Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ženeva 2006: Čím oslní autosalon?

  15:38aktualizováno  16:36
Jen pár dní zbývá do zahájení ženevského autosalonu. Chystá pro motoristické fandy tradičně velkou podívanou. Až se v úterý 28. února v osm hodin ráno shluknou stovky novinářů před stánkem Mercedes-Benz na ženevském výstavišti Palexpo, odstartují tím sérii více než šedesáti tiskových konferencí a prezentací, které tradičně tvoří předehru autosalonu.


ŽENEVSKÝ AUTOSALON
...zvláštní příloha zde

O deset hodin později již jen ti nejodolnější budou odcházet od stánku firmy Lotus, která maraton prvního dne autosalonu bude uzavírat.

V další dny už začnou proudit na výstaviště motorističtí fandové z celé Evropy.
Očekávané premiéry V Ženevě je ohlášeno téměř třicet světových automobilových premiér.

A to ještě ne všechny značky předem zveřejňují představení svých novinek. Některé naopak volí taktiku překvapení a okamžik odhalení svých nových modelů tají do poslední chvíle.

Každopádně již teď je jasné, že pozornost připoutá Opel GT, znovuzrozená legenda sedmdesátých let minulého století. V letošním comebacku v Ženevě se představí zcela nový dvousedadlový roadster s přeplňovaným dvoulitrovým motorem o výkonu 260 koní a se zadním pohonem.

Velké očekávání předchází i vůz ze zcela jiné třídy - nové Volvo S80. Druhá generace tohoto vozu bude prvním sedanem značky, do kterého se vejde jeden z nejmenších napříč uložených osmiválců V8 s mohutným výkonem 315 koní.

A komu ani takový motor nestačí, jistě neopomene návštěvu stánku Ferrari. Nový ohlášený model 599 GTB znamená pro Ferrari další rekord - nejvýkonnější sériově vyráběný dvanáctiválec všech dob ve dvousedadlovém kupé s motorem za přední nápravou.

Má 620 koní, jeho nepřehlédnutelný design pochází samozřejmě od karosáře Pininfariny. Kdo naopak nehledá supervýkony a superrychlost, ale spíš odpověď na to, jak se bude jezdit ve městech, až dojde ropa, jistě bude obdivovat Concept-EZ MIEV, které připravilo evropské designérské centrum Mitsubishi.

Neobvykle vyhlížející vůz charakterizují i nezvykle veliká dvacetipalcová kola, přičemž v náboji každého kola je umístěn elektromotor s výkonem 20 kW. Celkový výkon vozítka je 80 kW (4x 20 kW), tedy 110 koní. Zdrojem energie je blok lithiových baterií umístěný pod podlahou.

Koncepty a studie Pro všechny autosalony obecně, a pro Ženevu zvlášť, platí, že zde jednotlivé značky předvádějí pod nejrůznějšími krycími jmény novinky ještě dříve, než se začnou vyrábět. Zpravidla vše, co je uváděno jako studie či koncept, se pak s menším či větším zpožděním objeví v nabídce.

"Jsme nadšení, že můžeme konečně předvést i v Evropě náš nový koncept T2X," říká David Lyon, výkonný ředitel GM Daewoo a GM Asia-Pacific. Má na mysli další ze studií, které mají být tahákem autosalonu. "Z mnoha pohledů výjimečný koncept T2X má velké šance, že by se zanedlouho mohl objevit v naší sériové nabídce," dodává Lyon, odpovědný ve firmě i za design nově vznikajících vozů.

Premiéra nové škodovky Škoda Roomster byla původně také takovou studií. V Ženevě si však odbude svou oficiální premiéru již v podobě, v jaké se bude vyrábět a v létě i prodávat. Azda chystá mladoboleslavská automobilka pro autosalon ještě nějaké překvapení, k tomu její tiskový mluvčí Evžen Krauskopf říká: "Na stánku Škoda Auto je kromě ostatních vyráběných modelů vše soustředěno na roomster. To je naše hlavní novinka."

Nejočekávanější zprávou v souvislosti s roomsterem bude jeho cena. V tuto chvíli ještě zůstává předmětem dohadů. Potvrdil to nedávno i Fred Kappler, který má v automobilce Škoda Auto na starosti prodej i marketing: "O ceně je zatím předčasné spekulovat, zveřejníme ji až osmadvacátého února ve čtvrt na čtyři." To je totiž okamžik, kdy začíná u stánku největší české automobilky tisková konference spojená s premiérou roomsteru.

Škoda Roomster se již za pár měsíců začne ucházet o přízeň zákazníků ve třídě, která je svým způsobem na okraji zájmu. Nebude to proto mít snadné a jistě nebude vyráběn v takových sériích, jako třeba fabia či octavia.

Dnes již automobilky v honbě za zákazníkem vyplňují doslova každou mezeru v nabídce. Tedy i v těch druzích aut, nad kterými dříve ohrnovaly nos, protože se nedala v tom segmentu vyrábět ve velkých sériích.

Má to však i druhou stranu. Takové vozy si mohou dovolit montovat buď nejmenší značky, které si za kusovou výrobu nechají pořádně zaplatit, nebo naopak nejsilnější koncerny. "Vozy z okrajových segmentů zvyšují image každého automobilového výrobce," říká Carl-Peter Forster, prezident GM Europe.

Má pravdu. Jejich Opel GT je auto moc pěkné. A jistě bude i pěkně drahé. A právě v tom je půvab autosalonu pro běžného návštěvníka: jinde neuvidí na jednom místě tolik krásných a zajímavých aut. Pro motoristu, který rád „nakrmí“ svůj zrak nějakým exkluzivním modelem, se právě při příležitosti autosalonu nabízí možnost vidět také to, co si určitě nekoupí.

NOVINKY ŽENEVA 2006

Alfa Romeo

Spider

159 SportWagon

Aston Martin

Rapide

Audi

RoadJet Concept

RS4 (avant,cabrio)

Allroad

S6

BMW

3,0i biturbo

1 (3 dv.)

Z4 M

Dacia

Logan Combi

Daihatsu

Terios

Dodge

Caliber

Rampage concept

Edag

Biwak

Ferrari

F599 GTB

GG50.

Fiat

Sedici

Punto Cabrio (Bertone)

Punto Cabrio (Fioravanti)

Panda Multi Eco

Ford

S-MAX

Galaxy

Focus CC

Reflex

Giottiline

Ginko

Gumpert

Apollo

Honda

Civic Type-R

Hyundai

Santa Fe (facelift)

Accent

Chevrolet

Captiva

Epica

Chrysler

Imperial

Jaguar

XK Cabrio

Jeep

Patriot

Kia

Cee´d

Carnival (facelift)

Sorento (facelift)

Koenigsegg

CCX

Lamborghini

Miura concept

Lancia

Haizea

Lexus

GS 450h

Lotus

Europa

Mazda

Kabura

3 (facelift, 
MPS)

Mercedes

SL

Mini

Geneva Concept

Mitsubishi

Colt CC

Concept X

Concept EZ MIEV

Nissan

Terranault

Pivo

Opel

GT

Peugeot

207

407 Macarena

Porsche

GT3

911 Turbo

Renault

Altica

Espace (facelift)

Rinspeed

zaZen

Saab

Aero-X

Ssangyong

Action

Suzuki

SX-4

Škoda

Roomster.

Toyota

i-Swing

Yaris T-Sport 

Urban Cruiser

Volkswagen

Concept A

CrossPolo

GX-3

Ecoracer

Volvo

S80

C30

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Nejkrásnější a nejrychlejší Aston Martin

Aston Martin DBS Superleggera

Aston Martin představuje speciální provedení svého modelu DBS. Superleggera je další novinkou, kterou ikonická britská...

Konec dieselů. Volvo S60 Made in USA už je mít nebude

Volvo S60 2018

Volvo v nové šedesátkové řadě nejprve představilo kombík, na sedan přišla řada za půl roku až se slavnostním otevřením...

BMW má zase superkupé. Českou cenu má zatím jen diesel za 2,7 milionu

BMW 8 2018

BMW začne na podzim prodávat velké luxusní kupé řady 8, která se tak vrací do hry po téměř dvaceti letech, kdy se...

Najdete na iDNES.cz