostatek ropy,“ říká například ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Ve vývoji je zřejmě nejdále japonská Toyota, jejíž model Prius hlásí poměrně úspěšné prodeje po celém světě. Výrobce auta, jehož spotřeba atakuje hodnotu čtyř litrů na sto kilometrů, počítá s tím, že v roce 2010 se bude vyrábět kolem milionu hybridních aut ročně.

Politická podpora? Ano, ale...
Ve statistikách o registracích aut se vozy s hybridním pohonem zatím neobjevují. Konkrétně v České republice jich je dnes podle odhadů zhruba pár stovek. Malá čísla prodejů mají jednoduchou příčinu: auta s hybridním pohonem jsou dražší a nabídka není příliš velká.

Ale existují i výjimky. "Dvě z pěti prodaných aut u nás jsou s hybridním pohonem,“ říká manažer Lexusu pro Česko a Slovensko Tomáš Velek. "Lidé je kupují právě kvůli ochraně životního prostředí, a navíc je to i investice do nižší spotřeby,“ dodal.

Malý zájem o alternativu má podobné příčiny všude ve světě. A nejde zdaleka jen o vyšší cenu. Mnozí řidiči nevyzkoušenému modelu prostě nevěří. Platí to i navzdory zatím nesmělé podpoře, kterou se jim některé země pokoušejí nabízet.

Například ve Spojených státech, kde jsou hybridní auta o dva až tři tisíce dolarů dražší, umožňuje vláda odpisy z daní až do výše 3600 dolarů za koupi zmíněného Priusu a dalších sedmi druhů hybridů ze stájí Toyoty, Hondy a Fordu.

Pochyby zvýraznil třeba průzkum na 303 tamních hybridních autech: v městském provozu devět z deseti aut neplnilo úsporu energie předepsanou americkým úřadem ochrany životního prostředí EPA.

Další zajímavou okolností je konkrétně v USA rostoucí zájem o auta s dieselovým motorem, který Američané v 80. letech zatracovali, mimo jiné pro jeho špínu, těžkopádnost a nespolehlivost.

Dieselové motory se od té doby natolik zdokonalily, že jsou dnes mnohdy úspornější a šetrnější než jejich benzinová obdoba. Auta s naftovými motory hodlají do Ameriky nově dodávat mezi jinými Mercedes-Benz, Honda, BMW nebo Nissan.

Odborníci se shodují na tom, že rozvoj aut, která jsou vůči životnímu prostředí přátelštější, se neobejde bez masivní politické podpory. "Určitě by jich jezdilo více i u nás, kdyby byly daňově zvýhodněné,“ míní Šípek.

Evropská unie sice nepropaguje přímo hybridní auta, ale pokouší se alespoň tlačit na výrobce, aby výrazně snižovali emise oxidu uhličitého. "Mluví se o sankcích, ale vsadím se, že se v příštích pár letech nic nestane,“ zchladil nedávno optimismus v časopise Automotive News „nejmenovaný úředník“ z Bruselu.

Autor:




Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Podívejte se na riskantní chování českých řidičů
VIDEO: Plná čára se nepřejíždí, řidiči na to ale kašlou

Předjíždění je jedním z nejriskantnějších manévrů. Je třeba odhadnout rychlost protijedoucího vozidla a být si stoprocentně jistý, že máme dost prostoru na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.