Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zemní plyn v motorismu brzdí nedostatek čerpacích stanic

  23:05aktualizováno  23:05
- Zemní plyn, který je vůbec nejlevnější motoristickou pohonnou hmotou, se v tuzemsku bude šířit v závislosti na rozvoji veřejných čerpacích stanic. Těch zatím je v zemi - kromě desítky podnikových a široké veřejnosti nepřístupných - pouhých sedm v Praze, Brně, Horní Suché u Havířova, Prostějově, Frýdku-Místku, Uherském Hradišti a ve Znojmě.

Další by se měly otevírat letos. Proti stovkám čerpadel s propan-butanem, která v posledních letech pokryla prakticky celou republiku, ale půjde jen o jednotlivé případy.
Vysvětlení je prosté: zatímco propanbutanovou čerpací stanici lze v moderním mobilním provedení pořídit ani ne za půl milionu a velké stabilní zařízení stojí kolem milionu korun, zaplatí investor rychloplnící a velkokapacitní techniky pro zemní plyn pro všechna vozidla kolem pěti milionů korun.
Vzniká tak začarovaný kruh: protože jsou náklady na pořízení rychloplnicích stanic na zemní plyn vysoké a  návratnost je ve srovnání s mnohem rozšířenějším propan-butanem nevýhodná, nepřicházejí v současné recesi noví investoři. Při minimální síti stanic zase řidiči nemají o zemní plyn zájem, který by byl vzhledem k výhodným cenám paliva na místě a přitom by přispíval k dalšímu rozvoji čerpací sítě. Navíc je i technika, která umožňuje spalování zemního plynu v osobních autech dražší než ta, která zpracovává propan-butan, takže zemní plyn budí zájem jen v okolí zmíněných sedmi veřejných stanic.
"Průlom bezpochyby - jak ukazují zkušenosti ze světa - přijde. Další čerpací stanice na zemní plyn podle mého názoru začnou ve významnější míře budovat zdejší plynárenské podniky. Ty budou plynofikovat podstatnou část svého vozového parku a čerpadla dají dispozici také veřejnosti a podnikatelům v okolí. Čekám, že v příštím roce plynaři otevřou čtyři až pět nových stanic," odhaduje šéf technického odboru Pražské plynárenské a jediný český zástupce v pracovní skupině k využití plynu v dopravě Mezinárodní plynárenské unie Jan Žákovec.
Rozvoji zemního plynu v tuzemském motorismu však kromě zmíněných drahých rychloplnicích zařízení pro širokou veřejnost napomohou i malé individuální čerpací stanice, které jsou ve světě obvyklé. Využívají naprosto běžnou soukromou přípojku plynu. I takovou, jaká vede například k rodinnému domku. Během noci z nich lze načerpat plyn až do dvaceti aut. "I tuto techniku, která dosud v Česku není k mání, chce Pražská plynárenská do země dostat," pokračuje Jan Žákovec. "Už máme nabídky z Kanady, ale rozhlížíme se po bližší Evropě, kde podobná technika je ke koupi v cenách už od deseti tisíc německých marek. Čekám, že v tuzemsku něco podobného nabídneme snad už v příštím roce."
Ve světě jezdí na zemní plyn přes milion vozidel, z toho polovina v Evropě. A dalších přibývá. Sériově vyrábí osobní auta na plyn například firmy BMW (typy 316 G a 518 G), Mercedes-Benz (G 230 a E 230), Honda (Civic), Ford (Taurus, Crown Victoria a Contour), Toyota, Nissan a Volvo. Dodávkové či nákladní vozy na totéž palivo v sériích nabízí Mercedes-Benz (Sprinter), Toyota, Nissan. Mitsubishi a Ford. Autobusy na zemní plyn má Mercedes-Benz, Iveco, MAN, Ikarus, Volvo, Neoplan a Isuzu. Přestavby na základě hromadných povolení jsou v Evropě nejobvyklejší u Fiatů Uno a Marea, Opelů Corsa a Astra, Fordů Fiesta a Escort, Renaultu Rapid, Audi A3, A4 a A6, Volkswagenů Polo, Golf a Passat, u dodávkových Fordů Transit a u autobusů Volkswagen T4 a LT.
V tuzemsku jsou hromadné a administrativně velice jednoduché přestavby na zemní plyn schváleny zatím jen u automobilů Škoda od starých Favoritů přes Felicie až po Octavie. U ostatních vozů musí zájemci podniknout komplikovanější a mnohem dražší individuální schvalovací proces. K využití je schváleno zatím jediné zařízení - italské Landi Renzo. Jeho výhradním tuzemským zástupcem a dodavatelem, který pracuje s povolením k hromadným přestavbám, je firma EKOSS v Boskovicích. Ta už má také první dva dealery - Pražskou plynárenskou v Praze a firmu Urbanec v Uherském Hradišti.

Příště se budeme věnovat dotazům čtenářů k využití zemního plynu i propan-butanu v motorismu

Automobilka Volvo montuje do modelu S 80 Bi-fuel tři tlakové nádoby na zemní plyn o celkovém objemu 100 litrů. Benzinová nádrž je třicetilitrová a vše je umístěno pod podlahou vozidla. Zavazadlový prostor automobilu tak zůstává zachován.

Autor:



Nejčtenější



Další z rubriky

VIDEO: Hasič popisuje, jak se rozstřihává auto

Hyundai Tucson upravený pro výcvik hasičů

Sloupek čelního skla pod střechou, ten prostřední kousek nad horním úchytem bezpečnostního pásu, ty se stříhají taky. A...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

Plány Seatu: růst urychlí sportovní značka Cupra, nový Leon a SUV

Seat zakládá novou značku Cupra zaměřenou na sportovní modely.

Seat letos oficiálně představil svou novou sportovní značku Cupra. Ta nově bude vystupovat samostatně a bude přinášet...

Najdete na iDNES.cz