První půlka března patří autům, v Ženevě probíhá tradiční autosalon, který je nejdůležitější evropskou motoristickou akcí. Zpravodaj iDNES.cz byl tradičně na místě, viděl premiéry a sledoval nové trendy v automobilovém průmyslu.
Jak to chodí na světových autosalonech popisuje vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák, pro kterého to byl už sedmnáctý ženevský autosalon.
Nad autosalony zlomili mnozí hůl, ve zrychlené internetové době prý postrádají smysl, ženevský autosalon ročník 2019 jasně ukazuje, že to tak být nemusí.
André Hefti, se na rozloučenou předvedl ve velkém stylu, prvního července totiž dlouholetého šéfa salonu nahradí Olivier Rihs. Výstaviště je plné aut, o kterých ani znalci do posledních chvil neslyšeli, představují se tu zcela nové značky, automobilky přivezly spoustu studií, vizí pro budoucnost a celých konceptů mobility příštích dekád.
Došlo i na politické pikantérie: opulentní prezentace značky Auris vyrábějící limuzíny pro ruského prezidenta Putina je hlavně demonstrací síly.
Automobilky chtějí na autosalonech šokovat, upoutat pozornost. Právě proto investují obrovské prostředky do účasti na autosalonech a stavby konceptů, kterými se pak chlubí.
Ženeva je ovšem tentokrát hlavně plná jednokusových unikátů, aut stavěných na zakázku, malosériových projektů, malých dílen, úpravců. Nejdražší auto světa, černočerné bugatti je jedno z největších lákadel a překvapení ženevského autosalonu. Za jeho zrodem podle neoficiálních informací stojí za jeho zrodem Ferdinand Piëch, bývalý šéf koncernu Volkswagen, který kdysi stál za obnovením automobilky Bugatti.
Zvolení elektrického jaguaru Evropským autem roku, oznámené právě na autosalonu, pak mnozí chápou jako vstřícné gesto vůči EU prosazující „na sílu“ elekromobilitu.
V Ženevě jsou opět v akci špioni - fotí a dopodrobna zkoumají vystavené novinky. „Vůbec se neskrývají. Vystavovatelé tomu zabránit nemůžou,“ komentuje redaktor iDNES.cz.
Poslední roky i do Ženevy doputoval trend, kdy automobilky, které nemají velkou novinku, jíž by se aktuálně pochlubily, na autosalon nedorazí. Pro letošní ročník tak zrušily svou účast v Ženevě Hyundai, Volvo, Ford nebo Jaguar s Land Roverem.
O novinkách ženevského autosalonu si můžete počíst ve speciální příloze ZDE.