Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zemřel Král českého automobilového designu

  13:51aktualizováno  13:51
S odchodem Václava Krále zhasl motor, který po tři desetiletí roztáčel kola českého designu. Zemřela nejvýraznější osobnost poválečného československého průmyslového návrhářství.

Václav Král, designér | foto: Archiv rodiny V. Krále

Václav Král se narodil v roce 1936 a žil v Roztokách u Prahy. Svou kariéru začínal v padesátých letech v boleslavské škodovce,  kde se stal členem Cechu konstruktérů.

Ve svém životě se kromě skicování věnoval i aktivnímu závodění a také odtud patrně pramení jeho mimořádný smysl pro funkčnost kloubící se s výborným vkusem.

Zůstalo po něm množství odvážných studií – mezi nejznámější patří bezesporu Supertatra MTX-01 z počátku devadesátých let, která s technikou Tatry 613 dosahovala na svou dobu obdivuhodných výkonů především díky vynikající aerodynamice, kterou pan Král – stejně jako ve všech ostatních případech – tvořil od oka.

Poslední rozloučení s Václavem Králem se koná ve středu 2. listopadu 2005 od 15:15 v krematoriu Motol. 

Pro příborskou tatrovku vznikl i návrh na modernizaci šestsettřináctky Prezident, před kterým později dostala přednost labutí Tatra 700. Mezi jeho špičkové kreace patří i supersporty Dioss Rebel a Innotech Mystero. Nevyhýbal se ani motocyklům – poslední realizovaná studie z března 2003 – klasická cestovní šestsetpadesátka s poněkud neobvyklými liniemi - nese symbolicky značku Jawa.

Hmatatelných výsledků dosáhl zejména jako spoluzakladatel legendární ladičské firmy Metalex, se kterou intenzivně spolupracoval po celou dobu její existence. Jeho kabát vozily formule Easter a Mondial, podobně jako Škoda Buggy a Spider. Sériové výroby se dočkal Favorit Roadster nebo Havel bugy. V poslední době se Král zaměřoval na vývoj malých městských vozidel.

Jeho rukopis nese úspěšný závodní tahač Buggyra. Avšak neomezoval se pouze na návrhy automobilové krásy – stvořil i neobvyklý výtah v malé dvoraně Veletržního Paláce, sídla Národní Galerie. Ve spolupráci s firmou Model Maker pak vytvořil repliku historického Porsche 356 v zakázce pro mnichovské muzeum.

Zdroj: autohistories

Jedno nejmilovanějších "dětí" Václava Krále:
Tatra MTX-01 V8 - SUPERTATRA

Václav Král je také tvůrcem vozu, který dosáhl historicky prvního českého národního rychlostního rekordu. S jeho Supertatrou ho vytvořil Stanislav Bold na bývalém letišti Hradčany u Ralska. Vůz s osmiválcovým motorem Tatra o objemu čtyři litry tehdy dával výkon 320 koní a na konci cílové rovinky jel rychlostí 260 kilometrů v hodině.

Pozornost zaslouží také jeho ilustrátorská činnost. Od padesátých let pravidelně uveřejňovaly jeho kresby závodních automobilů motoristické časopisy (první skicu pro Svět motorů nakreslil v 16 letech v roce roce 1952).

Václav Král se stal předsedou Asociace průmyslových designérů ČR, studenti pražského ČVUT si jej pamatují jako vedoucího ateliéru designu na strojní a dopravní fakultě, kde mu přirozený respekt zajišťovaly jeho nepopiratelné pracovní výsledky. Jeho studenti dostávali vždy dostatek šancí ke kvalitnímu uplatnění. Nevyhýbal se kontaktu s médii, o čemž svědčí jeho glosy pro auto.idnes.cz.

Ostravský rodák Václav Král absolvoval v roce 1956 Vyšší průmyslovou školu automobilní a leteckou v Mladé Boleslavi, kde se specializoval na stavbu automobilových karoserií. Do roku 1969 pracoval v konstrukci karoserií AZNP Mladá Boleslav, později ve Výzkumném ústavu energetickém. Od roku 1983 byl ve svobodném povolání. Od počátku 90. let spolupracoval se synem Jiřím, v roce 1994 začal vyučovat v rámci oboru Design dopravních prostředků na Českém vysokém učení technickém.

Autoři:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.