Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zemní plyn řidiči nechtějí, Škoda zvolila LPG

  8:56aktualizováno  8:56
Pohon na propan-butan se stěhuje z rezavějících favoritů do nových vozů. Octavii jezdící vedle benzinu také na LPG začíná prodávat Škoda, od ledna chce své modely na tento zkapalněný ropný plyn dovážet do Česka Fiat. Obě automobilky přitom dosud koketovaly spíš s "konkurenčním" plynovým pohonem CNG – tedy stlačeným zemním plynem.

Opel Combo CNG | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Zvlášť případné obří prodeje Škodovky budou znamenat, že CNG dostane i přes daňové zvýhodnění ze strany státu a masivní podporu plynařského gigantu RWE Transgas v boji o kupce nových aut na českém trhu bolestivou ránu.

Vozů s pohonem na zemní plyn se totiž do konce prázdnin prodalo jen 57, po celé zemi jich jezdí odhadem několik set. A palivo mohou čerpat na necelé dvacítce pump, do roku 2020 by jich mělo být sto. Některé z nich jsou však přístupné jen s registrací a palivo se tam nedá zaplatit v hotovosti. Plynárna jej řidiči jednou měsíčně vyfakturuje.

O kolik jsou plynová auta dražší
Fiat Multipla 1,6 Škoda Octavia 1,6 Classic
385 000 benzin 384 900 benzin
493 000 CNG 419 900 LPG
rozdíl 108 000 Kč rozdíl 35 000 Kč

Právě to bylo nejdůležitějším měřítkem při rozhodnutí Škody vyrobit octavii s pohonem na LPG. V Česku je LPG mnohem rozšířenější i známější než konkurenční pohon, mladoboleslavská automobilka ale chce octavii na plyn vyvážet i do zahraničí a počítá s velkými prodeji například v Německu a Itálii. Škoda přitom ještě nedávno viděla budoucnost v CNG. Před dvěma lety představila koncept vozu poháněného zemním plynem, s výrobou už ale nepočítá.

"V současnosti stále není vytvořena dostatečná infrastruktura v podobě čerpacích stanic, což má za následek momentální nižší počet potenciálních zákazníků a s tím spojenou nerentabilitu projektu," konstatoval mluvčí automobilky Evžen Krauskopf. To samé tvrdí i ve Fiatu, který na český trh dosud dováží auta na CNG. Letos jich prodal 16, stejně jako další dovozce Volkswagen. Patnáct vozů pak v Česku prodal Opel. Většinu aut navíc nakoupí samotné plynárny jako služební vozy.

"Po LPG je mnohem větší poptávka. Počítáme s tím, že budeme vozit oba druhy pohonů. CNG využije spíš korporátní klientela, LPG bude směřované spíš na soukromé osoby," nastínil fleet manažer Fiatu Jan Heřmanský.

Volkswagen na českém trhu zatím žádné auto vybavené z továrny pohonem na LPG nenabízí, v Německu je ale v prodeji například "plynový" model Golf. "Do budoucna o uvedení vybraných modelů na LPG uvažujeme," potvrdil Jiří Jantač, vedoucí prodeje osobních vozů v českém zastoupení Volkswagenu.

Vozy poháněné jednotlivými druhy plynu se od sebe liší jen způsobem skladování paliva a také cenou. Oba mohou jet kromě plynu i na benzin. Auta s CNG pohonem vozí plyn stlačený v nádržích pod podlahou auta a jsou většinou alespoň o 50 tisíc dražší než srovnatelná benzinová verze. Vozy na propan-butan mají palivo v nádrži určené pro rezervní kolo a například Škoda chce svoji octavii prodávat o 35 tisíc dráž než srovnatelný model s výhradně benzinovým motorem.

Podle neoficiálních odhadů by se na českém trhu mohly ročně prodávat až tisíce nových aut s pohonem na LPG. Na to ostatně ukazuje i zkušenost dovozce vozů Subaru. Letos prodal zatím 23 nových vozů vybavených dodatečně pohonem na propanbutan. Loni to bylo výrazně víc, v té době ale automobilka ještě neměla v nabídce žádný naftový motor. Auta s LPG tehdy tvořila 12 procent všech prodejů českého zastoupení automobilky.

Souboj plynů CNG LPG
Cena paliva (ekvivalent k litru benzinu) 16 Kč 12 Kč
Počet čerpacích stanic v ČR 19 Více než 500
Osvobození od silniční daně ano ne
Spotřeba paliva ve srovnání s benzinem Max. o 10 % vyšší o 10–20 % vyšší
Parkování v podzemních garážích Většinou zakázané Zakázané
 





Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.