Na určité věci mají ženy jiný pohled, jsou citovější, mají i jiný žebříček životních hodnot, což může být při řízení vozidla výhodou.
Čtěte také: Miláčku, zaparkuješ mého broučka? |
V článku |
Na druhé straně mají ženy specifické problémy, které mohou ovlivnit jejich chování za volantem. Je to například těhotenství, problém vhodného oblečení a obutí do auta, také třeba stavy vyčerpání související s držením různých mnohdy drastických diet, po kterých by chtěly zhubnout.
Při řízení bývají méně soustředěné. Kontrolují přepravované děti, mají větší tendenci se rozptylovat telefonováním nebo řešením různých problémů se spolujezdci.
Častěji se mýlí – například v protisměru se ocitají častěji než muži, každý konflikt nebo kolize je vyvede z míry a sráží jejich sebevědomí.
Ženy v ČR řídí méně často než muži
Bezprostředně po absolvování autoškoly bývají muži jako řidiči lepší než ženy.
Zřejmě se zde projevuje, že už děti jsou rozdílně směrovány. Kluci se o motorismus zajímají většinou víc, baví je sledovat, jak dospělí řídí, občas si to i zkusí, dá se říci, že se na řízení auta připravují od mala.
Nezanedbatelné rozdíly jsou také v řidičské zkušenosti, která souvisí s počty ujetých kilometrů. Zatímco řidiči v zemích EU a v řadě dalších vyspělých zemí ujedou v průměru kolem 20 tisíc km ročně, téměř 40 % tuzemských řidičů ujede za rok méně než 5 tisíc km. |
Řidička se pak bojí, že havaruje, že se zraní, že zabloudí, že poškodí auto, že jí někdo vyhubuje. Pokud je svátečním řidičem muž, ten se také bojí. Ale spíš toho, že nebude dosti rychlý, že nezvládne vozidlo dosti bravurně, výsměchu když se nechá předjet, když uvolní cestu a ztratí výhodnou pozici.
Doporučení svátečním řidičům |
*jezdit co nejvíce hned po získání řidičského oprávnění, |
*nenechat se odradit nebo znechutit, |
*měnit trasu obvyklých cest (i do supermarketu nebo na chalupu), |
*občas vyjet na zcela neznámou trasu, |
*ignorovat posměšky, ale vnímat dobře míněné rady, nechat se kritizovat nezaujatou osobou. |
Skupinou, ve které se rozdíly mezi muži a ženami plně projevují, jsou lidé, které řízení baví a svém řidičském umění si zakládají. Tady výrazně převažují muži. Mužů je daleko více i mezi sebejistými, arogantními a agresivními řidiči.
*V roce 2004 bylo Policii ČR nahlášeno 196 484 nehod, při kterých bylo 1 215 osob usmrceno, 4 878 těžce zraněno a 29 543 osob zraněno lehce. |
Ženy se ve statistice nehodovosti projevují mnohem méně výrazně než muži, a to nejenom proto, že řídí méně častěji a tudíž mají logicky méně nehod.
Celkově přijde v ČR v silničním provozu o život třikrát více mužů než žen. Nejvíce usmrcených žen připadá na věkovou kategorii nad 64 roků; u mužů je to věk 25 – 34 let.
Pokud jde o nehody, které ženy zavinily jako řidičky, je to cca 16 % z celkového počtu nehod, ale při těchto nehodách z celkového počtu usmrcených zahyne jen cca 11 % lidí.
Z toho vyplývá, že nehody zaviněné ženami jsou výrazně méně nebezpečné než nehody zaviněné muži.
***
Nejčastější příčiny nehod zaviněných řidičkami
*nevěnování se řízení
*nedodržení bezpečné vzdálenosti
*nesprávné otáčení nebo couvání
*nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky
*nedání přednosti tam, kde je dopravní značka "Dej přednost v jízdě!"
(nikoliv třeba tam, kde je značka STOP)
***
Nejčastější příčiny nehod řidiček se smrtelnými následky *nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému a aktuálnímu stavu vozovky |
Rozdíl mezi příčinami nehod řidičů a řidiček
U nejčastějších příčin nehod podstatný rozdíl není, jsou v podstatě stejné jako u mužů. Když však nehody sledujeme z hlediska počtu usmrcených osob, tam je u nejčastějších příčin posun. Ženy například hůře reagují na aktuální stav vozovky. Příčina "nevěnování se řízení" je co do četnosti u žen až na pátém místě, zatímco u mužů na druhém.
Ve prospěch žen hovoří i to, že mají méně problémů s řízením pod vlivem alkoholu. Jen 2,7 % nehod ženy zaviní pod vlivem alkoholu, zatímco u mužů je to skoro dvojnásobek (5 %) z celkového počtu nehod.
Celkově se dá říci, že nehody zaviněné ženami jsou méně nebezpečné než nehody, které zavinili muži.
Václav Špička z Autoklubu ČR k dodává: "Dá se tedy s trochou nadsázky říci, že čím více žen bude řídit, tím bude na našich silnicích bezpečněji."
iDNES , fdv (s využitím materiálů Autoklubu ČR)