Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Psycholog: je znát, když řídí ženy. Na cestě jsou bezpečnější

aktualizováno 
Podle dopravního psychologa Karla Havlíka mají ženy za volantem svůj jasný rukopis. Jezdí bezpečněji, jsou méně agresivní a zbytečně neriskují. Když bourají, je to převážně na křižovatkách, protože nedokážou správně vyhodnotit aktuální situaci.
Jaké jsou ženy za volantem? Bezpečnější. Ilustrační foto

Jaké jsou ženy za volantem? Bezpečnější. Ilustrační foto

Je znát, když řídí dáma? Položit takovou otázku před zavírací hodinou v hostinci, dostane se vám lamentací a solidní sbírky těch nejhloupějších stereotypů. Jenže skutečnost je jiná, jak ukazují přesná čísla. Jen pro představu: z držitelů řidičských průkazů v Česku je zhruba 56 % mužů a 44 % žen. Přitom statistiky udávají, že mezi lety 1993 a 2012 zavinili muži přibližně 83 % dopravních nehod, zatímco ženy jen 17 %.

Co řekne barva auta?

Když si muž vybírá auto, hledí na značku, sílu vozu, spotřebu, aerodynamiku, cenu, jízdní vlastnosti, komfort a velikost. Volí spíše evropské značky a nakonec bere v potaz i barvu. To žena se rozhoduje podle bezpečnosti, vzhledu, praktičnosti, pohodlí, náročnosti ovládání, estetiky i ekologické šetrnosti. Má v oblibě asijské značky a barva je pro ni zásadní kritérium.
Není divu, když barva s bezpečností výrazně souvisí - čím světlejší je, tím je vůz viditelnější. Nejvíce září klasická bílá až do odstínu slonové kosti, následuje světle žlutá přes žlutozelenou až po oranžovou, uprostřed stupnice je červená a na konci hnědá, fialová, tmavě rudá, šedivá, modrá a poslední je pochopitelně černá.

Podle některých teorií přitom výběr barvy auta souvisí i s osobností. Červenou prý volí optimisté a aktivní jedinci, k modré se kloní vyrovnaní lidé a k zelené přátelské nátury, žlutá odhaluje kreativní typy, šedá či stříbrná velké ambice. Černá se údajně líbí lidem chladnokrevným a dominantním.

Nehody, které zaviní muži, bývají jiné: častěji bourají v zatáčkách, za snížené viditelnosti a při předjíždění. „Ženy nadprůměrně často havarují na křižovatkách kvůli chybnému vyhodnocení dopravní situace, zároveň méně porušují bezpečnostní předpisy,“ píše se ve studii Muži vs. ženy společnosti BESIP.

Obecně tedy řídí dívky, ženy a dámy bezpečněji. Na otázku, zda se jejich styl jízdy liší od mužů, jednoduchá odpověď neexistuje, potvrzuje dopravní psycholog Karel Havlík. Samozřejmě je zásadní, kolik zkušeností šoférky mají, ale také to, zda při jízdě projevují ryze ženské rysy, nebo je jim vlastní maskulinní typ jízdy.

Přecitlivělé i soutěživé

„U feminních typů se může v začátcích projevovat citlivost až přecitlivělost či sklon k nejistotě a nerozhodnosti, ale také odpovědnost, spolehlivost a svědomitost. Takové řidičky mohou být také úzkostlivě ostražité,“ jmenuje některé charakteristiky psycholog.

Začátečnice s maskulinními vlastnostmi bývají přizpůsobivější, sebevědomější, rozhodnější, jistější, nezávislejší a mohou mít tendence k soutěživosti. Jak ženy získávají praxi, zvolna se mění i charakter jejich jízdy. Na silnici se chovají vyváženěji a jezdí defenzivněji, silně feminní šoférky ovšem mohou za volantem dále jednat impulzivně a řídit hodně opatrně.

„Řidičky maskulinního založení své chování s přibývající praxí příliš nemění, provoz na silnicích, kde převažují muži, ovšem u nich může podporovat i nežádoucí projevy: nepřiměřeně rychlou jízdou, riskantní a bezohledné předjíždění, neblikání, nedodržování bezpečné vzdálenosti, telefonování za jízdy i vznětlivost, netrpělivost a ironická gesta,“ vypočítává Karel Havlík.

Mimochodem, z 45leté psychologovy praxe vyplývá, že profesionální řidičky bývají v mnohém lepší než jejich kolegové. Jsou stejně zodpovědné, svědomité či disciplinované, přitom na silnici dokážou uplatnit přirozenou empatii a shovívavost.

Autor:


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Škoda Kodiaq GT: kupé-SUV se testuje převlečené za mazdu, jako před 30 lety

Prototypy Škody Kodiaq GT převlečené za SUV Mazdy.

Znetvořené prototypy prohánějící se v běžném provozu fascinují milovníky automobilů. Tuší, že maskování ukrývá něco...

Chystá se zdražení pokut: za telefonování a focení až 10 tisíc a 4 body

Ilustrační snímek

Ministerstvo dopravy ve spolupráci s policií pracuje na zpřísnění bodového systému. Více se bude postihovat používání...

Další z rubriky

Němci měli velké oči. Milion elektromobilů u nich v roce 2020 jezdit nebude

Mercedes-Benz EQC

Milion elektromobilů na německých silnicích do roku 2020 pravděpodobně jezdit nebude. Poradci berlínské vlády nově...

Čech pečuje o vůz mistra světa rallye. Ogierovi radí a nastavuje mu auto

V rallye týmu pětinásobného mistra světa Sébastiena Ogiera pracuje jako „car...

Leze po skalách, má rád fotbal a když má chvilku, tak doma, kousek od Kyjova, pomáhá na vinohradu a ve sklípku....

Elektrifikace je dražší, než se myslelo. Šéf VW na ni musí vydělat

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Když Herbert Diess prezentoval v předvečer autosalonu v Šanghaji na jaře 2017 koncept elektrického vozu, zářily mu oči....



Najdete na iDNES.cz