Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Firma ZF ukázala auto s „vykloubenými“ koly. Parkování bude hračka

aktualizováno 
Společnost ZF, jeden z velkých dodavatelů řešení pro autoprůmysl, ukázala světu vlastní koncept městského vozu. Je šetrný k životnímu prostředí a zaujme především nezvyklou konstrukcí přední nápravy. Kola se umí vytočit až o rekordních 75 stupňů, takže se auto snadno zapasuje do každé mezery.

ZF Advanced Urban Vehicle | foto: ZF

Koncept, který si koncern ZF vyvinul zcela sám, představuje řadu technických řešení pro městská vozidla blízké budoucnosti. Přední kola, která se umí na povel doslova vykloubit, aby tak vůz docílil co nejmenšího průměru otáčení, jsou jen jedním z nich. Ale určitě budí největší pozornost, a to nejen proto, že jsou ze všech řešení nejvíce vidět.

Koncept Advanced Urban Vehicle (AUV) se díky konstrukci přední nápravy pyšní průměrem otáčení pouhých sedm metrů, což je mimochodem ještě o metr méně, než jaký je požadavek na slavné londýnské taxíky. Jistě, koncept od ZF je menším vozem, ale ani ostatní malá městská auta často takový průměr otáčení nenabízejí. Aktuální generace Smart ForTwo je na tom z hlediska průměru skoro stejně jako AUV, a to jde o výrazně menší auto – otočí se na 6,95 metrech. A například koncept městské krabičky DaihatsuAi se v roce 2003 chlubil průměrem otáčení 6,8 metru. Ale i to je menší auto než studie od ZF.

Fotogalerie

S AUV se tak velmi snadno manévruje, řešení pomůže při pohybu ve stísněných místech a samozřejmě také při parkování. Autu přitom nepomáhá jen veliký úhel natočení předních kol, ale při manévrování spolupracuje i zadní elektromotory poháněná náprava. ZF nazývá její konstrukci jako Electric Twist Beam a jde v podstatě o klasickou nápravu s vlečnými rameny a torzní tyčí. Rozdíl je tu v tom, že blízko u náboje kola je tu vždy umístěn elektromotor, který se tak stává v podstatě součástí soustavy zavěšení a odpružení.

Každé zadní kolo má svůj elektromotor, jejich výkon je 40 kW a točivý moment až mohutných 1 400 Nm. Bleskové starty z křižovatek jsou tak zaručeny, koncept umí uhánět až 150 km/h. Při manévrování pomáhají elektromotory rozdílným chodem. Teoreticky se tak může stát, že při kolech zatočených vlevo bude síla přenášena pouze na pravé zadní kolo, čímž se oblouk ještě trochu „utáhne“. Právě díky kombinaci těchto dvou řešení auto zajede i do toho nejtěsnějšího parkovacího místa.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

Parkovat navíc umí koncept zcela automaticky, bez řidiče. Ten si může vystoupit a parkovací manévr dokončit třeba na smartphonu nebo přes chytré hodinky. Auto si díky sadě senzorů při pomalé jízdě samo najde vhodnou mezeru a pak do ní zajede.

Kromě této techniky usnadňující proplétání městskými uličkami toho umí elektromobil AUV ještě více. Jeho navigační systém se nespoléhá jen na data z map a GPS, ale také na získané zkušenosti. Auto si jednoduše ukládá do cloudu projeté trasy a při opakované cestě řidiči navrhuje ideální tempo tak, aby jel co nejplynuleji, nejbezpečněji a nejúsporněji. Instrukce například k uvolnění pedálu akcelerátoru mu auto uděluje přes maličký OLED displej v horní části věnce volantu. Volant je navíc vybaven detekcí rukou řidiče, a auto tak může přizpůsobit chování asistenčních systémů situaci. V případě nepozornosti, kdy se řidič řízení nevěnuje, například zpomalí vůz dříve, než když se člověk za volantem věnuje tomu, čemu má.

ZF pochopitelně nehodlá svou studii vyrábět. Firma však zcela jistě bude komponenty na ní použité nabízet svým zákazníkům. Je tedy možné, že se s popisovanými řešeními setkáme v blízké budoucnosti u některých sériových vozů. Nemusí přitom nutně jít o elektromobily.




Nejčtenější

Autům i automobilkám zbývá posledních pár let, věští významný manažer

Bob Lutz

Bob Lutz, jeden z nejvýznamnějších manažerů ve světě automobilů, věstí konec autům i samotným automobilkám. Během 15 až...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...



Další z rubriky

Šéf Toyoty: Elektromobily nejsou připraveny pro masovou výrobu

Toyota FT-4X

Auta poháněná bateriemi zatím nejsou připravena pro masovou výrobu. V rozhovoru s německým časopisem Spiegel to řekl...

Na 40. Dakar míří skoro 40 Čechů, Macík má inovaci - sluchátka s hudbou

Tým Big Shock Racing posílá na Rallye Dakar kamion a motocykl

S novým kolegou motocyklistou Janem Brabcem, ale hlavně s vylepšeným kamionem se v lednu postaví na start Rallye Dakar...

Domovem Škody bude vždycky Česko, říká ředitel českého zastoupení

Luboš Vlček, ředitel Škoda Auto Česká republika

Mladí lidé nechtějí auto vlastnit, to je aktuálně jeden ze zásadních problémů automobilek, naznačuje v exkluzivním...

Hyundai i40 1,7 CRDI / 100 kW CZ
Hyundai i40 1,7 CRDI / 100 kW CZ

r.v. 2014, naj. 139 980 km, diesel
269 900 Kč (s DPH)



Najdete na iDNES.cz