Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ženské a mužské tělo reagují na náraz odlišně

  17:32aktualizováno  17:32
Jak dopadne těhotná žena za volantem, když se svým vozem nabourá? Reaguje tělo muže stejně jako tělo ženy na prudký náraz? Díky počítačovým modelům muže, ženy, dítěte a těhotné ženy, který vytvořili vědci z výzkumného centra nové technologie a katedry mechaniky na Fakultě aplikovaných věd Západočeské univerzity v Plzni, dokáží odpovědět.

Ilustrační foto | foto: Winterthur + DEKRA

Pomocí modelů simulují na počítači různé situace, tedy i crashové neboli nárazové zkoušky. Univerzitní odborníci tak zjistili, že za naprosto stejných podmínek zareaguje spodní část těla ženy na náraz uvolněněji než tělo muže.

Lidově řečeno, ženě se více rozletí nohy a pohyb jejího těla působí nekoordinovaně a celkově uvolněněji.

"Všechny automobilky musí mít počítačové simulace nárazových situací. Jsme napojeni na program, který platí automobilový průmysl a zastřešuje ho francouzská společnost. Spolu s Japonci, Korejci i dalšími se tak podílíme na vývoji tohoto systému. Konkrétně my tady v Plzni se zabýváme důsledky nárazu na ramena, kolena a tělo těhotné ženy,“ vysvětluje děkan fakulty Jiří Křen.

Na základě simulací a zjištěných reakcí se stanoví kritéria, zajišťující bezpečnost řidiče. Ta nesmí daná automobilka porušit.

Počítačová figurína absolvuje i havárii vlaku či autobusu

Odborníci z univerzity současně pracují i na projektu pro Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky.

Jmenuje se Zvyšování pasivní bezpečnosti u vozidel hromadné dopravy. Počítačovou figurínu posadí do autobusu nebo třeba vlaku a simulují nehodu.

Autoři:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.