Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ženy méně bourají. Řídí lépe než muži?

  11:00aktualizováno  11:00
Ženy zaviní téměř pětkrát méně dopravních nehod než muži. Během července, kdy začala platit v Česku nová silniční pravidla, zavinili muži přes 7200 nehod, ženy jen 1600. V případě řidiček to navíc byly především drobnější havárie.

Policisté i dopravní experti se shodují, že řidičky mnohem méně riskují | foto: Profimedia.cz

Ze statistik také vyplývá, že ženy zareagovaly na změnu pravidel úplně stejně jako jejich mužští protějškové.

"Pokles nehod u obou pohlaví je ve srovnání s loňským červencem téměř shodný. Muži loni zavinili téměř 11 tisíc nehod a ženy necelých 2,5 tisíce. Pohybuje se to tedy kolem třiceti procent,“ řekl Petr Sobotka z republikové dopravní policie.

popisek Ženy za volantem
Čím víc, tím líp

Ženy přitom nová pravidla přivítaly mnohem víc. Ukázal to průzkum, který si v červenci nechala MF DNES zpracovat od agentury Median. Zatímco za správný označilo zákon jen 52 procent řidičů, u řidiček to bylo 67 procent.

Vysvětlení, proč ženy zaviní méně nehod, je podle dopravních expertů několik. Částečně to lze vysvětlit tím, že ženy neřídí automobil tak často. V Česku je registrováno zhruba šest milionů řidičů, žen je z toho téměř 2,5 milionu.

Jenže těch, které aktivně jezdí, je méně. Policisté i dopravní experti se shodují, že ženy za volantem mnohem méně riskují.

"Jsou prostě odpovědnější než muži,“ míní Kamil Pavlíček, který vyučuje na policejní akademii dopravní bezpečnost.

"Ženy, které mají své auto a jezdí často, řídí stejně dobře jako muži,“ dodala dopravní psycholožka Dagmar Rehnová.

Na druhou stranu dopravní experti uznávají, že chování žen-řidiček se oproti mužům v některých věcech liší. Potřebují například mnohem delší zácvik než jejich protějškové, aby si za volantem zvykly a řízení si víc zažily.

Pro to, že se ženy chovají v autě zodpovědněji než muži, svědčí i to, jak jejich případné nehody končí. Řidičky většinou zaviní méně závažné havárie - často jde třeba o promáčknuté plechy při neopatrném couvání nebo otáčení.

Neplatí to ovšem vždy. Například v polovině srpna vyjela devatenáctiletá žena u Štětic u Písku se svým vozem mimo silnici a ve vysoké rychlosti narazila do stromu. Lékaři ji s těžkým zraněním převezli do nemocnice.

"I když se ženy za volantem chovají obecně zodpovědněji, neplatí to u všech,“ řekl dopravní expert Kamil Pavlíček. „Naše zkušenosti ukazují, že především mladší a bezdětné ženy jezdí mnohem rychleji než starší řidičky.“

Chystají policisté Kryštofa?
Policisté se při svých kontrolách nicméně zaměřují na všechny řidiče bez rozdílu pohlaví. Další velká kontrolní akce má začít na tuzemských silnicích už dnes a potrvá do čtvrtka. VÍCE ČTĚTE ZDE...

Ženy versus muži
Jsou ženy horší řidičky? "Vůbec tomu tak nemusí být. Ty, které mají své auto a jezdí často, řídí úplně stejně dobře jako muži,“ říká dopravní psycholožka Vlasta Rehnová.

Problémy s řízením podle ní mívají ženy v případě, že je v rodině jen jedno auto, se kterým většinou jezdí muž, a ony se k řízení dostanou třeba jen jednou za měsíc, a nejsou tudíž vyježděné.

Je nicméně pravda, že chování žen řidiček se může v některých detailech i od chování řidičů mužů lišit.

- ženy někdy nebývají tak soustředěné jako muži, nosí totiž v hlavě více věcí
- potřebují delší zácvik, vyjezdit se, zvlášť když se nedostanou k volantu tak často; je důležité, aby měly dobrého učitele v autoškole
- nejezdí tak agresivně, lépe snášejí omezení rychlosti, jezdí opatrněji, zvlášť když už jsou matkami
- na tom, jak jezdí, se mohou projevit i hormonální výkyvy třeba v těhotenství či šestinedělí, kdy je tělo vyčerpané
- pro klid žen řidiček je potřeba, aby měly jistotu, že jsou děti v pořádku připoutané, a nemusely na to myslet; pokud to tak je, pak se stoprocentně soustředí na řízení

Autoři:






Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.