Psycholog: je znát, když řídí ženy. Na cestě jsou bezpečnější

aktualizováno 
Podle dopravního psychologa Karla Havlíka mají ženy za volantem svůj jasný rukopis. Jezdí bezpečněji, jsou méně agresivní a zbytečně neriskují. Když bourají, je to převážně na křižovatkách, protože nedokážou správně vyhodnotit aktuální situaci.
Jaké jsou ženy za volantem? Bezpečnější. Ilustrační foto

Jaké jsou ženy za volantem? Bezpečnější. Ilustrační foto

Je znát, když řídí dáma? Položit takovou otázku před zavírací hodinou v hostinci, dostane se vám lamentací a solidní sbírky těch nejhloupějších stereotypů. Jenže skutečnost je jiná, jak ukazují přesná čísla. Jen pro představu: z držitelů řidičských průkazů v Česku je zhruba 56 % mužů a 44 % žen. Přitom statistiky udávají, že mezi lety 1993 a 2012 zavinili muži přibližně 83 % dopravních nehod, zatímco ženy jen 17 %.

Co řekne barva auta?

Když si muž vybírá auto, hledí na značku, sílu vozu, spotřebu, aerodynamiku, cenu, jízdní vlastnosti, komfort a velikost. Volí spíše evropské značky a nakonec bere v potaz i barvu. To žena se rozhoduje podle bezpečnosti, vzhledu, praktičnosti, pohodlí, náročnosti ovládání, estetiky i ekologické šetrnosti. Má v oblibě asijské značky a barva je pro ni zásadní kritérium.
Není divu, když barva s bezpečností výrazně souvisí - čím světlejší je, tím je vůz viditelnější. Nejvíce září klasická bílá až do odstínu slonové kosti, následuje světle žlutá přes žlutozelenou až po oranžovou, uprostřed stupnice je červená a na konci hnědá, fialová, tmavě rudá, šedivá, modrá a poslední je pochopitelně černá.

Podle některých teorií přitom výběr barvy auta souvisí i s osobností. Červenou prý volí optimisté a aktivní jedinci, k modré se kloní vyrovnaní lidé a k zelené přátelské nátury, žlutá odhaluje kreativní typy, šedá či stříbrná velké ambice. Černá se údajně líbí lidem chladnokrevným a dominantním.

Nehody, které zaviní muži, bývají jiné: častěji bourají v zatáčkách, za snížené viditelnosti a při předjíždění. „Ženy nadprůměrně často havarují na křižovatkách kvůli chybnému vyhodnocení dopravní situace, zároveň méně porušují bezpečnostní předpisy,“ píše se ve studii Muži vs. ženy společnosti BESIP.

Obecně tedy řídí dívky, ženy a dámy bezpečněji. Na otázku, zda se jejich styl jízdy liší od mužů, jednoduchá odpověď neexistuje, potvrzuje dopravní psycholog Karel Havlík. Samozřejmě je zásadní, kolik zkušeností šoférky mají, ale také to, zda při jízdě projevují ryze ženské rysy, nebo je jim vlastní maskulinní typ jízdy.

Přecitlivělé i soutěživé

„U feminních typů se může v začátcích projevovat citlivost až přecitlivělost či sklon k nejistotě a nerozhodnosti, ale také odpovědnost, spolehlivost a svědomitost. Takové řidičky mohou být také úzkostlivě ostražité,“ jmenuje některé charakteristiky psycholog.

Začátečnice s maskulinními vlastnostmi bývají přizpůsobivější, sebevědomější, rozhodnější, jistější, nezávislejší a mohou mít tendence k soutěživosti. Jak ženy získávají praxi, zvolna se mění i charakter jejich jízdy. Na silnici se chovají vyváženěji a jezdí defenzivněji, silně feminní šoférky ovšem mohou za volantem dále jednat impulzivně a řídit hodně opatrně.

„Řidičky maskulinního založení své chování s přibývající praxí příliš nemění, provoz na silnicích, kde převažují muži, ovšem u nich může podporovat i nežádoucí projevy: nepřiměřeně rychlou jízdou, riskantní a bezohledné předjíždění, neblikání, nedodržování bezpečné vzdálenosti, telefonování za jízdy i vznětlivost, netrpělivost a ironická gesta,“ vypočítává Karel Havlík.

Mimochodem, z 45leté psychologovy praxe vyplývá, že profesionální řidičky bývají v mnohém lepší než jejich kolegové. Jsou stejně zodpovědné, svědomité či disciplinované, přitom na silnici dokážou uplatnit přirozenou empatii a shovívavost.

Autor:

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Sklad, kde vládne chaos, řídí centrální mozek. Víme, jak funguje

Sklad náhradních dílů v Řepově u Mladé Boleslavi

Do Boleslavi dorazí denně 200 kamionů s 28 tisíci autodíly. S uložením tolika věcí pomáhá umělá inteligence. V...

Další z rubriky

Ředitelka muzea Škody: Veteráni jsou dobrá investice

Andrea Frydlová vede Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi

Andrea Frydlová vede Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi a za pět let z něj vytvořila vyhledávané multifunkční kulturní...

Odpovědnost za řízení zatím nese člověk. Otázka je, jak dlouho

Autonomní kabinka Volkswagen Sedric

Divoké představy o budoucí podobě silničního provozu se pomalu začínají naplňovat. Jaké problémy s provozem autonomních...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Najdete na iDNES.cz