Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ženy za volantem: Čím víc, tím líp

  19:17
Žena za volantem není pohromou, jak se ještě stále nezanedbatelná část účastníků silničního provozu domnívá. Řidičkám je třeba více důvěřovat a brát je jako rovnocenné partnerky. Budou-li ženy více řídit, vyjezdí se a na silnicích ubude agresivity.

Na určité věci mají ženy jiný pohled, jsou citovější, mají i jiný žebříček životních hodnot, což může být při řízení vozidla výhodou. 

Čtěte také: Miláčku, zaparkuješ mého broučka?

V článku
KURZ PARKOVÁNÍ

Nemají potřebu soutěžit a být první za každou cenu, nezakládají si na svých řidičských dovednostech, zbytečně neriskují, neženou se do evidentně nebezpečné situace, váží si více života.

Na druhé straně mají ženy specifické problémy, které mohou ovlivnit jejich chování za volantem. Je to například těhotenství, problém vhodného oblečení a obutí do auta, také třeba stavy vyčerpání související s držením různých mnohdy drastických diet, po kterých by chtěly zhubnout.

Při řízení bývají méně soustředěné. Kontrolují přepravované děti, mají větší tendenci se rozptylovat telefonováním nebo řešením různých problémů se spolujezdci.

Častěji se mýlí – například v protisměru se ocitají častěji než muži, každý konflikt nebo kolize je vyvede z míry a sráží jejich sebevědomí.

Ženy v ČR řídí méně často než muži
Bezprostředně po absolvování autoškoly bývají muži jako řidiči lepší než ženy.

Zřejmě se zde projevuje, že už děti jsou rozdílně směrovány. Kluci se o motorismus zajímají většinou víc, baví je sledovat, jak dospělí řídí, občas si to i zkusí, dá se říci, že se na řízení auta připravují od mala. 
 

Nezanedbatelné rozdíly jsou také v řidičské zkušenosti, která souvisí s počty ujetých kilometrů. Zatímco řidiči v zemích EU a v řadě dalších vyspělých zemí ujedou v průměru kolem 20 tisíc km ročně, téměř 40 % tuzemských řidičů ujede za rok méně než 5 tisíc km.
Mezi svátečními řidiči, kteří auto používají jen výjimečně, a proto zůstávají začátečníky prakticky po celý život, je nepochybně více žen. Není málo rodin, ve kterých se žena za volant dostane jen o víkendu cestou na chatu nebo na nákup do supermarketu, případně cestou ze společenské akce, na které se podává alkohol. Pak se stává, že je za volantem vystresovaná a vedle ní sedí muž, který jí do toho mluví, čímž její stres ještě prohlubuje.

Řidička se pak bojí, že havaruje, že se zraní, že zabloudí, že poškodí auto, že jí někdo vyhubuje. Pokud je svátečním řidičem muž, ten se také bojí. Ale spíš toho, že nebude dosti rychlý, že nezvládne vozidlo dosti bravurně, výsměchu když se nechá předjet, když uvolní cestu a ztratí výhodnou pozici.

Doporučení svátečním řidičům

*jezdit co nejvíce hned po získání řidičského oprávnění,
*nenechat se odradit nebo znechutit,
*měnit trasu obvyklých cest (i do supermarketu nebo na chalupu),
*občas vyjet na zcela neznámou trasu,
*ignorovat posměšky, ale vnímat dobře míněné rady, nechat se kritizovat nezaujatou osobou.

Skupinou, ve které se rozdíly mezi muži a ženami plně projevují, jsou lidé, které řízení baví a svém řidičském umění si zakládají. Tady výrazně převažují muži. Mužů je daleko více i mezi sebejistými, arogantními a agresivními řidiči.


*V roce 2004 bylo Policii ČR nahlášeno  196 484 nehod, při kterých bylo 1 215 osob usmrceno, 4 878 těžce zraněno a 29 543 osob zraněno lehce.  
*Ženy řidičky motorových vozidel zavinily v roce 2004 celkem 28 206 nehod. Při těchto nehodách bylo usmrceno 117 lidí.
*Ženy řidičky se v roce 2004  na celkovém počtu nehod zaviněných řidiči motorových vozidel v ČR podílely 15,6 %. 
          (Policejní prezidium ČR)

Statistika nehodovosti žen 

Ženy se ve statistice nehodovosti projevují mnohem méně výrazně než muži, a to nejenom proto, že řídí méně častěji a tudíž mají logicky méně nehod.

Celkově přijde v ČR v silničním provozu o život třikrát více mužů než žen. Nejvíce usmrcených žen připadá na věkovou kategorii nad 64 roků; u mužů je to věk 25 – 34 let.

Pokud jde o nehody, které ženy zavinily jako řidičky, je to cca 16 %  z celkového počtu nehod, ale při těchto nehodách z celkového počtu usmrcených zahyne jen cca 11 % lidí.

 Z toho vyplývá, že nehody zaviněné ženami jsou výrazně méně nebezpečné než nehody zaviněné muži.

***

Nejčastější příčiny nehod zaviněných řidičkami

*nevěnování se řízení
*nedodržení bezpečné vzdálenosti
*nesprávné otáčení nebo couvání
*nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky
*nedání přednosti tam, kde je dopravní značka "Dej přednost v jízdě!"
(nikoliv třeba tam, kde je značka STOP)

***

Nejčastější příčiny nehod řidiček se smrtelnými následky

*nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému a aktuálnímu stavu vozovky
*vjetí do protisměru.

Rozdíl mezi příčinami nehod řidičů a řidiček

U nejčastějších příčin nehod podstatný rozdíl není, jsou v podstatě stejné jako u mužů. Když však nehody sledujeme z hlediska počtu usmrcených osob, tam je u nejčastějších příčin posun. Ženy například hůře reagují na aktuální stav vozovky. Příčina "nevěnování se řízení" je co do četnosti u žen až na pátém místě, zatímco u mužů na druhém. 

Ve prospěch žen hovoří i to, že mají méně problémů s řízením pod vlivem alkoholu. Jen 2,7 % nehod ženy zaviní pod vlivem alkoholu, zatímco u mužů je to skoro dvojnásobek (5 %) z celkového počtu nehod.

Celkově se dá říci, že nehody zaviněné ženami jsou méně nebezpečné než nehody, které zavinili muži.

Václav Špička z Autoklubu ČR k dodává: "Dá se tedy s trochou nadsázky říci, že čím více žen bude řídit, tím bude na našich silnicích bezpečněji."

iDNES ,  fdv (s využitím materiálů Autoklubu ČR)

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...