Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zemřel Butzi, designér legendárního Porsche 911. Génius „bez talentu“

  20:23aktualizováno  21:13
Automobilový designér Ferdinand Alexander Porsche, potomek slavné rodiny, zemřel ve čtvrtek ve věku 76 let v rakouském Salcburku.

Ferdinand Alexander Porsche v roce 1963 u prvního Porsche 911, tehdy se ovšem ještě jmenovalo Porsche Typ 901 (T8) | foto: Porsche

F. A. Porsche, který zastával post čestného předsedy dozorčí rady automobilky Porsche, byl autorem známého modelu 911. Ten patřil k nejúspěšnějším modelům v automobilové historii. Přitom Butziho, jak se mu také říkalo, vyhodili po roce studií designu z prestižní školy v Ulmu pro "nedostatek talentu".

Fotogalerie

Butzi si zajistil nesmrtelnost hned jednou z prvních prací v rodinné automobilce. V roce 1962 stvořil Porsche 911. Legendární sporťák s motorem za zadní nápravou, s vykuleným pohledem okrouhlých předních světel, placatou kapotou a mohutnou splývající zádí vypadá do dnešních dnů (modelu 991) vlastně pořád stejně. Nezaměnitelnou siluetu pozná i laik. "Jako tvůrce Porsche 911 založil v našem podniku kulturu designu, kterou jsou naše sportovní vozy až do současnosti ovlivněny," řekl předseda představenstva automobilky Matthias Müller.

Ke vzniku samotného designu se váže historka o tom, jak F. A. o podobě "devětsetjedenáctky" bojoval s šéfinženýrem Porsche Erwinem Komendou. Ten s Butziho návrhy nesouhlasil a hrozilo zastavení prací na novém voze. Butziho otec Ferry tedy vzal synovy návrhy a odnesl je do firmy Reutter, která sídlila naproti automobilce a vyráběla pro Porsche karoserie. Tam nechal vyrobit první prototyp. V roce 1963 se nový model představil pod označením 901 na autosalonu ve Frankfurtu. Ještě před zahájením produkce v roce 1965 muselo Porsche změnit kvůli zásahu Peugeotu označení na 911. Číslování s nulou uprostřed má totiž rezervované francouzský výrobce.

Ferdinand Alexander Porsche

Ferdinand Alexandr Porsche Později navrhoval i závodní auta, jako byl model 804 pro formuli jedna anebo Porsche 904 Carrera GTS, které je dnes považováno za jedno z nejkrásnějších závodních aut všech dob.

Ferdinand Alexander Porsche byl vnukem Ferdinanda Porsche, který proslul nejen jako zakladatel slavné továrny Porsche, ale také jako tvůrce kultovního vozu Volkswagen Brouk.

F. A. Porsche se narodil v roce 1935 ve Stuttgartu, sídelním městě automobilové továrny. Byl nejstarším synem Ferdinanda Antona Ernsta Porsche, přezdívaného Ferry. V roce 1972, když se členové rodiny stáhli z výkonného managementu firmy, automobilku opustil a založil slavnou návrhářskou kancelář Porsche Design Studio se sídlem v rakouském Zell am See. Značku "Porsche Design" nebo "Design by F. A. Porsche" najdeme na nespočtu výrobků, od slavných hodinek přes psací potřeby, koupelny, nábytek, televizory po jízdní kola, vlaky, tramvaje a dokonce i klavír.

Jeho krédem bylo: "Design by měl být upřímný." Vyznával především funkční design, bez ozdob. Sám sebe nepovažoval za umělce, ale spíše za technicky zdatného "řemeslníka tvarů".

Ferdinand Alexander Porsche
Ferdinand Alexander Porsche


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Počty nehod v ČR rostou, po zastaralých silnicích jezdí stále víc aut

Ilustrační snímek

Počty dopravních nehod v České republice rostou. Podle Národní strategie bezpečnosti silničního provozu by ale měly...

Autovychytávky: Dominik bojuje s horkem, lednici nakonec ocenili chodci

Otestovali jsme autochladničku. Posloužila i jako krámek se zmrzlinou

Lednice původně určená do kufru auta se dá využít i jinak, redaktor iDNES.cz Dominik Vršanský to vyzkoušel. Největší...

Najdete na iDNES.cz