Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Ženy touží po lepších autech, která jsou praktická

  • 26
Auta a jejich řízení už dávno nejsou doménou mužů. Ženy usedají za volant stále častěji. Více si na ně ale také stěžují a mnohdy mají pocit, že při návrhu jejich vozu konstruktéři zapomněli na jemnou ženskou ručku.

Ženy mají o 14 % víc problémů s kvalitou svých aut než muži, vyplývá to z průzkumu renomované společnosti J. D. Power, známé průzkumy spokojenosti uživatelů s jejich auty. Ženy si také ve větší míře stěžují na nevhodnou konstrukci některých prvků aut.

J. D. Power uvádí, že ženy si na auta stěžují víc než muži, lhostejno jsou-li to malé automobily, nebo vozy nejvyšších tříd. Nespokojenost uživatelek aut jde napříč věkem, vzděláním i příjmy respondentek. Výhrady mají ženy k většině značek. Výhrady se nesou především k využitelnosti aut.

Počet výrobních vad je pro auta řízená muži a ženami stejný, problém má ale něžné pohlaví s konstrukcí některých prvků - konstruktéři by se měli zaměřit na praktičnost, ovládání a komfort.

Ovládací prvky a displeje, to jsou věci, které činí ženám problémy. S nevhodnou konstrukcí je spojeno nemálo problémů, které možná trápí i nejednoho řidiče.

Podle žen jsou některé ovladače a displeje málo intuitivní, špatně dosažitelné nebo nedostatečně čitelné. Ženy si podle průzkumu J. D. Power často stěžují na ovládání stěračů, čitelnost hodin a ovladače osvětlení interiéru a čtecích lampiček.

Ženy narážejí na problémy i u tak klasických součástí auta, jako jsou dveře nebo víka kufru, u kterých se těžce ovládají kliky a madla. Ženy mají obecně menší sílu než muži, a musí tak vyvinout větší úsilí na jejich ovládání. I taková drobnost jako dlouhé nehty nebo šperky mohou v takových chvílích způsobit trable.

Ženy se také potýkají s nastavováním sedadel. Manuální seřízení občas vyžaduje velkou sílu, naštěstí se stále více rozšiřují elektricky ovládaná sedadla, kde sílu svalů nahrazují elektromotorky.

Ženy mají větší problém se pohodlně usadit, špatně se jim nastavuje bederní část sedadla a opěrka hlavy. Sedadla si také přenastavují častěji než muži, v závislosti na různých druzích oblečení. Vysoké podpatky, klobouky nebo spony do vlasů je nutí si sedadlo neustále přeřizovat.

Ideální auto: po čem ženy touží
*jednoduché, přehledné a komfortní ovládání
*ovládání, které je v dosahu řidiče
*dveře a víka kufru, která vyžadují menší sílu pro zavření
*elektricky ovládaná sedadla
*lepší čitelnost displejů, hodin atd.

Sedadlo na dlouhé vlasy
Automobilky začínají zohledňovat požadavky žen při konstrukci aut. V mnoha případech ale zatím zůstalo jen u konceptu, který na uvedení do sériové praxe čeká. U Volva se zabývají i takovými maličkostmi, jako je opěrka hlavy s výřezem pro cop. V konceptu XC60 jsou hlavové opěrky a opěradla předních i zadních sedadel opatřená mezerou umožňující pohodlné opření i tehdy, pokud osoba sedící na sedadle nosí cop nebo jiný účes, který tlačí při opření do temene hlavy.

Automobilových designérek je stále více, švédské Volvo má dokonce vývojový tým složený pouze ze zástupkyň něžného pohlaví.

U Renaultu a GM například působila jako jedna z hlavních designérek Anne Asensio. Francouzská výtvarnice vytvořila mimo jiné design prvních generací Renaultů Scénic a Twingo. Po svém příchodu do GM se podílela mimo jiné na návrhu nového Chevroletu Camaro nebo hybridního Chevroletu Volt.

Před třemi lety tak vznikla studie Volva YCC vytvořená ženami pro ženy. "Pokud splníte očekávání ženy, předčíte očekávání muže," říkají jeho tvůrkyně. Elegantní předzvěst Volva budoucnosti splňuje všechno, co řidičky od auta žádají: snadné nastupování, spoustu odkládacích prostor, dobrý výhled z auta, minimum ovladačů a úplně nejlepší je, když auto samo zaparkuje.

Co řidičky vyžadují od aut a co jim na těch, která řídí, naopak vadí? Pište do diskuse pod článkem.