Pomocí modelů simulují na počítači různé situace, tedy i crashové neboli nárazové zkoušky. Univerzitní odborníci tak zjistili, že za naprosto stejných podmínek zareaguje spodní část těla ženy na náraz uvolněněji než tělo muže.
Lidově řečeno, ženě se více rozletí nohy a pohyb jejího těla působí nekoordinovaně a celkově uvolněněji.
"Všechny automobilky musí mít počítačové simulace nárazových situací. Jsme napojeni na program, který platí automobilový průmysl a zastřešuje ho francouzská společnost. Spolu s Japonci, Korejci i dalšími se tak podílíme na vývoji tohoto systému. Konkrétně my tady v Plzni se zabýváme důsledky nárazu na ramena, kolena a tělo těhotné ženy,“ vysvětluje děkan fakulty Jiří Křen.
Na základě simulací a zjištěných reakcí se stanoví kritéria, zajišťující bezpečnost řidiče. Ta nesmí daná automobilka porušit.
Počítačová figurína absolvuje i havárii vlaku či autobusu
Odborníci z univerzity současně pracují i na projektu pro Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky.
Jmenuje se Zvyšování pasivní bezpečnosti u vozidel hromadné dopravy. Počítačovou figurínu posadí do autobusu nebo třeba vlaku a simulují nehodu.