Ženevské premiéry uchvátily i zklamaly

Jak vidím novinky letošního ženevského autosalonu? Našel jsem tam zklamání v podobě aut, která nezaujmou, ovšem nechyběly ani vozy uchvacující na první pohled. A konečně - k vidění jsou také premiéry, které zaujmou až po chvíli.

Nemusí být pravidlem, že výborný dojem z prvního setkání s novým automobilem přetrvá. Hlavní hity posledních let si však své výsadní postavení - jak naznačuje ženevská konfrontace - dokázaly udržet. Jde především o Ford Focus, který i po třech letech zůstává jedním z nejatraktivnějších aut své třídy, a o Toyotu Yaris.

 Velmi pravděpodobně se k nim přidá i vloni představená Alfa Romeo 147, která na sebe strhává pozornost a probouzí ve sportovně založených řidičích vášně, do té doby spojené jen se supersportovními vozy. Mezi tuto elitu se s největší pravděpodobností zařadí nový model 307 od Peugeotu.

Mohlo by se zdát, že má design konzervativnější, než většina z nás čekala, ale už při prvním kontaktu s novinkou jsem nabyl dojmu, že právě design by se mohl významnou měrou zasloužit o získání příštího titulu auto roku. Snad se tato předpověď může zdát předčasnou, nicméně troufám si na devadesát procent tvrdit, že se naplní.

Poslední dobou bývá pravidlem, že titul získává zástupce jedné z nejnabitějších tříd, a právě v nižší střední třídě se už do konce roku 2001 žádné zemětřesení neočekává. Snad jen zástupce nové řady Toyota Corolla by ještě mohl ohrozit postavení Peugeotu 307. To je vskutku atraktivní vůz, a tam, kde chybí tvarová originalita (interiér), dohání vše kvalitní materiály, výborná ergonomie a výtečné zpracování.

Dosavadní lídr této kategorie - VW Golf - se má čeho obávat, neboť Peugeot 307 mu zasáhne daleko víc do typické klientely, a přitom neztratí tu svou, původní. Kartami by ještě mohl výrazněji zamíchat Fiat se svou novinkou Stilo. Tohoto nástupce řady Bravo/Brava však považuji za zklamání zejména v pětidveřové variantě a při pohledu zezadu.

V Ženevě sice nebyla možnost prohlédnout si interiér novinky, ale určitě důvod pochybovat o standardní devíze fiatu - o vnitřním prostoru -, který zřejmě opět bude představovat špičku třídy. Třídveřové provedení je o poznání lepší, leč i tak je Fiat Stilo obětí nadměrných očekávání. Asi jsme očekávali "druhou Alfu 147".

Ještě nešťastnějším případem je Honda Civic. U této japonské značky si motoristická veřejnost zvykla na výrazně sportovní design, ale podzimní představení nového modelu Civic vzalo první iluze. A při ženevské premiéře třídveřové varianty vzal zasvé i zbytek očekávání.

Vůz je sice poněkud dynamičtějšího vzhledu, ale stále má příliš konzervativní design, který kontrastuje s odlišným trendem. Ten se dal v praxi zaznamenat ve stánku firmy Renault, která představila podle mého názoru velmi odvážný Vel Satis. Luxusní vozidlo extravagantního designu, které se pohybuje spíše v kategorii velkoprostorových vozů než limuzín. Komu se líbí model Avantime, ten nebude zklamán.

Další zajímavou novinkou je Lancia Thesis, jejíž vzhled považuji za průlom k lepším dobám značky. A právě tím, jak velký potenciál pro budoucí rozvoj obnoveného image značky v sobě skrývá, je thesis zajímavá. Opačným příkladem je Citroën CS kombi, který potvrzuje ústup značky do šedi průměru. Je až překvapivé, jak rychle může automobilka, která byla vždy synonymem progresivního designu, ztratit léta budovaný image.

Posledním sériovým automobilem, který mě výrazněji zaujal, je inovovaný Daewoo Matiz. Ten se v přední části nápadně podobá novému Mini, a komu toto "parazitování" na slavné pověsti nevadí, ten bude s vizáží korejské novinky zřejmě spokojen. Mezi představenými koncepty si mé sympatie rozdělily VW Microbus, Fioravanti Vola, Cadilac Vizon, Chrysler Crossfire a koncept firmy Mazda. Tyto vozy jsou pastvou pro oči a jakákoliv slova k nim jsou téměř zbytečná.

Fiat Stilo je úplně jiný než Bravo a Brava. Dříve hravě kulatý fiat bude nyní hranatější, rozdíl mezi tří a pětidveřovou verzí bude menší než v minulosti. Časem se objeví i Stilo kombi.

Fiat Stilo je úplně jiný než Bravo a Brava. Dříve hravě kulatý fiat bude nyní hranatější, rozdíl mezi tří a pětidveřovou verzí bude menší než v minulosti. Časem se objeví i Stilo kombi.

Přední část Peugeotu 307 jakoby z oka vypadla populární "dvěstěšestce". V prodeji bude tato novinka ještě na jaře.

Přední část Peugeotu 307 jakoby z oka vypadla populární "dvěstěšestce". V prodeji bude tato novinka ještě na jaře.

Vel Satis je nástupcem největšího modelu francouzské automobilky - Renaultu Safrane. V prodeji by se měl představit příští rok, rozměrné kupé Avantime se k první zákazníkům dostane ještě letos.

Vel Satis je nástupcem největšího modelu francouzské automobilky - Renaultu Safrane. V prodeji by se měl představit příští rok, rozměrné kupé Avantime se k první zákazníkům dostane ještě letos.