Žene se kalamita, na trénink je pozdě. Zkuste rychlokurz nasazování řetězů

  • 102
Nasadit řetěz není tak složité a trénovaný řidič to na obě kola zvládne klidně za tři minuty. Jenže i do relativně jednoduché, byť dosti špinavé práce vstupuje hromada vedlejších okolností, která může ořetězování kol dokonale zkomplikovat a znechutit.

Záda vám ohazují sněhem ostatní auta, v autě řvou děti, u dveří manželka a ruce máte zmrzlé, že necítíte prsty. A to nepočítáme nervózní hledání řetězů na dně kufru pod nákladem na víkend na horách.

Ilustrační fotoIlustrační foto

Pokud to jen trochu jde, vyzkoušejte si celou operaci v klidu a teple. Pokud nemáte vlastní garáž, zkuste to třeba na krytém parkovišti nákupního centra, než manželka před cestou na hory nakoupí. Určitě nezapomeňte na rukavice. Jednotlivé značky se liší v drobnostech, základy jsou u všech stejné. Všechny se na kolo nasazují, aniž se s vozem musí popojíždět. Oblékáme je na poháněná kola.

Je to hračka

Řetěz rozložíme, rozmotáme jednotlivá vlákna a urovnáme si obě symetrické části. Obvodové lanko zasuneme po zemi za kolem, oba konce zvedneme nahoru na běhoun pneumatiky, přitáhneme je k sobě a spojíme. Horní konce řetízků zachytíme k sobě, lanko sundáme z běhounu na zadní stranu pneumatiky a urovnáme oka řetězu tak, aby byla symetrická a nepřekroucená.

Ilustrační foto

Postupujeme po obou stranách po obvodu dolů až spojíme utahovacím řetězem obě části. Provlékneme řetízek kroužkem a volný konec uchytíme co nejpevněji za některé z oček na boku pneumatiky. Překontrolujeme, zda je řetěz rovnoměrně nasazený. Po třiceti až padesáti metrech jízdy se ještě ujistíme, zda řetězy drží, případně je ještě dotáhneme. K dostání jsou i dražší provedení, která se nasadí na kolo, rozjedete se a řetězy se samy dotáhnou.

Správně mají řetězy "sedět" na pneumatice, nikoliv na ráfku. V případě nouze lze použít řetěz o něco málo větší, který vám zapůjčí spřátelený motorista. Je to lepší než nic. U plastových poklic se moc neděje, pokud ale máte hliníkové ráfky, může přesahující řetěz kolo poškrábat. Pro ty existují speciální řetězy pro litá kola, kde jsou články kryty plastem.

Ilustrační fotoSněhové řetězy

Pozor i na to, zda automobilka povoluje na daný typ auta použít vybrané řetězy. Stále častěji se totiž prodávají vozy, jimž se standardní řetězy do podběhů nevejdou a vyžadují speciální provedení s tenčími články. Když se budete na velká kola, která se do podběhů taktak nacpou, snažit navléknout řetězy, hrozí nebezpečí, že poničí podběhy a blatníky vozu.

Až přijedete ze sněžné výpravy domů, mokré řetězy opláchněte od soli a nečistot, otřete hadrem a nechte dobře oschnout, ideálně je rozprostřete na noviny.

Vybírejte podle rozměru pneumatik

Řetězy po dědečkovi na jeho Škodu Favorit vám budou k ničemu, je třeba mít řetězy s rozměrem vhodným pro vaše auto. Když se pro řetězy vypravíte do prodejny, je potřeba znát přesný rozměr obuté pneumatiky. Pavel Urban, technický ředitel sítě servisů Halfords, radí zkontrolovat, zda mají řetězy schválení ministerstva dopravy. "Zjistěte, zda mají atest. Což zaručuje bezproblémový provoz a to, že je výrobek bezpečný."

Běžně seženete řetězy v několika cenových kategoriích. "Ty nejlevnější v cenách od 400 korun fungují, ale jsou méně komfortní." Obecně lze říci, že čím dražší, tím lepší materiál. Ty nejlevnější jsou méně odolné. "Dražší kategorie bývají legované třeba i titanem," vysvětluje Urban.

Sněhové řetězy s plastovými chrániči na litá kola

Sněhové řetězy s plastovými chrániči na litá kola

Ilustrační foto

Na balení najdete tabulku s rozměry pneumatik, pro které jsou řetězy určeny

"Následuje cenová kategorie asi od 1200 korun. Další od 4 a půl tisíce a pak různé speciální řetězy - třeba na vozy SUV, které stojí třeba 8 a půl tisíce korun i více."

Rozdíly jsou v jednoduchosti montáže. Některé dražší nabízejí různé samoutahovací systémy, jiné sundáte doslova jednou rukou. "Není třeba se bát ani nejlevnějších řetězů. Když budu bydlet na horách, vyplatí se ale investovat do dražších, komfortnějších řetězů, " uzavírá Pavel Urban z Halfords.

Ilustrační fotoIlustrační foto

Látkové řetězy se neosvědčily

Klasické řetězy lze nyní nahradit látkovými. Prodávají se za 1 800 až 2 500 korun a jejich hlavní výhodou je snazší nandavání. Problémem je jejich trvanlivost. Prakticky vůbec se s nimi nesmí vyjet na asfalt, protože se ihned ničí. Čtěte test sněhových řetězů ZDE

KDY PŘIŠEL ČAS ŘETĚZŮ

Sněhové řetězy lze použít jen na silnicích se souvislou sněhovou vrstvou. Při jízdě s nimi se doporučuje čtyřiceti-, maximálně padesátikilometrová rychlost. Řetězy je třeba demontovat, jakmile se povrch zlepší.