Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zemní plyn prozatím není kde tankovat

aktualizováno 
Na zemní plyn jezdí zatím mizivé procento aut. Chybí čerpací stanice a řidiči leckdy netuší, že takový pohon existuje. Má plyn v autech budoucnost?

Fiat Multipla ve verzi na zemní plyn | foto: Fiat

Asi tisíc aut v České republice se pohybuje díky spalování zemního plynu. I když meziročně jejich počet roste, ve srovnání s celkovým počtem registrovaných vozidel je stále směšný. Má budoucnost?

Kladně odpovídají nejen výrobci těchto aut a dodavatelé plynu. Zemní plyn jde totiž s nadsázkou nazvat nejméně bolestivou alternativou k benzinu a naftě.

"Z hlediska dopadu na životní prostředí je zemní plyn daleko lepší variantou. Má asi o dvacet až třicet procent nižší emise skleníkových plynů a nulové emise pevných částic," vysvětluje mluvčí ministerstva životního prostředí Jakub Kašpar.

I proto stát provoz vozidel na stlačený zemní plyn podporuje. Svým posledním rozhodnutím dal opět najevo, že s pohonem na zemní plyn cílí spíš na podnikatelskou sféru - parlament totiž schválil nulovou silniční daň z vozidel poháněných stlačeným zemním plynem. I soukromé osoby pak těží z výrazně nižší spotřební daně, která udržuje cenu CNG na poloviční úrovni ve srovnání s benzinem.

Přesto je u nás pohon zemním plynem v pověstných plenkách. Zatímco v České republice málokdo tuší, že vůbec auto poháněné zemním plynem existuje, na západ od českých hranic se plynový pohon rozvíjí už kolem deseti let.

"Tam, kde je k dispozici síť plnicích stanic, není s odbytem CNG automobilů problém. V Evropě dnes jezdí asi 750 tisíc vozidel na stlačený zemní plyn a každoročně jich asi 18 až 20 procent přibývá," říká Markéta Schauhuberová z České plynárenské unie. Nejvíc aut na plyn podle ní jezdí v Itálii.

Na zemní plyn zatím sázejí kromě autobusových přepravců spíš firmy. A zvlášť ty, které mají co do činění s plynem.

Potenciál CNG pohonu bude ale zřejmě mnohem vyšší. Potvrzují to i čísla z Pražské plynárenské, která zřídila autopůjčovnu vozidel poháněných zemním plynem.

"Jako podnikatelský záměr to vyšlo a sami jsme byli překvapeni, jak skvěle to běží. Výpůjčnost je přes padesát procent a teď jsme nakoupili nová auta," pochvaluje si mluvčí Pražské plynárenské Dagmar Hartmanová. Společnost ve svém areálu provozuje i veřejnou plnicí stanici.

Jenže je jedna z mála. V zemi je veřejných plnicích stanic do dvacítky. To je samo o sobě málo, využitelnost tohoto skromného počtu ale ještě prohlubuje složitý systém placení.

Jen některé z plnicích stanic jsou totiž určeny pro všechny. Například v Brně natankují jen ti, kdo mají uzavřenou smlouvu s Jihomoravskou plynárenskou. Pohonné hmoty pak neplatí na místě, ale jednou měsíčně fakturou.

Náhodný kolemjedoucí ale v Brně nepochodí. Buď musí do Znojma, nebo jede dál na benzin. "Máme osmdesát sedm zákazníků a zatím jsme prodali čtyřicet tisíc kilogramů plynu," popisuje mluvčí Jihomoravské plynárenské Jiří Bezděk. Firma nicméně plánuje stavbu další plnicí stanice na dálnici D1. Ta by už měla být veřejně přístupná jako obyčejné čerpací stanice.

Zatím omezená je i nabídka automobilek. Nejširší portfolio modelů poháněných motory spalujícími zemní plyn má italský Fiat a německý Opel. Obě automobilky se přitom zaměřují spíš na užitkové automobily, případně na větší rodinné vozy typu Multiply u Fiatu nebo Zafiry od Opelu. Podobnou taktiku volí i německý výrobce Volkswagen, který s plynovým pohonem nabízí modely Caddy a Touran. Tuzemská Škodovka výrobu plynových aut plánuje. Prodeje jsou zatím nízké, například Fiat prodal loni čtyřicet aut s pohonem na zemní plyn.

Vozy mají vždy kromě plynové nádrže i benzinovou nádrž a mezi oběma pohony lze přepínat. Oproti konvenčnímu autu ale plynem poháněný vůz pojme benzinu výrazně méně. A potýká se i s vyšší hmotností způsobenou nádržemi na stlačený plyn, které jsou obvykle umístěné pod podlahou kabiny.

"Nižší těžiště zase na druhou stranu zlepšuje stabilitu vozu," míní Josef Dušek z českého zastoupení Fiatu. Jedním z hybatelů rozvoje pohonu na stlačený zemní plyn by mohla být samotná státní správa.

Úředníci dnes jezdí dvaceti tisíci auty, z nichž čtvrtina by do roku 2014 měla jezdit šetrně k životnímu prostředí. "Neznamená to ale, že všechny budou na zemní plyn," upozorňuje mluvčí resortu životního prostředí Kašpar.

Zlaté časy CNG jsou nicméně ještě poměrně vzdálené a zemní plyn je i přes svoje výhody stále "jen" fosilní palivo stejně jako benzin a nafta. Není tedy příliš krátkozraké považovat ho za "alternativní palivo"?

"Zásob plynu je mnohem víc než zásob ropy. A na životní prostředí má mnohem menší dopady," míní Jakub Kašpar.

Na plný plyn

OSOBNÍ AUTOMOBILY

Citroën
Francouzská automobilka montuje pohon na plyn do modelů C3 a Berlingo. Oba vozy s motory o objemu 1,4 litru jsou k dostání v České republice.
Fiat
Italská automobilka nabízí CNG pohon v modelech Multipla, Dobló a Panda a model Punto se slabším motorem o objemu 1,2 litru. České zastoupení nabízí první tři jmenované vozy.

Opel
Německý výrobce na český trh dodává v provedení na pohon zemním plynem vozy Zafira a Combo Tour, oba s motorem o obsahu 1,6 litru a výkonem 97 koní.

Renault
Výrobce nabízí ve verzi CNG vůz Kangoo.
Volkswagen
Německý Volkswagen umožňuje jezdit českým zákazníkům na plyn v modelech Touran a Caddy.
Pohon stlačeným zemním plynem dále nabízí například i Ford v modelech Focus nebo Galaxy, v České republice je ale nelze koupit. Podobně je na tom prémiová německá značka Mercedes - Benz, ani její model E200 není na českém trhu k dostání.

UŽITKOVÉ AUTOMOBILY

Citroën
Automobilka nabízí v "nákladní" verzi s pohonem na stlačený zemní plyn model Berlingo.

Fiat
Italové do České republiky dovážejí užitkovou verzi modelu Dobló a malého Punta.

Opel
Lehký užitkový automobil Combo je k dispozici i v osobní verzi.

V provedení CNG vyrábí užitkové vozy i další automobilky, například Peugeot, Mercedes - Benz, Iveco nebo Ford. V České republice je ale nenabízí.
Kde tankovat?

Plnicí stanice CNG jsou v Praze, Brně, Ostravě, Plzni, Liberci, Českých Budějovicích, Hradci Králové, Prostějově, Frýdku-Místku, Znojmě, Jeseníku, Táboře, Mladé Boleslavi, Karlových Varech a v Ústí nad Labem.

Ne všude lze ale tankovat jako u obyčejné čerpací stanice. U některých stanic je problém zaplatit hotově, například v Brně pak nelze načerpat stlačený zemní plyn vůbec, pokud nemá řidiči u Jihomoravské plynárenské zřízenou speciální kartu, na kterou tankuje. Podobně je to například v Ústí nad Labem, Karlových Varech či Mladé Boleslavi, tam lze ale natankovat alespoň po předchozí telefonické domluvě.
Větší část plnicích stanic provozují dceřiné společnosti plynárenského koncernu RWE.
Do roku 2013 se má počet plnicích stanic zvýšit na 41, jedná se o dovybavení stávajících čerpacích stanic stojany s CNG. O osazení prvních stojanů jedná společnost Bonett Bohemia se společností Benzina. Do roku 2020 by mělo být v zemi postaveno celkem asi 400 stanic.
Cena kilogramu CNG se pohybuje kolem 22 korun. Při přepočtu na množství paliva odpovídající benzinu, to znamená, jako by řidič tankoval litr benzinu za 15 až 16 korun.
Zdroj: www.jezdimenaplyn.cz, www.cng.cz

Autoři:




Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Škoda Superb 1,8 TSI Style...
Škoda Superb 1,8 TSI Style...

r.v. 2016, naj. 47 365 km, benzín
639 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.