Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Psycholog: je znát, když řídí ženy. Na cestě jsou bezpečnější

aktualizováno 
Podle dopravního psychologa Karla Havlíka mají ženy za volantem svůj jasný rukopis. Jezdí bezpečněji, jsou méně agresivní a zbytečně neriskují. Když bourají, je to převážně na křižovatkách, protože nedokážou správně vyhodnotit aktuální situaci.
Jaké jsou ženy za volantem? Bezpečnější. Ilustrační foto

Jaké jsou ženy za volantem? Bezpečnější. Ilustrační foto

Je znát, když řídí dáma? Položit takovou otázku před zavírací hodinou v hostinci, dostane se vám lamentací a solidní sbírky těch nejhloupějších stereotypů. Jenže skutečnost je jiná, jak ukazují přesná čísla. Jen pro představu: z držitelů řidičských průkazů v Česku je zhruba 56 % mužů a 44 % žen. Přitom statistiky udávají, že mezi lety 1993 a 2012 zavinili muži přibližně 83 % dopravních nehod, zatímco ženy jen 17 %.

Co řekne barva auta?

Když si muž vybírá auto, hledí na značku, sílu vozu, spotřebu, aerodynamiku, cenu, jízdní vlastnosti, komfort a velikost. Volí spíše evropské značky a nakonec bere v potaz i barvu. To žena se rozhoduje podle bezpečnosti, vzhledu, praktičnosti, pohodlí, náročnosti ovládání, estetiky i ekologické šetrnosti. Má v oblibě asijské značky a barva je pro ni zásadní kritérium.
Není divu, když barva s bezpečností výrazně souvisí - čím světlejší je, tím je vůz viditelnější. Nejvíce září klasická bílá až do odstínu slonové kosti, následuje světle žlutá přes žlutozelenou až po oranžovou, uprostřed stupnice je červená a na konci hnědá, fialová, tmavě rudá, šedivá, modrá a poslední je pochopitelně černá.

Podle některých teorií přitom výběr barvy auta souvisí i s osobností. Červenou prý volí optimisté a aktivní jedinci, k modré se kloní vyrovnaní lidé a k zelené přátelské nátury, žlutá odhaluje kreativní typy, šedá či stříbrná velké ambice. Černá se údajně líbí lidem chladnokrevným a dominantním.

Nehody, které zaviní muži, bývají jiné: častěji bourají v zatáčkách, za snížené viditelnosti a při předjíždění. „Ženy nadprůměrně často havarují na křižovatkách kvůli chybnému vyhodnocení dopravní situace, zároveň méně porušují bezpečnostní předpisy,“ píše se ve studii Muži vs. ženy společnosti BESIP.

Obecně tedy řídí dívky, ženy a dámy bezpečněji. Na otázku, zda se jejich styl jízdy liší od mužů, jednoduchá odpověď neexistuje, potvrzuje dopravní psycholog Karel Havlík. Samozřejmě je zásadní, kolik zkušeností šoférky mají, ale také to, zda při jízdě projevují ryze ženské rysy, nebo je jim vlastní maskulinní typ jízdy.

Přecitlivělé i soutěživé

„U feminních typů se může v začátcích projevovat citlivost až přecitlivělost či sklon k nejistotě a nerozhodnosti, ale také odpovědnost, spolehlivost a svědomitost. Takové řidičky mohou být také úzkostlivě ostražité,“ jmenuje některé charakteristiky psycholog.

Začátečnice s maskulinními vlastnostmi bývají přizpůsobivější, sebevědomější, rozhodnější, jistější, nezávislejší a mohou mít tendence k soutěživosti. Jak ženy získávají praxi, zvolna se mění i charakter jejich jízdy. Na silnici se chovají vyváženěji a jezdí defenzivněji, silně feminní šoférky ovšem mohou za volantem dále jednat impulzivně a řídit hodně opatrně.

„Řidičky maskulinního založení své chování s přibývající praxí příliš nemění, provoz na silnicích, kde převažují muži, ovšem u nich může podporovat i nežádoucí projevy: nepřiměřeně rychlou jízdou, riskantní a bezohledné předjíždění, neblikání, nedodržování bezpečné vzdálenosti, telefonování za jízdy i vznětlivost, netrpělivost a ironická gesta,“ vypočítává Karel Havlík.

Mimochodem, z 45leté psychologovy praxe vyplývá, že profesionální řidičky bývají v mnohém lepší než jejich kolegové. Jsou stejně zodpovědné, svědomité či disciplinované, přitom na silnici dokážou uplatnit přirozenou empatii a shovívavost.

Autor:




Nejčtenější

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Vision E na autosalonu ve Frankfurtu
Škoda pro koncern VW vymýšlí, jak vyrábět levná auta pro rozvojové trhy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Škoda ve Frankfurtu představuje plány na elektrickou budoucnost. Koncept elektrického SUV Vision E ukazuje, jak bude vypadat sériový elektromobil, který dorazí...  celý článek

Audi představilo autonomní elektromobil Audi Aicon
Nápady pro auta bez řidičů. Audi nemá volant ani bezpečnostní pásy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Koncern Volkswagen pokračuje v cestě k autonomním vozidlům a k nejaktivnějším v tomto ohledu patří značka Audi. Na autosalonu ve Frankfurtu přestavila značka...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.