Každá třetí nehoda na přejezdu je smrtelná. Rizikové jsou prázdniny

Zatímco v první polovině roku 2019 umírali lidé při každém sedmém střetnutí na železničním přejezdu, v letošním roce je smrtelná již každá třetí nehoda. Přestože počet nehod na železničních přejezdech v porovnání s předchozím rokem klesl o 38 %, usmrcených přibylo.

Za prvních šest měsíců letošního roku eviduje Drážní inspekce již 18 usmrcených, což je o 38 % více než za stejné období roku 2019.

„Téměř 100% nárůst poté evidujeme v počtu zraněných při těchto mimořádných událostech,“ uvádí mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. „I když aktuální statistiky již nyní vykazují zhoršení v porovnání se stejným obdobím minulého roku, tak po prázdninách může být ještě hůře. Měsíce červenec a srpen jsou dlouhodobě v případě nehod na železničních přejezdech rizikové a v těchto měsících evidujeme vyšší počet nehod i jejich následků.“

Na červenou se na přejezd nejezdí. Závory jdou v nouzi prorazit

RYCHLOKURZ

Osobní auto má i s posádkou hmotnost obvykle od 1 500 kilogramů do dvou a půl tuny. Obyčejná malá lokálka má desetkrát tolik a oproti autu opravdu mizerně brzdí. Uvědomit si, že to je nerovný boj, je třeba před každým přejezdem. Vlaky dnes jezdí rychlostí až 160 kilometrů za hodinu a následky nehody jsou tak katastrofální. Čtěte více

V červenci roku 2019 zaznamenala Drážní inspekce dokonce nejvyšší počet usmrcených na železničních přejezdech od roku 2008. I z tohoto důvodu Drážní inspekce apeluje na řidiče, cyklisty i chodce, aby dbali v letních měsících zvýšené pozornosti a při pohybu v blízkosti železnice byli maximálně opatrní.

Zákon o provozu na pozemních komunikacích jasně stanovuje povinnosti účastníkům silničního provozu týkající se železničních přejezdů. Základním pravidlem je, že si před železničním přejezdem musí řidič počínat zvlášť opatrně, zejména se přesvědčit, zda může železniční přejezd bezpečně přejet a za přejezdem pokračovat v jízdě. Nejsou-li splněny tyto podmínky, nesmí na přejezd vůbec vjet.

Zároveň platí, že nesvítí-li na železničním přejezdu bílé přerušované světlo, je nutné se na takovém přejezdu chovat stejně, jako kdyby byl zabezpečen pouze výstražnými kříži, tedy 50 metrů před železničním přejezdem jet maximální rychlostí 30 km/h a dbát zvýšené opatrnosti. To platí i v případě, jsou-li na přejezdu závory (a bílé přerušované světlo nesvítí). Jak se chovat na přejezdu. čtěte zde.

Drážní inspekce je státní instituce, která šetří příčiny a okolnosti mimořádných událostí (nehod). Jako vyšetřovací orgán je nezávislá na všech státních institucích a jakémkoli provozovateli drah a drážní dopravy.

Jak se chovat na přejezdu

Nejzásadnější pravidlo je jednoduché: „Vlak má vždy přednost“. Brzdná dráha vozidel závisí na rychlosti, hmotnosti a adhezi, v každém případě se však u vlaků počítá ve stovkách metrů, a to i při relativně nízké rychlosti. „Nejrychlejší vlaky zastavují přibližně na vzdálenost 1 000 až 1 200 metrů,“ uvádí Centrum služeb pro silniční dopravu. „Než lokomotiva skutečně dobrzdí, tlačí auto před sebou mnohdy i 300 metrů.“

Vědeckotechnický sborník ČD sestavil několik nepsaných pravidel pro chování na přejezdech:

  • Na přejezd nevjíždíme tehdy, pokud je jasné, že na něm zůstaneme stát, třeba proto, že je za přejezdem z nějakého důvodu kolona.
  • Před železničním přejezdem si musí řidič počínat zvlášť opatrně, zejména je nutné se přesvědčit, zda může železniční přejezd bezpečně přejet. 
  • Pokud na výstražníku nebliká bílé světlo, pak je maximální dovolená rychlost 50 metrů před přejezdem pouze 30 km/h. Pokud bílé světlo bliká, znamená to sice, že se k přejezdu neblíží vlak a jiné drážní vozidlo, ale dovolená rychlost 50 metrů před přejezdem je pouze 50 km/h.
  • Na přejezd nevjíždíme, pokud blikají červená světla, je vydávána výstraha přerušovaným zvukem houkačky nebo zvonku, sklápí se závory, nebo už jsou sklopeny. 
  • Před přejezdem nebo na přejezdu se nesmí předjíždět.
  • Na přejezdu se také nesmíme otáčet.
  • Pokud u přejezdu zastavíme, nesmíme mít zapnutá světla, a to ani dálková, ani potkávací. Je to kvůli možnému oslnění protijedoucích aut nebo strojvedoucího vlaku.
  • Pokud nám auto na přejezdu zůstane stát pro poruchu vozidla a nechce nastartovat motor, tak se zařazeným rychlostním stupněm odskáčeme z přejezdu za pomoci startéru.
Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...