Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ženy za volantem: jezdí kratší cesty a auto tolik nevyužívají

Spousta mužů za volantem by řidičky z mapy českých cest nejraději vymazala, prý zdržují a jejich chování se nedá předvídat. Průzkumy ale ukazují opak: ženy jezdí bezpečněji než muži, nemají tendence k agresivní jízdě a citlivěji vnímají všechna rizika. Studie Centra dopravního výzkumu navíc ukázala, že ženy jezdí kratší vzdálenosti a méně auta využívají.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Jak se chovají ženy v dopravě? Centrum dopravního výzkumu se zaměřilo na rozdíly mezi muži a ženami v silničním provozu, protože gender (rozdíl mezi pohlavími, pozn. redakce) významně ovlivňuje chování účastníků silničního provozu. Muži a ženy zkrátka reagují na různé komplikace na cestách jinak.

Odborníci poukazují na to, že ženy patří z větší části mezi skupinu obyvatel, která je v dopravě znevýhodněná. Do této skupiny se neřadí jen lidé se sníženou pohyblivostí nebo se zdravotním omezením, ale také starší lidé a pak ohrožení materiální chudobou nebo právě lidé pečující o děti či jiné závislé členy domácnosti.

Méně sedají do auta, jezdí kratší cesty

Přestože se v Evropě rozdíly mezi pohlavími postupně snižují, stále jsou to ženy, které péčí o domácnost a rodinu stráví výrazně více času než muži. A nejde jen o péči o děti, ale také o starší členy rodiny, kterých přibývá, a příbuzné závislé na pomoci druhých.

Ženy tak musí během dne skloubit povinnosti spojené s prací i chodem domácnosti. Často „řeší rovnici o několika neznámých“ a pendlují mezi prací, domovem, školou a kroužky a nacházejí se v časové tísni. A paradoxně mají v rodinách méně snadný přístup k autům, píše Centrum dopravního výzkumu.

„Absolvují denně více cest, ale na kratší vzdálenosti. Kromě svých povinností doprovázejí děti i starší členy rodiny. Nevyužívají však automobil v takové míře jako muži a místo toho více jezdí veřejnou dopravou či chodí pěšky,“ popsal tento trend dopravní psycholog z CDV Petr Zámečník.

Ženy se vyhýbají nebezpečí na silnici i chodníku

Odborníci z Centra dopravního výzkumu potvrdili, že mezi oběma pohlavími jsou na silnicích obří rozdíly jak ve vnímání rizik, tak v bezpečí. Ženy se výrazně méně účastní dopravních nehod. V rámci zemí Evropské unie v dopravních nehodách zemře 3,5 krát více mužů než žen. Je to logické, muži jezdí autem více než ženy, najezdí více kilometrů, a jsou tedy vystaveni riziku nehody častěji.

„Na druhou stranu je dokázáno, že ženy v dopravě méně riskují, dopravní regulace vnímají pozitivněji než muži a také je více dodržují,“ dodává Pavel Řezáč, ředitel Divize dopravních technologií a lidského faktoru Centra dopravního výzkumu. „Nicméně, pokud se ženy účastní dopravní nehody, mají vyšší pravděpodobnost vážného zranění“.

Ženy více dají na své pocity. Kromě dopravní bezpečnosti na ně má vliv i jejich osobní bezpečnost – reálná i vnímaná, která má na jejich dopravní chování významnější dopad než u mužů. Průzkumy ukazují, že více než polovina žen v Evropské unii se alespoň občas vyhýbá některým rizikovým situacím či místům. A nemusí to být jen za volantem, ale i v roli chodce – jde například o podchody a zastávky v nočních hodinách.

Doprava je moc neláká

I v dopravním sektoru jsou mezi muži a ženami velké rozdíly. Ačkoliv byl v roce 2018 podíl všech pracujících žen v Evropské unii 46 procent, v dopravním sektoru a logistice jich pracuje pouze 22 procent. V České republice bylo ve stejné době v oblasti dopravy a skladování zaměstnáno 26,5 procenta žen oproti 73,5 procenta mužů.

Takto nízký podíl žen snižuje možnost perspektivy jejich profesního uplatnění. Je proto důležité se i v dopravním sektoru zaměřit na eliminaci genderového znevýhodnění. To znamená přibírat více žen a umožnit jim kariérní postup, uvádí zpráva Centra dopravního výzkumu.

Volba dopravního módu dle pohlaví v rámci Evropské unie (Eurostat)
EU 27MužiŽeny
Auta51,7 %57,5 %45,8 %
Veřejná doprava20,6 %18,0 %23,1 %
Chůze14,7 %10,2 %18,8 %
Cyklisté8,7 %8,3 %9,1 %
Motocyklisté1,8 %3,3 %0,5 %
Ostatní2,7 %2,7 %2,7 %

Příčiny nízkého zastoupení žen v dopravním sektoru do značné míry souvisí s již nastavenými pracovními podmínkami a také s různými genderovými stereotypy. Velký význam proto mají kampaně a iniciativy zaměřené na vzdělávání a přilákání dívek a žen do pracovních pozic v dopravním sektoru. Ruku v ruce s tím je potřeba vytvořit takové podmínky, které by ženy motivovaly v těchto pozicích zůstat, píše CVD.

Centrum dopravního výzkumu

  • pokrývá klíčové potřeby rozvoje dopravy v České republice na celostátní, regionální i místní úrovni
  • zabývá se klasickými obory, jako jsou bezpečnost silničního provozu, technologie výstavby, údržby, oprav a rekonstrukcí dopravní infrastruktury včetně geotechnických aspektů a diagnostiky dopravních staveb, dopady dopravy a její infrastruktury na životní prostředí
  • ale i ekonomikou dopravy, multimodální dopravou, dopravní psychologií, vzděláváním v dopravě, modelováním dopravní poptávky, systémy hospodaření, geografickými informačními systémy, odbavovacími a parkovacími systémy, telematickými řídicími systémy
  • v Centru dopravního výzkumu, veřejné výzkumné instituci, která je převážně technicky orientovaná, pracuje přibližně 43 procent počet žen. Jsou významně zastoupeny také ve vedení instituce i středním managementu.

Zdroj: CDV

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...