Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ženevské premiéry uchvátily i zklamaly

Jak vidím novinky letošního ženevského autosalonu? Našel jsem tam zklamání v podobě aut, která nezaujmou, ovšem nechyběly ani vozy uchvacující na první pohled. A konečně - k vidění jsou také premiéry, které zaujmou až po chvíli.

Nemusí být pravidlem, že výborný dojem z prvního setkání s novým automobilem přetrvá. Hlavní hity posledních let si však své výsadní postavení - jak naznačuje ženevská konfrontace - dokázaly udržet. Jde především o Ford Focus, který i po třech letech zůstává jedním z nejatraktivnějších aut své třídy, a o Toyotu Yaris.

 Velmi pravděpodobně se k nim přidá i vloni představená Alfa Romeo 147, která na sebe strhává pozornost a probouzí ve sportovně založených řidičích vášně, do té doby spojené jen se supersportovními vozy. Mezi tuto elitu se s největší pravděpodobností zařadí nový model 307 od Peugeotu.

Mohlo by se zdát, že má design konzervativnější, než většina z nás čekala, ale už při prvním kontaktu s novinkou jsem nabyl dojmu, že právě design by se mohl významnou měrou zasloužit o získání příštího titulu auto roku. Snad se tato předpověď může zdát předčasnou, nicméně troufám si na devadesát procent tvrdit, že se naplní.

Poslední dobou bývá pravidlem, že titul získává zástupce jedné z nejnabitějších tříd, a právě v nižší střední třídě se už do konce roku 2001 žádné zemětřesení neočekává. Snad jen zástupce nové řady Toyota Corolla by ještě mohl ohrozit postavení Peugeotu 307. To je vskutku atraktivní vůz, a tam, kde chybí tvarová originalita (interiér), dohání vše kvalitní materiály, výborná ergonomie a výtečné zpracování.

Dosavadní lídr této kategorie - VW Golf - se má čeho obávat, neboť Peugeot 307 mu zasáhne daleko víc do typické klientely, a přitom neztratí tu svou, původní. Kartami by ještě mohl výrazněji zamíchat Fiat se svou novinkou Stilo. Tohoto nástupce řady Bravo/Brava však považuji za zklamání zejména v pětidveřové variantě a při pohledu zezadu.

V Ženevě sice nebyla možnost prohlédnout si interiér novinky, ale určitě důvod pochybovat o standardní devíze fiatu - o vnitřním prostoru -, který zřejmě opět bude představovat špičku třídy. Třídveřové provedení je o poznání lepší, leč i tak je Fiat Stilo obětí nadměrných očekávání. Asi jsme očekávali "druhou Alfu 147".

Ještě nešťastnějším případem je Honda Civic. U této japonské značky si motoristická veřejnost zvykla na výrazně sportovní design, ale podzimní představení nového modelu Civic vzalo první iluze. A při ženevské premiéře třídveřové varianty vzal zasvé i zbytek očekávání.

Vůz je sice poněkud dynamičtějšího vzhledu, ale stále má příliš konzervativní design, který kontrastuje s odlišným trendem. Ten se dal v praxi zaznamenat ve stánku firmy Renault, která představila podle mého názoru velmi odvážný Vel Satis. Luxusní vozidlo extravagantního designu, které se pohybuje spíše v kategorii velkoprostorových vozů než limuzín. Komu se líbí model Avantime, ten nebude zklamán.

Další zajímavou novinkou je Lancia Thesis, jejíž vzhled považuji za průlom k lepším dobám značky. A právě tím, jak velký potenciál pro budoucí rozvoj obnoveného image značky v sobě skrývá, je thesis zajímavá. Opačným příkladem je Citroën CS kombi, který potvrzuje ústup značky do šedi průměru. Je až překvapivé, jak rychle může automobilka, která byla vždy synonymem progresivního designu, ztratit léta budovaný image.

Posledním sériovým automobilem, který mě výrazněji zaujal, je inovovaný Daewoo Matiz. Ten se v přední části nápadně podobá novému Mini, a komu toto "parazitování" na slavné pověsti nevadí, ten bude s vizáží korejské novinky zřejmě spokojen. Mezi představenými koncepty si mé sympatie rozdělily VW Microbus, Fioravanti Vola, Cadilac Vizon, Chrysler Crossfire a koncept firmy Mazda. Tyto vozy jsou pastvou pro oči a jakákoliv slova k nim jsou téměř zbytečná.

Fiat Stilo je úplně jiný než Bravo a Brava. Dříve hravě kulatý fiat bude nyní hranatější, rozdíl mezi tří a pětidveřovou verzí bude menší než v minulosti. Časem se objeví i Stilo kombi.

Fiat Stilo je úplně jiný než Bravo a Brava. Dříve hravě kulatý fiat bude nyní hranatější, rozdíl mezi tří a pětidveřovou verzí bude menší než v minulosti. Časem se objeví i Stilo kombi.

Přední část Peugeotu 307 jakoby z oka vypadla populární "dvěstěšestce". V prodeji bude tato novinka ještě na jaře.

Přední část Peugeotu 307 jakoby z oka vypadla populární "dvěstěšestce". V prodeji bude tato novinka ještě na jaře.

Vel Satis je nástupcem největšího modelu francouzské automobilky - Renaultu Safrane. V prodeji by se měl představit příští rok, rozměrné kupé Avantime se k první zákazníkům dostane ještě letos.

Vel Satis je nástupcem největšího modelu francouzské automobilky - Renaultu Safrane. V prodeji by se měl představit příští rok, rozměrné kupé Avantime se k první zákazníkům dostane ještě letos.

Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Kancelář Suché Vrbné
Kancelář Suché Vrbné

Dobrovodská, České Budějovice - České Budějovice 5
10 200 Kč/měsíc

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...