Zenvo ST1 | foto: Zenvo

Zenvo ST1: dánská odpověď na Bugatti Veyron

  • 30
Dánská společnost Zenvo Automotive byla založena za jediným účelem – vyvinout supersportovní vůz, který by konkuroval těm nejlepším: Bugatti Veyronu, Koenigseggu CCX nebo SSC Ultimate Aeru.

Zenvo Automotive začala s vývojem prototypu vlastního supersportu v roce 2004. V letošním roce se podařilo prototyp dokončit a provést několik úspěšných zkoušek. V příštím roce by měla začít malosériová výroba finálního vozu, který dostal označení ST1.

Zenvo ST1

Dánský sporťák vyniká agresivními tvary. Na rozdíl od relativně uhlazeného Bugatti Veyron dává Zenvo ST1 na první pohled najevo, s čím máme co do činění. Agresivní supersport s rozměry 4 665 x 2 041 x 1 198 milimetrů má některé části karoserie vyrobeny z karbonu, což se podepsalo na nízké hmotnosti 1 376 kilogramů. Rozvor náprav má hodnotu 3 055 milimetrů.

O pohon se stará vidlicový osmiválec s objemem sedm litrů. Prozatím není známo, od jakého výrobce pochází. Na pohonné jednotce je zajímavé, že je přeplňovaná turbodmychadlem i kompresorem. Maximální výkon vrcholí na závratné hodnotě 810 kW při 6 900 otáčkách za minutu. Točivý moment dosahuje 1 430 Nm při 4 500 otáčkách za minutu.

Zenvo ST1

V říjnu proběhly první testy, při nichž vůz dosáhl zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy a z 0 na 200 km/h za 8,9 sekundy. Cílem je však zrychlení z nuly na stovku za rovné tři sekundy. Výrobce udává maximální rychlost 375 km/h, ta je však elektronicky omezena. Vůz má tedy ještě na víc.

Vpředu jsou použita hliníková devatenáctipalcová kola, na zadní poháněné nápravě najdeme hliníková kola dvacetipalcová. Na přání mohou být kola vyrobena z karbonu a nechybí možnost instalace keramických brzd.

Zenvo ST1

Převodovka je manuální šestistupňová. Ve výbavě nechybí antiblokovací systém ABS a kontrola trakce. Překvapí pouze 69litrová nádrž na vysokooktanový benzin, což příliš velký dojezd na jedno natankování neslibuje. K dispozici je i zavazadelník se symbolickým objemem 130 litrů.

Řidič ani spolujezdec nebude ani v takto výkonném voze ochuzen o patřičnou dávku komfortu. Nechybí dvouzónová klimatizace, bezklíčkový vstup, elektricky polohovatelná sedadla potažená kůží a alcantarou nebo CD přehrávač s podporou MP3 a navigace. Motor se startuje tlačítkem. K dispozici bude i head-up displej s měřičem přetížení. Na přání bude výběr barvy koženého interiéru nebo možnost instalace čtyřbodových pásů.

Zenvo ST1

Dánské dvoumístné sportovní kupé bude exkluzivní zboží. Plánuje se totiž výroba pouze 15 kusů. Už to naznačuje, že Zenvo ST1 nebude stejně jako Bugatti Veyron rozhodně pro každého. Dánský supersport by měl být dokonce ještě dražší než vzor od Bugatti. Hovoří se totiž o ceně okolo 16 milionů dánských korun, což je v přepočtu přes 56 milionů korun českých.