Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

EU pracuje na novém způsobu měření emisí, počítá s testy v reálném provozu

  22:07aktualizováno  22:07
Diplomaté členských zemí EU po několikahodinovém jednání našli dohodu nad kompromisní podobou systému testování emisí automobilů v reálném provozu. Česká republika se nakonec zdržela, proti bylo jako jediné Nizozemsko.

V Roztokách u Prahy se testovaly 13. října nový VW Golf i Škoda Superb homologované pro normu Euro 6 a oba vozy splnily emisní normy | foto: ČTK

Evropská komise a členské země osmadvacítky reagují na skandál automobilky Volkswagen, která měla podle amerických výzkumníků manipulovat s výsledky emisních testů. Nejnovější návrh změn pravidel představila komise členským zemím teprve před několika dny, v pondělí o něm jednali ministři životního prostředí. O zavedení testování spotřeby a emisí v reálném provizu se přitom hovoří už počátku roku 2011.

Aféra dieselgate

Evropská komise rozhodnutí členských zemí uvítala. Eurokomisařka pro vnitřní trh a služby Elžbieta Bieńkowská v prohlášení upozornila, že unie bude první částí světa, kde bude podobně přísné testování vozidel platit. Plánem podle ní je doplnit jej o revidovaný povolovací rámec i dohled nad trhem.

Měření emisí oxidů dusíku v reálném provozu bude podle kompromisní dohody v prvním kroku naplno využíváno od září 2017 pro nové typy aut a od září 2019 pro všechna vozidla. V první fázi bude vyšší tolerance odchylky, kdy se měření v reálných podmínkách od hodnoty z laboratorních měření bude moci lišit až o 110 procent.

Druhá fáze, má začít v roce 2020 pro nové typy aut a v roce 2021 pro všechna vozidla. V tomto případě už by nemělo být možné odchýlit se o více než o polovinu.

Dosažený kompromis změkčuje původní plán Evropské komise, která počítala s nižšími možnostmi odchylky a o rok rychlejším náběhem oné druhé, přísnější fáze. Komise dnes upozornila, že nyní se výsledky testů v laboratoři a v reálném provozu liší v průměru až o 400 procent od limitu, který norma Euro 6 od září 2014 stanoví na 80 mg oxidů dusíku (NOx) na kilometr.

K návrhu se nyní musí vyjádřit Evropský parlament, nemůže však měnit jeho detaily. V prohlášení pro média už dnes ale kompromisní dohodu odmítla liberální frakce.

Autoři: ,




Nejčtenější

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Harley Davidson Street Rod
Harley pro manželky na sobě zamakal v posilovně

Když začnete poctivě každý den makat v posilovně, po roce budete vypadat stejně jako nový Street Rod vedle původního modelu Street 750. Posílený motor doplněný...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Další z rubriky

Citroën C3 Aircross
Aircross je výjimečně praktický crossover, prozkoumali jsme ho

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Citroën představuje další malé auto. Nahrazuje C3 Picasso, má však výraznější vzhled a nové jméno C3 Aircross. A říká si SUV, i když pohon všech kol nenabídne...  celý článek

Automobilka Porsche představila třetí verzi SUVéčka Cayenne
Nový cayenne je zatím bez dieselu a má ochranu před odřením ráfků

Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) Na autosalonu ve Frankfurtu si svou výstavní světovou premiéru odbývá Porsche Cayenne třetí generace. SUV, které před patnácti lety v podstatě zachránilo...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.