Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ženeva po válce viděla kultovní vozy i hledání designéra pro favorita

aktualizováno 
V neděli končí už 79. ročník autosalonu v Ženevě. Za posledních 50 let se na nejzápadnějším konci Švýcarska představily světu největší ikony poválečného automobilismu: Fiat 600, Jaguar E-type, Renault 16, VW Polo, Fiat Panda, Renault Scénic nebo třeba Ford Focus. A v Ženevě se v roce 1983 se škodováci dohodli s Bertonem, že jim namaluje favorita.

Autosalon Ženeva 2009 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Autosalon Ženeva 2009

Z trojice nejvýznamějích evropských autosalonů má Ženeva privilegium, že se koná každý rok. To Paříž s Frankfurtem se musí v pořádání podzimní autoshow střídat.

První ročník se konal od 29. dubna do 7. května v roce 1905. Od roku 1982 se se jezdí vždy začátkem března do velkého výstavního centra Palexpo, které je na východním konci Ženevy hned vedle letiště. Pauzu měl autosalon v letech 1908-1922 a 1940-1946.

Plakát zvoucí na první ženevský autosalon

Všechny plakáty ženevského autosalonu k vidění ZDE

Za 104 let viděla Ženeva spoustu premiér aut, které mají v historii čtyř kol své místo.

V roce 1925 tak návštěvníci spatřili Opel 4 / 12 CV. Byl to jeden z prvních opravdu úspěšných opelů, říkalo se mu Rosnička. V roce 1929 měl světovou premiéru Mercedes SSK, který manifestoval sílu německé automobilky. Aby ne, pod kapotou mu burácel šestiválcový 7,1litr s výkonem 225 koní. Auto vyrobené v pouhých 36 exemplářích umělo jezdit až na svou dobu ohromujících 192 km/h. U zrodu modelu SSK stál v roce 1928 Ferdinand Porsche, který v té době působil jako technický ředitel Daimleru. Byl to jeho poslední rok u Mercedesu.

Mercedes SSK

Mercedes SSK

V roce 1931 se představil Maybach Zeppelin cabriolet (mimochodem, novodobý Maybach v luxusním provedení Zeppelin se představil v Ženevě i letos). Impozantní kabriolet s dvanáctiválcovým osmilitrem a osmistupňovou převodovkou si oblíbily hlavně hlavy států.

O šest let později potěšil Fiat zákazníky z opačného konce sociálních vrstev. Představilo se legendární Topolino. A po válce viděla Ženeva poprvé legendární Fiat 600.

V Roce 1961 viděli návštěvníci švýcarské autopřehlídky poprvé jedno z nejkrásnějších aut historie Jaguar E-type.

Jaguar E-Type

Jaguar E-Type

Tři roky nato přivezl do Ženevy věhlasný italský karosář Pininfarina nádherné kupé, pojmenované po nedalekém městě, ležícím u Ženevského jezera o padesát kilometrů blíž k Česku: Fiat 2300 Pininfarina "LAUSANNE". Unikát vznikl při příležitosti národní výstavy konané v Lausanne, jediným exemplářem poháněným řadovým šestiválce vzdal hold švýcarské federaci.

Jedno z převratných aut se představilo v roce 1965. Renault 16 "objevil" pro automobilový svět karoserii s pěti dveřmi. Dnes minimálně v Evropě bezpečně kralující hatchback.

Renault 16

V tom samém roce bylo na stánku Ferrari k vidění Dino. Do výroby se tohle kultovní auto, pojmenované po předčasně zemřelém synovi Enza Ferrariho, dostalo až o dva roky později.

V roce 1969 se představil Peugeot 504 Coupé. Nesmírně elegantní kupé nenavrhl nikdo jiný než Pininfarina a prodalo se v 26 tisících exemplářích. Kromě kupé se v Ženevě představil také kabriolet, kterých se vyrobilo 7 800.

V březnu 1971 se na stánku Lamborghini předtavil koncept LP500 Prototype. Kódové označení vám možná nic neříká, ale tohle auto zná asi každý. Původně se nemělo vyrábět, ale karoserie navržená designérským géniem Marcellem Gandinim se líbila tolik, že auto dostalo čtyřlitrový dvanáctiválec (375 koní) a tři roky nato putovalo do výroby.

Lamborghini LP500 Prototype

Lamborghini LP500 Prototype

Auto dostalo jméno Countach, což znamená v piemontském dialektu "div", trefnější je ale jiný výklad. Výraz prý používají piemontští muži jako výraz obdivu při spatření krásné ženy. Contachu se dodnes klanějí všichni milovníci supersportů. A designéři od dob Gandiniho v téhle automobilové extratřídě vlastně nic nového a lepšího nevymysleli.

V roce 1973 se v Ženevě představil jeden z méně známých fiatů, který ale dodnes budí rozruch. Už samotné jméno je dost podivné X 1/9. Kupé s motorem uprostřed namaloval další geniální italský designér Bertone. Pamatujte si ho, ještě o něm uslyšíte!

Fiat X 1/9

Fiat X 1/9

Čtyři roky na to dorazilo do Ženevy porsche, které vypadalo docela jinak než nesmrtelná 911. Kupé 928 dostalo "žraločí" vzhled a pod kapotu 240 koní produkovaných kapalinou chlazeným osmiválcem o objemu 4,5 litru. 

Roku 1980 přivezlo Audi do Ženevy Quattro. Italsky to znamená čtyři, ale pro všechny ostatní je to synonymum Audi a jeho pohonu všech kol. Prezentovalo ho sportovní kupé, poháněné přeplňovaným pětiválcem o objemu 2,2 l a výkonu 147 kW/200 k, které pak řádilo na rallyových tratích s třísetkoňovými motory. Pro rýpaly dodejme, že dávno před Audi (přesně v roce 1966) dostal pohon všech kol bájný Jensen FF.

Ten samý rok bylo rušno opět u Fiatu. Stála tam malá krabičkovitá Panda. Jednoduché auto, které jeho designér Giorgetto Giugiaro kdysi přirovnal k ledničce (geniálně jednoduché, navržené tak, aby maximálně využívalo prostor), vydrželo ve výrobě až do nového tisíciletí, to snad mluví za vše.

Ročník 1983 byl velmi důležitý pro mladoboleslavskou automobilku, svět se o tom tehdy ale nedozvěděl. Do Ženevy totiž vyrazila na průzkum výprava Škody vedená Petrem Hrdličkou, který dostal na starosti vývoj nového modelu. Na výstavišti hledali vhodného partnera, který by jim namaloval novou moderní karoserii pro chystaného favorita. Uspěli u Bertoneho a v červnu téhož roku podepsali s italskou karosárnou smlouvu na návrh designu.

V roce 1986 dorazilo Volvo 480. Bylo docela jiné, než "obrněná" volva své doby. Je originální a moderní zvenku i zevnitř, není divu, že na něj dnes odkazuje i současný model automobilky C30.

Volvo 480

Volvo 480

Dva roky na to se představila v Ženevě třetí generace passatu. Že to je volkswagen a že přesně tahle generace z něj udělala ikonu, není třeba dodávat. Dnes tento etalon manažerských expresů koupíte už v šesté generaci.

V roce 1993 nahradil na ženevském autosalonu Ford Mondeo zdánlivě nesmrtelnou sierru. Měnilo se toho mnohem víc než jen jméno. Mondeo namalovali na čistém papíře, už jen proto, že dostalo pohon předních kol, sierra byla "zadokolka". Projekt stál na dvou dobu neskutečné peníze, ale vyplatil se. Mondeo se už ve své první generaci stalo legendou, dnes jezdíme ve čtvrté generaci.

Následující rok se představilo Audi A8. Pýcha automobilky přivezla hliník použitý všude, kde to bylo možné a také nové označování modelů s písmenem A a za ní usazenou číslicí.

V roce 1995 odhalili na stánku Ferrari jubilejní model F50. "Ef-padesátka" oslavující padesát let založení automobilky nikdy nedosáhla věhlasu nesmrtelné o deset let starší F40, pozornost ale bezesporu zaslouží. Auto postavené z karbonu a kevlaru po vzoru formulí 1 namaloval Pininfarina. Supersport s dvanáctiválcem o výkonu 520 koní vznikl v pouhých 349 kusech.

Opodál na stánku Mercedesu se přepisovala historie. Výrobce velkých korábů silnic se rozhodl zavítat o do nižších tříd a představil třídu A. Auto s bonbonovitou karoserií stálo hromadu peněz za vývoj. Dostalo unikátní sendvičovou konstrukci podlahy zaručující bezpečnost pro posádku, až neuvěřitelnou prostornost, ale také bohužel hned zpočátku nechtěnou reklamu v podobě propadáku v losím testu.

Mercedes A

Slalom, který úspěšně absolovoval i Trabant, skončil pro "ačko" kotrmelcem. Trabantisté se "áčkařům" chvíli vysmívali, inženýři Mercedesu ale vše napravili instalací stabilizačního systému do malého auta. Díky Mercedesu A tak svět ví, co to je systém ESP. Malý mercedes byl nakonec stejně velmi úspěšný a je zajímavé, že 40% zákazníků byly ženy.

V roce 1998 se v Ženevě představilo jedno z nejpovedenějších aut posledních dekád: BMW řady 3, známé pod kódovým označením E46.

Mnohem větší cirkus byl ale na stánku Fordu. Zdánlivě nesmrtelný escort šel do důchodu a jeho místo zaujal focus. Nový model, to byla stejná písnička jako u mondea: neskutečné peníze investované do vývoje, čistý papír, revoluce ve všem: designu, technice i kvalitě. Mimo jiné dostal nový ford víceprvkovou zadní nápravu, o které si ostatní auta této kategorie vyprávěla jen pohádky (A některá si je vyprávějí dodnes.). První generace focusu je další legendou, která nepotřebovala k ohromení publika dlouhá léta. A na přelomu tisíciletí se stal nejprodávanějším autem světa.

Rok 2000 znamenal premiéru pro Opel Speedster. Možná je to příliš okrajové auto, ale zároveň ukázka sebevědomí automobilky a synonymum zábavy za volantem. Opel si totiž nechal u věhlasného britského stavitele závodních aut Lotusu postavit něco mezi přerostlou motokárou a formulí a rozhodl se to prodávat v autosalonech vedle rodinné astry.

Opel Speedster

Opel Speedster

Pokud si chcete řízení opravdu užít, svezte se v puristickém speedsteru. Motor vám řve za zády, zadní kola se zakusují do asfaltu, bolí vás ruce od kopanců volantu, autorádio je úplně nanic protože ho neslyšíte a spolujezdec má sedačku napevno přimontovanou k podlaze. Víc není třeba dodávat.

Rok na to viděla Ženeva poprvé další auto, ze kterého byla paf, Renault Vel Satis. Tahle nekonvenčně stavěná bachratá nelimuzína pro pány ředitele se prodává dodnes. Páni ředitelé bohužel nepochopili, že reprezentativní auto nemusí být dlouhý sedan, a tak pětidveřový vysoký hatchback moc nekupují.

V roce 2004 představil Mercedes model CLS. Ladné elegantní auto si vymyslelo nový tvar karoserie, kterou dnes dávají svým prémiovým modelům i ostatní výrobci. Říká se tomu "čtyřdveřové kupé".

Následující rok byl poprask na stánku citroënu. Představila se tam legenda francouzské automobilky a jedno z nejosobitějších a nejcharismatičtějších aut dneška - model C6. Přehlídka skvělého designu, špičkové techniky ale bohužel moc na dračku nejde.

Citroën C6

Citroën C6

V roce 2006 se automobilový svět divil na stánku Škodovky. Česká automobilka představila asi nejkontroverznější model své historie: Roomster. Praktické auto budí dodnes vášně. Bud se vám líbí, nebo ho nenávidíte. Nic mezi tím.

Loni byl jedním z nejvýraznějších aut v Ženevě paradoxně model, který se do Evropy neměl původně vůbec dostat. Indická Tata Nano, kandidující na titul nejlevnějšího auta světa, se ale po jistých úpravách na starý kontinent chystá. Loni ho ale žárlivě střežili a pro jistotu zůstalo celý autosalon zamčené.

Letošní novinky si prohlédněte
v autosalonové příloze Auto.iDNES.cz ZDE



Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

První řidičský průkaz získal před 130 lety vynálezce auta Benz

Benz Patent Motorwagen

Německý konstruktér Carl Friedrich Benz se do dějin asi nejvíce zapsal jako vynálezce prvního skutečného automobilu....

Nerudný génius v černých brýlích zemřel před 30 lety

Enzo Ferrari

„Signor Ferrari, jak chcete, aby se na vás vzpomínalo,“ tak začínal poslední rozhovor se slavným mužem v černých...

Autofotka týdne: Mini se s kupé nechytá. Spálilo se už po druhé

Broadspeed Mini GT 2+2

Mnoho věcí bylo vymyšlených dříve, než by se mohlo zdát. Platí to i pro mini s karoserií kupé, které poprvé vyjelo už v...

Najdete na iDNES.cz