Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ženeva: potrvá ještě týden

  15:51aktualizováno  15:51
Brány vyhlášeného evropského autosalonu v Ženevě se ve čtvrtek po dvou dnech určených novinářům otevírají i pro veřejnost. Pro letošní dvaasedmdesátý ročník je příznačný vysoký počet novinek. Organizátoři ohlásili ohromující počet 32 světových premiér. Evropský debut si na autosalonu navíc odbude dalších sedmnáct vozů.

K nejočekávanějším novinkám patří především Ford Fusion. Je to "malý velkoprostorový vůz" určený pro mladé rodiny. Je postaven na podvozku oblíbené fiesty, ale nabízí mnohem větší vnitřní prostor. Podobně "nafouknutá" menší auta lze postřehnout i u Fordu, Opelu, Fiatu a obdobný trend vede k uspokojivému komerčnímu úspěchu třeba i Peugeot. Mezi vozy střední třídy sklízí zájem například zcela nový model Opelu Vectra nebo Peugeot 307 ve verzi kombi. Pokud jde o luxusní vozy, v Ženevě na toto pole vstoupila limuzína od Volkswagenu pod jménem Phaeton. Měla by konkurovat především velkým mercedesům.

Desítky mužů a dívek se v úterý na ženevském autosalonu vrhaly s vervou do leštění už tak dost nablýskaných kapot automobilů. Až to vypadalo, jako by se snažili zvýšit pohasínající lesk automobilového průmyslu, jehož úspěchy sráží dolů slábnoucí ekonomika. Zasaženi poklesem evropských prodejů aut v minulém roce výrobci doufají, že rozdmýchají hasnoucí zájem zákazníků přehlídkou nových modelů.

Všechny světové automobilky ve dvou ohromných halách prezentují buď své úplně nové modely, nebo se snaží zaujmout čerstvými doplňky, zlepšenou bezpečností nebo tu alespoň prostě jen tak jsou. Nebýt v Ženevě, na nejslavnějším evropském autosalonu, prostě nejde.

* Ženeva 2002 začala

*Smart Crossblade

*Ford Fusion

*Peugeot RC

*Kia Sorento

*Hyundai HCD-7

*Mazda MX Runabout

Jednou z nejslavnějších premiér plnou tlačících se fotografů a krásných úsměvů najatých modelek si tu odbyla vize sportovní škodovky tudor. Nezapře, že její starší sestrou je  octavie. Je to ale jen studie. Vyrábět se podle všeho nebude.

Zcela jiný osud bude mít novinka od Volkswagenu, která svým určení zcela popírá slova "lidový vůz" obsažená ve jménu automobilky. Phaeton je totiž drahá superluxusní limuzína. Má za úkol vklínit se mezi Audi a Mercedes.

Phaeton chce oslovit kupce nejen vysokou bezpečností, superluxusním interiérem, ale také třeba i malým knoflíkem na spodní straně víka kufru, které bez rizika ušpinění prstů zavře elektricky samo.

Také Ford, který nedávno musel ohlásit, že výrazně omezí náklady a propustí kolem 30 tisíc lidí,  přináší novinku. Přišel s vozem jménem Fusion, který vytváří úplně novou kategorii automobilu. Je to menší, ale prostorné auto do města pro mladou rodinu. Má mnoho výhod, leckteré ale umí nabídnout i Toyota s opravdu všestrannou corollou nebo Fiat se stilem.

Soutežní slovo pro středu 6.3.2002:

internetový

Podrobnosti o soutěži a cenách ZDE!

Největší světový výrobce automobilů General Motors poprvé oficiálně předvedl v Ženevě novou verzi oblíbeného Opelu Vectra. Podoba vozu však byla známa již dříve.

Volvo má systém pro noční vidění
Volvo krom úplně nového allroadu XC90 jde co nejdál i v dosud ne zcela tradiční automobilové technice, od podzimu bude možné k některým modelům přiobjednat systém nočního vidění.

Nejde podle všeho o žádný dosud supertajný vojenský systém, nýbrž o kameru, která sleduje prostor před vozem v místech, kam nedosáhnou světlomety. Display se vyklápí těsně nad volantem tak, že při dobré vůli ho může řidič sledovat periferním viděním.

Souboj reklamy
Největší díru do světa propagace přímo v Ženevě udělal Seat. Nechal vyrobit křiklavě červené tašky na kolečkách ozdobené výrazným logem a zdarma je rozdával u vchodu.

Nejprve Japonci a potom i podstatná část světových žurnalistů se pojízdných "nákupek" chopila, protože každý zjistil, že jeden tiskový materiál neváží skoro nic, ale mít jich třicet pohromadě je už podstatná váha.

Koutky mnoha úst se cukaly kolem stánku Hyundai. I tady byla premiéra - malý vůz do města getz. Na krátké show nic směšného nebylo. Jakmile ale oficiální představování skončilo, požádali fotoreportéři korejského vrcholného manažera, aby zapózoval u nového modelu.

Korejce nemusel nikdo dvakrát pobízet. Ochotně se připojil k modelce, která svým hollywoodským úsměvem dokrašlovala nový Hyundai. Ve stejnou chvíli se ale ukázalo, že manekýna - výrazný eurotyp, blonďatá a s ňadry dmoucími - na výšku o více než hlavu převyšuje nejvyššího zástupce automobilky.

Ale včechna ta nová auta ani reklamní šílenství neodstraní úzkost automobilového průmyslu, týkající se vyhlídek na vyspělém a vysoce rozdrobeném Evropském trhu.

Škoda Tudor je magnetem letošní expozice Škodovky na autosalonu v Ženevě. Automobilka letos nemá žádnou novinku, proto přivází designérskou studii. Takových vyrábějí designéři Škody ročně prý okolo dvaceti. Šéfové automobilky tvrdí, že jde o koncept, který do výroby nikdy nepůjde. Kdoví. Wilfried Bockelmann, šéf jedné ze dvou značkových divizí koncernu VW, říká: "Musíme hledat i malé mezírky na trhu. Chci, aby Škoda vyráběla na stávajících platformách i auta menších sérií." To by Tudor, kupé na podvozku Superbu, mohl splňovat.

Ferarri 575 Maranello

Ford Fusion - podle automobilky je to "malý velkoprostorový vůz".

Hyundai Getz

Keinath GT/C Cabriolet

Lancia Phedra

Matra M 72

Mercedes CLK 500

Mercedes E 500

Peugeot 206 CC Roland Garros

Peugeot 307 SW

Peugeot RC kupé

Porsche 911 GT2

Saab 93-X kupé

Smart Micro Compact K

Volvo XC 90

Audi RS 6 ve dvou karoseriích

CItroën C3

Společnost Bugatti předvedla 6. března na 72. autosalónu v Ženevě model EB 16.4 Veyron. Jeho červenočerné provedení připomíná vůz Bugatti T 57 C Ventoux Coupe z roku 1938.

Opel koncept M

Po několika faceliftech oblíbené vectry představil německý Opel zcela nový vůz střední třídy, který se na trhu objeví pod tímto jménem.

Sportovní vůz Fulgura od designéra Larakiho, vybavený dvanáctiválcovým motorem Laborghini.

Sportovní vůz Fulgura od designéra Larakiho vybavený dvanáctiválcovým motorem značky Lamborghini.

Sportovní vůz z dílny designéra Larakiho.

Irmascher Inspiro - designérský klenot

Land Rover

Mazda Prototype

Mazda6 WGN

Mazda6 WGN

Rover MG TF - přichází s motorem 1.8/160 koní a záískal titul Kabriolet roku.





Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.