Za prvních šest měsíců letošního roku eviduje Drážní inspekce již 18 usmrcených, což je o 38 % více než za stejné období roku 2019.
„Téměř 100% nárůst poté evidujeme v počtu zraněných při těchto mimořádných událostech,“ uvádí mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. „I když aktuální statistiky již nyní vykazují zhoršení v porovnání se stejným obdobím minulého roku, tak po prázdninách může být ještě hůře. Měsíce červenec a srpen jsou dlouhodobě v případě nehod na železničních přejezdech rizikové a v těchto měsících evidujeme vyšší počet nehod i jejich následků.“
Na červenou se na přejezd nejezdí. Závory jdou v nouzi prorazitRYCHLOKURZ Osobní auto má i s posádkou hmotnost obvykle od 1 500 kilogramů do dvou a půl tuny. Obyčejná malá lokálka má desetkrát tolik a oproti autu opravdu mizerně brzdí. Uvědomit si, že to je nerovný boj, je třeba před každým přejezdem. Vlaky dnes jezdí rychlostí až 160 kilometrů za hodinu a následky nehody jsou tak katastrofální. Čtěte více |
V červenci roku 2019 zaznamenala Drážní inspekce dokonce nejvyšší počet usmrcených na železničních přejezdech od roku 2008. I z tohoto důvodu Drážní inspekce apeluje na řidiče, cyklisty i chodce, aby dbali v letních měsících zvýšené pozornosti a při pohybu v blízkosti železnice byli maximálně opatrní.
Zákon o provozu na pozemních komunikacích jasně stanovuje povinnosti účastníkům silničního provozu týkající se železničních přejezdů. Základním pravidlem je, že si před železničním přejezdem musí řidič počínat zvlášť opatrně, zejména se přesvědčit, zda může železniční přejezd bezpečně přejet a za přejezdem pokračovat v jízdě. Nejsou-li splněny tyto podmínky, nesmí na přejezd vůbec vjet.
Zároveň platí, že nesvítí-li na železničním přejezdu bílé přerušované světlo, je nutné se na takovém přejezdu chovat stejně, jako kdyby byl zabezpečen pouze výstražnými kříži, tedy 50 metrů před železničním přejezdem jet maximální rychlostí 30 km/h a dbát zvýšené opatrnosti. To platí i v případě, jsou-li na přejezdu závory (a bílé přerušované světlo nesvítí). Jak se chovat na přejezdu. čtěte zde.
Drážní inspekce je státní instituce, která šetří příčiny a okolnosti mimořádných událostí (nehod). Jako vyšetřovací orgán je nezávislá na všech státních institucích a jakémkoli provozovateli drah a drážní dopravy.
Jak se chovat na přejezduNejzásadnější pravidlo je jednoduché: „Vlak má vždy přednost“. Brzdná dráha vozidel závisí na rychlosti, hmotnosti a adhezi, v každém případě se však u vlaků počítá ve stovkách metrů, a to i při relativně nízké rychlosti. „Nejrychlejší vlaky zastavují přibližně na vzdálenost 1 000 až 1 200 metrů,“ uvádí Centrum služeb pro silniční dopravu. „Než lokomotiva skutečně dobrzdí, tlačí auto před sebou mnohdy i 300 metrů.“ Vědeckotechnický sborník ČD sestavil několik nepsaných pravidel pro chování na přejezdech:
|