Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ženy se za volantem častěji zraní, dokázala studie

aktualizováno 
Při automobilových nehodách se zraní víc žen než mužů. Tvrdí to nová americká studie zveřejněná v časopise American Journal of Public Health. Muže totiž chrání jejich statnější postava. U žen, které jsou v průměru menší a lehčí, je naopak až o 47 procent větší riziko zranění.

Ilustrační snímek | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Autoři studie z americké univerzity ve Virginii zkoumali údaje o 45 445 nehodách. Ženy byly průměrně o 14 centimetrů menší a 16 kilogramů lehčí než muži. Křehká ženská těla při nehodách trpí a statisticky jsou na tom mnohem hůře než muži.

Jak vyplynulo z reportáže americké televize ABC News, studie se zaměřila na nehody v letech 1998–2008, přičemž některá auta byla vyrobena ještě před rokem 1998.

"Průměrný věk vozidla je 12 let," řekl americké televizi Clarence Diltow z Centra pro silniční bezpečnost. "Výsledky by měly mnohem větší váhu, kdyby v nich byla pouze auta od roku 2000 až do současnosti, protože většina z nich už má airbagy zohledňující i ženy."

Ženy v nebezpečí odhalil crashtest

Také německé statistiky nehod ukázaly, že ženy utrpí víc zranění v porovnání s muži. V těžkých nehodách, při kterých dochází k čelnímu střetu, utrpí podle německého výzkumu vážné poranění o polovinu víc žen než mužů.

Že jsou ženy při nehodě ohroženější, ukázal loni nárazový test Svazu německých pojišťoven.

V crashtestech s figurínami řidičů malých postav se ukázalo, že interiéry aut jsou stavěny tak, aby byly bezpečné pro průměrně vzrostlé řidiče a větší postavy. Na menší lidi konstruktéři při stavbě myslí podstatně méně. Řidičky jsou většinou menší než muži, mají tedy sedadlo posunuté hodně vpřed a kvůli tomu mají nohy blízko přístrojovky, což představuje větší nebezpečí.

Svaz německých pojišťoven provedl dva crashtesty. V prvním seděla za volantem figurína, která reprezentovala průměrně vzrostlého řidiče. Z čelního nárazu v padesátikilometrové rychlosti vyvázla bez větších zranění.

V druhém testu bourala se starým Opelem Corsa metr a půl vysoká řidička. Na stehnech figuríny naměřili technici v porovnání s prvním testem pětinásobné síly. Kvůli kontaktu s přístrojovkou tak hrozí méně vzrostlému řidiči několikanásobně závažnější poranění.

Aby auto řidiče ochránilo, je třeba si dobře připravit pracoviště za volantem. "Neseďte nikdy s nataženýma nohama a rukama," zdůrazňují odborníci na bezpečnost. Jak sedět za volantem čtěte zde

Kdo je na tom lépe

Statistika nuda je, má však cenné údaje. Pokud totiž výsledky porovnáte s jinou studií, vyjde vám další zajímavý výsledek: ženy se totiž při nehodách častěji zraní, ale muži častěji zemřou. V roce 2007 Carnegie Mellon University dokázala, že muži se v tragických nehodách objevují o 77 procent častěji než jejich protějšky.

Kdo je tedy za volantem ve větším nebezpečí zatím nevíme. Nicméně server Autoblog zveřejnil data, podle kterých ženy častěji bourají na křižovatkách a vedlejších silničkách. A již zmiňovaná studie z roku 2007 ukazuje, že starší ženy jsou mnohem bezpečnější řidiči než teenageři za volantem.







Nejčtenější

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Další z rubriky

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.