Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Psycholog: je znát, když řídí ženy. Na cestě jsou bezpečnější

aktualizováno 
Podle dopravního psychologa Karla Havlíka mají ženy za volantem svůj jasný rukopis. Jezdí bezpečněji, jsou méně agresivní a zbytečně neriskují. Když bourají, je to převážně na křižovatkách, protože nedokážou správně vyhodnotit aktuální situaci.
Jaké jsou ženy za volantem? Bezpečnější. Ilustrační foto

Jaké jsou ženy za volantem? Bezpečnější. Ilustrační foto

Je znát, když řídí dáma? Položit takovou otázku před zavírací hodinou v hostinci, dostane se vám lamentací a solidní sbírky těch nejhloupějších stereotypů. Jenže skutečnost je jiná, jak ukazují přesná čísla. Jen pro představu: z držitelů řidičských průkazů v Česku je zhruba 56 % mužů a 44 % žen. Přitom statistiky udávají, že mezi lety 1993 a 2012 zavinili muži přibližně 83 % dopravních nehod, zatímco ženy jen 17 %.

Co řekne barva auta?

Když si muž vybírá auto, hledí na značku, sílu vozu, spotřebu, aerodynamiku, cenu, jízdní vlastnosti, komfort a velikost. Volí spíše evropské značky a nakonec bere v potaz i barvu. To žena se rozhoduje podle bezpečnosti, vzhledu, praktičnosti, pohodlí, náročnosti ovládání, estetiky i ekologické šetrnosti. Má v oblibě asijské značky a barva je pro ni zásadní kritérium.
Není divu, když barva s bezpečností výrazně souvisí - čím světlejší je, tím je vůz viditelnější. Nejvíce září klasická bílá až do odstínu slonové kosti, následuje světle žlutá přes žlutozelenou až po oranžovou, uprostřed stupnice je červená a na konci hnědá, fialová, tmavě rudá, šedivá, modrá a poslední je pochopitelně černá.

Podle některých teorií přitom výběr barvy auta souvisí i s osobností. Červenou prý volí optimisté a aktivní jedinci, k modré se kloní vyrovnaní lidé a k zelené přátelské nátury, žlutá odhaluje kreativní typy, šedá či stříbrná velké ambice. Černá se údajně líbí lidem chladnokrevným a dominantním.

Nehody, které zaviní muži, bývají jiné: častěji bourají v zatáčkách, za snížené viditelnosti a při předjíždění. „Ženy nadprůměrně často havarují na křižovatkách kvůli chybnému vyhodnocení dopravní situace, zároveň méně porušují bezpečnostní předpisy,“ píše se ve studii Muži vs. ženy společnosti BESIP.

Obecně tedy řídí dívky, ženy a dámy bezpečněji. Na otázku, zda se jejich styl jízdy liší od mužů, jednoduchá odpověď neexistuje, potvrzuje dopravní psycholog Karel Havlík. Samozřejmě je zásadní, kolik zkušeností šoférky mají, ale také to, zda při jízdě projevují ryze ženské rysy, nebo je jim vlastní maskulinní typ jízdy.

Přecitlivělé i soutěživé

„U feminních typů se může v začátcích projevovat citlivost až přecitlivělost či sklon k nejistotě a nerozhodnosti, ale také odpovědnost, spolehlivost a svědomitost. Takové řidičky mohou být také úzkostlivě ostražité,“ jmenuje některé charakteristiky psycholog.

Začátečnice s maskulinními vlastnostmi bývají přizpůsobivější, sebevědomější, rozhodnější, jistější, nezávislejší a mohou mít tendence k soutěživosti. Jak ženy získávají praxi, zvolna se mění i charakter jejich jízdy. Na silnici se chovají vyváženěji a jezdí defenzivněji, silně feminní šoférky ovšem mohou za volantem dále jednat impulzivně a řídit hodně opatrně.

„Řidičky maskulinního založení své chování s přibývající praxí příliš nemění, provoz na silnicích, kde převažují muži, ovšem u nich může podporovat i nežádoucí projevy: nepřiměřeně rychlou jízdou, riskantní a bezohledné předjíždění, neblikání, nedodržování bezpečné vzdálenosti, telefonování za jízdy i vznětlivost, netrpělivost a ironická gesta,“ vypočítává Karel Havlík.

Mimochodem, z 45leté psychologovy praxe vyplývá, že profesionální řidičky bývají v mnohém lepší než jejich kolegové. Jsou stejně zodpovědné, svědomité či disciplinované, přitom na silnici dokážou uplatnit přirozenou empatii a shovívavost.

Autor:



Nejčtenější

Autům i automobilkám zbývá posledních pár let, věští významný manažer

Bob Lutz

Bob Lutz, jeden z nejvýznamnějších manažerů ve světě automobilů, věstí konec autům i samotným automobilkám. Během 15 až...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...



Další z rubriky

Čeští motoristé přezouvají do zimního svědomitě

Testování systému BMW xDrive v Peci pod Sněžkou

Čeští řidiči přezouvají svá auta na zimní pneumatiky velmi odpovědně. Podle výzkumu agentury IPSOS pro leasingovou...

Šéf Toyoty: Elektromobily nejsou připraveny pro masovou výrobu

Toyota FT-4X

Auta poháněná bateriemi zatím nejsou připravena pro masovou výrobu. V rozhovoru s německým časopisem Spiegel to řekl...

Domovem Škody bude vždycky Česko, říká ředitel českého zastoupení

Luboš Vlček, ředitel Škoda Auto Česká republika

Mladí lidé nechtějí auto vlastnit, to je aktuálně jeden ze zásadních problémů automobilek, naznačuje v exkluzivním...



Najdete na iDNES.cz