Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Firma ZF ukázala auto s „vykloubenými“ koly. Parkování bude hračka

aktualizováno 
Společnost ZF, jeden z velkých dodavatelů řešení pro autoprůmysl, ukázala světu vlastní koncept městského vozu. Je šetrný k životnímu prostředí a zaujme především nezvyklou konstrukcí přední nápravy. Kola se umí vytočit až o rekordních 75 stupňů, takže se auto snadno zapasuje do každé mezery.

ZF Advanced Urban Vehicle | foto: ZF

Koncept, který si koncern ZF vyvinul zcela sám, představuje řadu technických řešení pro městská vozidla blízké budoucnosti. Přední kola, která se umí na povel doslova vykloubit, aby tak vůz docílil co nejmenšího průměru otáčení, jsou jen jedním z nich. Ale určitě budí největší pozornost, a to nejen proto, že jsou ze všech řešení nejvíce vidět.

Koncept Advanced Urban Vehicle (AUV) se díky konstrukci přední nápravy pyšní průměrem otáčení pouhých sedm metrů, což je mimochodem ještě o metr méně, než jaký je požadavek na slavné londýnské taxíky. Jistě, koncept od ZF je menším vozem, ale ani ostatní malá městská auta často takový průměr otáčení nenabízejí. Aktuální generace Smart ForTwo je na tom z hlediska průměru skoro stejně jako AUV, a to jde o výrazně menší auto – otočí se na 6,95 metrech. A například koncept městské krabičky DaihatsuAi se v roce 2003 chlubil průměrem otáčení 6,8 metru. Ale i to je menší auto než studie od ZF.

Fotogalerie

S AUV se tak velmi snadno manévruje, řešení pomůže při pohybu ve stísněných místech a samozřejmě také při parkování. Autu přitom nepomáhá jen veliký úhel natočení předních kol, ale při manévrování spolupracuje i zadní elektromotory poháněná náprava. ZF nazývá její konstrukci jako Electric Twist Beam a jde v podstatě o klasickou nápravu s vlečnými rameny a torzní tyčí. Rozdíl je tu v tom, že blízko u náboje kola je tu vždy umístěn elektromotor, který se tak stává v podstatě součástí soustavy zavěšení a odpružení.

Každé zadní kolo má svůj elektromotor, jejich výkon je 40 kW a točivý moment až mohutných 1 400 Nm. Bleskové starty z křižovatek jsou tak zaručeny, koncept umí uhánět až 150 km/h. Při manévrování pomáhají elektromotory rozdílným chodem. Teoreticky se tak může stát, že při kolech zatočených vlevo bude síla přenášena pouze na pravé zadní kolo, čímž se oblouk ještě trochu „utáhne“. Právě díky kombinaci těchto dvou řešení auto zajede i do toho nejtěsnějšího parkovacího místa.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

Parkovat navíc umí koncept zcela automaticky, bez řidiče. Ten si může vystoupit a parkovací manévr dokončit třeba na smartphonu nebo přes chytré hodinky. Auto si díky sadě senzorů při pomalé jízdě samo najde vhodnou mezeru a pak do ní zajede.

Kromě této techniky usnadňující proplétání městskými uličkami toho umí elektromobil AUV ještě více. Jeho navigační systém se nespoléhá jen na data z map a GPS, ale také na získané zkušenosti. Auto si jednoduše ukládá do cloudu projeté trasy a při opakované cestě řidiči navrhuje ideální tempo tak, aby jel co nejplynuleji, nejbezpečněji a nejúsporněji. Instrukce například k uvolnění pedálu akcelerátoru mu auto uděluje přes maličký OLED displej v horní části věnce volantu. Volant je navíc vybaven detekcí rukou řidiče, a auto tak může přizpůsobit chování asistenčních systémů situaci. V případě nepozornosti, kdy se řidič řízení nevěnuje, například zpomalí vůz dříve, než když se člověk za volantem věnuje tomu, čemu má.

ZF pochopitelně nehodlá svou studii vyrábět. Firma však zcela jistě bude komponenty na ní použité nabízet svým zákazníkům. Je tedy možné, že se s popisovanými řešeními setkáme v blízké budoucnosti u některých sériových vozů. Nemusí přitom nutně jít o elektromobily.



Nejčtenější

Nejdůležitější citroën se povedl. Nové Berlingo je rodinný ideál

Nový Citröen Berlingo

Berlingo je přesně ten typ auta, nad kterým můžete ohrnovat nos, ale neskonalou praktičnost mu upřít nemůžete. Požitek...

Autofotka: Přetížená auta v ČR nechytají, kapitální úlovek je z Francie

Dodávka přetížená o čtyři tuny, kterou nachytala policie v jižní Francii.

Ministr dopravy tento týden pořádně vyděsil autodopravce. Těžké kamiony podle něj ničí české silnice, a proto chce...



V Paříži ověřili, že komunismus nefunguje. Automobilky ho stejně chtějí zkusit

Pařížská veřejná půjčovna elektromobilů Autolib po sedmi letech provozu končí.

Ambiciozní projekt sdílení elektromobilů v Paříži končí. Program Autolib nabral za sedm let existence obrovskou ztrátu,...

Golf do zásuvky nadchne dynamikou i úsporností, na chodce má plašičku

Volkswagen eGolf

Když chce automobilka představit vlastní elektrovůz, má v zásadě dvě možnosti. Buď vyvine úplně nové auto, jako to...

Volkswagen pracuje na splnění emisních regulí, vyrobená auta zatím uloží

Parkoviště s vyrobenými vozy u továrny TPCA u Kolína

Téměř dostavěné letiště Willyho Brandta, které se nakonec možná bude muset zbořit a stavět znovu, teď našlo dočasné...

Další z rubriky

Prodej elektroaut v Česku je 0,19 %, nejdůležitější jsou Čína a Norsko

Elektromobil BYD e6

Čína a Norsko zůstaly v prvním pololetí nejdůležitějšími trhy pro elektrické automobily. V Číně zůstala tato auta...

VIDEO: Terénní monstra řádí v terénu

Offroad Trial

Drsná, ale krásná Valča na úpatí Malé Fatry se na přelomu června a července stala dějištěm dalšího ze závodů MČR v...

Autofotka: Přetížená auta v ČR nechytají, kapitální úlovek je z Francie

Dodávka přetížená o čtyři tuny, kterou nachytala policie v jižní Francii.

Ministr dopravy tento týden pořádně vyděsil autodopravce. Těžké kamiony podle něj ničí české silnice, a proto chce...

Najdete na iDNES.cz