Ženy za volantem: Čím víc, tím líp

  19:17aktualizováno  19:17
Žena za volantem není pohromou, jak se ještě stále nezanedbatelná část účastníků silničního provozu domnívá. Řidičkám je třeba více důvěřovat a brát je jako rovnocenné partnerky. Budou-li ženy více řídit, vyjezdí se a na silnicích ubude agresivity.

Na určité věci mají ženy jiný pohled, jsou citovější, mají i jiný žebříček životních hodnot, což může být při řízení vozidla výhodou. 

Čtěte také: Miláčku, zaparkuješ mého broučka?

V článku
KURZ PARKOVÁNÍ

Nemají potřebu soutěžit a být první za každou cenu, nezakládají si na svých řidičských dovednostech, zbytečně neriskují, neženou se do evidentně nebezpečné situace, váží si více života.

Na druhé straně mají ženy specifické problémy, které mohou ovlivnit jejich chování za volantem. Je to například těhotenství, problém vhodného oblečení a obutí do auta, také třeba stavy vyčerpání související s držením různých mnohdy drastických diet, po kterých by chtěly zhubnout.

Při řízení bývají méně soustředěné. Kontrolují přepravované děti, mají větší tendenci se rozptylovat telefonováním nebo řešením různých problémů se spolujezdci.

Častěji se mýlí – například v protisměru se ocitají častěji než muži, každý konflikt nebo kolize je vyvede z míry a sráží jejich sebevědomí.

Ženy v ČR řídí méně často než muži
Bezprostředně po absolvování autoškoly bývají muži jako řidiči lepší než ženy.

Zřejmě se zde projevuje, že už děti jsou rozdílně směrovány. Kluci se o motorismus zajímají většinou víc, baví je sledovat, jak dospělí řídí, občas si to i zkusí, dá se říci, že se na řízení auta připravují od mala. 
 

Nezanedbatelné rozdíly jsou také v řidičské zkušenosti, která souvisí s počty ujetých kilometrů. Zatímco řidiči v zemích EU a v řadě dalších vyspělých zemí ujedou v průměru kolem 20 tisíc km ročně, téměř 40 % tuzemských řidičů ujede za rok méně než 5 tisíc km.
Mezi svátečními řidiči, kteří auto používají jen výjimečně, a proto zůstávají začátečníky prakticky po celý život, je nepochybně více žen. Není málo rodin, ve kterých se žena za volant dostane jen o víkendu cestou na chatu nebo na nákup do supermarketu, případně cestou ze společenské akce, na které se podává alkohol. Pak se stává, že je za volantem vystresovaná a vedle ní sedí muž, který jí do toho mluví, čímž její stres ještě prohlubuje.

Řidička se pak bojí, že havaruje, že se zraní, že zabloudí, že poškodí auto, že jí někdo vyhubuje. Pokud je svátečním řidičem muž, ten se také bojí. Ale spíš toho, že nebude dosti rychlý, že nezvládne vozidlo dosti bravurně, výsměchu když se nechá předjet, když uvolní cestu a ztratí výhodnou pozici.

Doporučení svátečním řidičům

*jezdit co nejvíce hned po získání řidičského oprávnění,
*nenechat se odradit nebo znechutit,
*měnit trasu obvyklých cest (i do supermarketu nebo na chalupu),
*občas vyjet na zcela neznámou trasu,
*ignorovat posměšky, ale vnímat dobře míněné rady, nechat se kritizovat nezaujatou osobou.

Skupinou, ve které se rozdíly mezi muži a ženami plně projevují, jsou lidé, které řízení baví a svém řidičském umění si zakládají. Tady výrazně převažují muži. Mužů je daleko více i mezi sebejistými, arogantními a agresivními řidiči.


*V roce 2004 bylo Policii ČR nahlášeno  196 484 nehod, při kterých bylo 1 215 osob usmrceno, 4 878 těžce zraněno a 29 543 osob zraněno lehce.  
*Ženy řidičky motorových vozidel zavinily v roce 2004 celkem 28 206 nehod. Při těchto nehodách bylo usmrceno 117 lidí.
*Ženy řidičky se v roce 2004  na celkovém počtu nehod zaviněných řidiči motorových vozidel v ČR podílely 15,6 %. 
          (Policejní prezidium ČR)

Statistika nehodovosti žen 

Ženy se ve statistice nehodovosti projevují mnohem méně výrazně než muži, a to nejenom proto, že řídí méně častěji a tudíž mají logicky méně nehod.

Celkově přijde v ČR v silničním provozu o život třikrát více mužů než žen. Nejvíce usmrcených žen připadá na věkovou kategorii nad 64 roků; u mužů je to věk 25 – 34 let.

Pokud jde o nehody, které ženy zavinily jako řidičky, je to cca 16 %  z celkového počtu nehod, ale při těchto nehodách z celkového počtu usmrcených zahyne jen cca 11 % lidí.

 Z toho vyplývá, že nehody zaviněné ženami jsou výrazně méně nebezpečné než nehody zaviněné muži.

***

Nejčastější příčiny nehod zaviněných řidičkami

*nevěnování se řízení
*nedodržení bezpečné vzdálenosti
*nesprávné otáčení nebo couvání
*nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky
*nedání přednosti tam, kde je dopravní značka "Dej přednost v jízdě!"
(nikoliv třeba tam, kde je značka STOP)

***

Nejčastější příčiny nehod řidiček se smrtelnými následky

*nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému a aktuálnímu stavu vozovky
*vjetí do protisměru.

Rozdíl mezi příčinami nehod řidičů a řidiček

U nejčastějších příčin nehod podstatný rozdíl není, jsou v podstatě stejné jako u mužů. Když však nehody sledujeme z hlediska počtu usmrcených osob, tam je u nejčastějších příčin posun. Ženy například hůře reagují na aktuální stav vozovky. Příčina "nevěnování se řízení" je co do četnosti u žen až na pátém místě, zatímco u mužů na druhém. 

Ve prospěch žen hovoří i to, že mají méně problémů s řízením pod vlivem alkoholu. Jen 2,7 % nehod ženy zaviní pod vlivem alkoholu, zatímco u mužů je to skoro dvojnásobek (5 %) z celkového počtu nehod.

Celkově se dá říci, že nehody zaviněné ženami jsou méně nebezpečné než nehody, které zavinili muži.

Václav Špička z Autoklubu ČR k dodává: "Dá se tedy s trochou nadsázky říci, že čím více žen bude řídit, tím bude na našich silnicích bezpečněji."

iDNES ,  fdv (s využitím materiálů Autoklubu ČR)

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Další z rubriky

Nejhorší silnice je na Blanensku. Nákladní auta tam ničí asfalt i domy

Výmoly: Nejhorší díra republiky 2018

V hlasování řidičů o největší výtluky na silnicích v celém Česku je nejhorší komunikace v obci Lhota Rapotina na...

Čeští borci se chystají na Dakar. Macháček nechce do písku a zůstává doma

Macíkův závodní kamion Franta

Už 6. ledna odstartuje v Peru 41. ročník legendárního dálkového závodu Dakar. Čeští závodníci představují nové stroje a...

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Najdete na iDNES.cz