Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zemřel hodinář, který vymyslel smarta. Vizionář, co nikdy nepracoval

  14:11aktualizováno  14:11
Ve své zemi měl pověst výřečného podivína s exhibicionistickými sklony, který se umí prosadit v záři reflektorů. Fakt, že tento naturalizovaný Švýcar pocházející z Bejrútu byl ve světě nejznámějším vyslancem průmyslu země helvétského kříže, přičítali mnozí jen jeho mediální šikovnosti. Jedno mu však ani jeho kritici upřít nemohou: Nebýt Hayeka, nebyla by ani automobilka Smart.

Nicolas G. Hayek, duchovní otec smartu a muž opředený mnoha pověstmi, podlehl 28.června srdečnímu infarktu. Podle prohlášení rodiny zemřel Hayek ve svých 82 letech "uprostřed práce". Infarkt jej dostihl přímo u jeho psacího stolu. Zpráva o smrti Nicolase G. Hayeka ZDE

Nicolas G. Hayek

Swatch jako životní styl

Hayek je postava jako vystřižená z hollywoodských filmů. Všeobecně považovaný za zachránce švýcarského hodinářského průmyslu a zakladatele největší hodinářské firmy na světě. On sám se takovému označení nikdy nebránil, ačkoliv ani jedno není tak docela pravda. Respektovaný švýcarský novinář Jürg Wegelin v biografické knize Mister Swatch označuje za vynálezce "plastikových hodinek se sexappealem" Ernsta Thomkeho a uvádí, že když Hayek do firmy nastoupil, byla už finančně stabilizovaná a úspěšná.

Byl to však Hayek, který hodinky Swatch povýšil na životní styl. Jako vášnivý ekolog měl představu, že nositelé jeho barevných strojků budou zároveň jezdit v malém, energeticky nenáročném automobilu. Už před dvaceti lety si usmyslil, že jeho dvoumístný "Swatch-Mobil" bude mít hybridní pohon a karosérii z recyklovatelných plastů.

Na tehdejší dobu mimořádně odvážná vize však nenašla nikoho, kdo by ji chtěl uvést do praxe. Hayek se svým přesvědčovacím talentem objížděl výrobce po celé Evropě (byl i v českém Metalexu), ale sluchu mu dopřál až německý Volkswagen. Naneštěstí pro Hayeka došlo na předsednickém postu automobilky k výměně stráží, a nastupující Ferdinand Piëch projekt Swatch-Mobilu v roce 1993 zarazil. Znechucený Hayek se obrátil na konkurenci a kupodivu uspěl u tehdejšího šéfa automobilky Mercedes-Benz Wernera Niefera. Zlí jazykové tvrdí, že Niefer podlehl Hayekově charismatickému vystupování, protože plány na výrobu půl milionu minivozů ročně nikdy neměly reálný základ.

Smart mohl být český

Nicolas Hayek hledal partnery i v Československu - více ZDE

Také Jürg Wegelin líčí Hayeka jako mimořádně zdatného řečníka. "Hodně mluvil o svých snech a představách a člověk pak rychle získal dojem, že mu Hayek ukazuje svou duši."

Šestileté dítě

Když otevíral továrnu na výrobu smartů ve francouzském Hambachu, mluvil tu spolkový kancléř i francouzský prezident, ale teprve Hayek sklidil potlesk už po dvou minutách svého projevu. Muž, který nosil na rukách vždy několik hodinek najednou a konzervativní Švýcary odpuzoval svými zlatými řetězy, se nakonec i s Mercedesem nerozešel v dobrém. Když automobilka v roce 1997 představila první prototyp smartu, Hayeka se dotklo, že nemá hybridní pohon a svůj podíl ve firmě odprodal.

Smart

Možná však, že Hayek v úspěch konvenčního pohonu u smarta skutečně nevěřil. Čas mu dal ostatně za pravdu - automobilka svým vlastníkům zatím přinášela jen velké finanční ztráty a obrat k lepšímu se očekává až v příštích letech - po uvedení čistě elektrického modelu v roce 2012 a představení nové generace smartu, která má vzejít ze spolupráce s francouzským Renaultem.

Hayek sám sebe nikdy nepovažoval za vizionáře nebo manažera, ale mluvil o sobě jako o umělci. Když byl jednou tázán, kolik hodin denně pracuje, lakonicky odpověděl: "Já vůbec nepracuji. Užívám si tak mezi osmi až čtrnácti hodinami denně." A ve svých interview rád citoval svou manželku, která o něm kdysi prohlásila, že je "šestileté dítě s šedesátiletými zkušenostmi".

Autoři:




Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.