Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pětina Čechů s brýlemi přiznala, že občas řídí bez nich

  11:00aktualizováno  11:00
Oči jsou pro řidiče vším, přesto se zrak zřejmě nekontroluje tak, jak by to bezpečnost silničního provozu vyžadovala. Pro důslednou prevenci jsou nejenom lékaři, ale i samotní řidiči.

Vetchozrakost - po čtyřicátém roce věku začínají naše oční čočky ztrácet svou pružnost, a tím i schopnost zaostřit na blízké předměty. Vetchozrakost (neboli presbyopie) se začne projevovat potřebou oddalovat blízké předměty (noviny, knihu), až jsou jednoho dne naše ruce příliš "krátké". | foto: DuoVize

"Náhodou jsem navštívil oční lékařku, která zjistila, že mám oční vadu a okamžitě mi předepsala brýle," vypráví Jan K. "Ptala se mě, jestli mi nebylo divné, že vidím rozostřeně. Nebylo mi to divné, protože jsem tak viděl odmala a nevěděl jsem, že to není normální," popisuje. Když se ho pak lékařka zeptala, zda mu to nevadí při řízení, odpověděl, že už třikrát boural.

Negativní vliv zhoršeného vidění na řízení je podle výzkumu, provedeného ve Velké Británii i v Čechách, skrytou hrozbou, která ohrožuje všechny účastníky silničního provozu.  Výzkum uspořádala pojišťovací společnost RSA ve Velké Británii a zkoumala v něm vliv špatného zraku na řízení motorových vozidel. Jednu část tvořil test řidičů na trenažéru, druhou pak průzkum mezi samotnými řidiči.

Až 80 metrů za 3 vteřiny

I při normálním vidění vzniká při pohledu na palubní desku prostoj zhruba jedné až tří vteřin, během nichž nevnímáme dění na silnici. Při rychlosti 100 km/h ujedeme za tuto dobu vzdálenost až 80 metrů, kdy pozorně nesledujeme provoz.

Pokud navíc nemáme zrak v pořádku, doba pohledu na tachometr se značně zvyšuje a v souladu s tím stoupá také riziko dopravní nehody.

PŘEHLED ČASTÝCH OČNÍCH VAD ZDE

Z testovacích jízd na trenažéru na Brunelské univerzitě vyplynulo, že řidiči, který špatně vidí, vybočují z jízdního pruhu o 62 procent častěji, přečtou pouze tři čtvrtiny ukazatelů, neudržují stálou rychlost a dochází i k prodloužení jejich reakční doby.

To, co zjistil výzkum, intuitivně potvrdily vyplněné dotazníky britských i českých řidičů, které shromáždila Direct pojišťovna letos v únoru na vzorku 513 českých šoférů. Devadesát dva procent respondentů se domnívá, že řidiči se špatným zrakem bez nasazených brýlí nebo kontaktních čoček představují na silnicích velké nebezpečí a považují to za větší riziko než jízdu bez zapnutých pásů nebo kouření za volantem. Víc než pětina Čechů s předepsanými brýlemi také přiznala, že občas jezdí bez nich.

"Problém je, že i mezi těmi, kdo si myslí že řízení bez povinných brýlí je nebezpečné, je také spousta řidičů, kteří mají zhoršené vidění, ale nevědí o tom," říká Pavel Diblík, primář Oční kliniky VFN a 1.LF UK v Praze. A to hlavně proto, že k vydání běžného řidičského průkazu v České republice probíhá povinná lékařská prohlídka prakticky jen při první žádosti a pak až v 60. letech.

Otestujte se

"Zdravotní způsobilost je uznána, pokud lze rozlišit písmeno o velikosti 11 milimetrů na vzdálenost 5 metrů," uvádí specializovaný server optikarium.cz

Takový test si můžete provést i sami. "Pozorujete jej samozřejmě oběma očima a s nasazenou korekcí, což jsou buď brýle nebo kontaktní čočky," připomíná.

"Když uvážíme, že se zrak s postupem věku prokazatelně zhoršuje, představují řidiči s neodhaleným horším viděním značné riziko pro ostatní účastníky provozu," říká Pavel Diblík. Pravidelnější kontroly zraku by přitom neuvítal jenom on, ale i řidiči, kteří v dotaznících sami navrhovali možnosti zlepšení. Pro jejich zavedení byla celá polovina z nich.

Primář Oční kliniky Univerzity Karlovy by ale zpřísnil i samotné kontroly. "Současné metody vyšetřování zraku řidičů u obvodních lékařů jsou zcela nedostatečné. Metoda vyšetřování zraku by se měla kompletně přepracovat," říká Pavel Diblík. "Místo obvodových lékařů vybavených světelnými tabulemi by je měli provádět oční specialisté. V kontrolách by se tak mělo objevit i vyšetření na oční tlak a skutečný rozsah zorného pole."

Statistiky, které by registrovaly skutečná procenta nehod zaviněných zhoršeným viděním řidičů prakticky neexistují.

Pětina řidičů by pro zvýšení bezpečnosti na silnicích navíc uvítala tvrdší postih od policie za porušení podmínky pro řidiče nosit při řízení předepsané brýle nebo čočky. Celkem čtyři z deseti Čechů by takový přestupek trestaly odečtením bodů a každý šestý by se přikláněl dokonce k odebrání řidičského průkazu.

Jak vidí svět lidé s očními vadami

Podívejte se sami ZDE

Nejčastějším typem onemocnění zeleným zákalem (glaukomem) je takzvaný chronický

Nejčastějším typem onemocnění zeleným zákalem (glaukomem) je takzvaný chronický prostý glaukom, jehož příčina není jednoznačně určena. Rizikovými faktory je dědičnost, pokročilejší věk či výše nitroočního tlaku. Zrádný je zejména v tom, že se zprvu vůbec neprojevuje, takže o něm ani nevíme.

Při šedém zákalu má člověk zamlžené a rozostřené vidění, hlavně při pozorování

Při šedém zákalu má člověk zamlžené a rozostřené vidění, hlavně při pozorování předmětů v dálce. Cítí nepříjemné oslňování při silnějším slunečním světle nebo při nočním řízení automobilu. Barvy na postiženém oku nejsou tak syté jako na druhém oku, lámou se, mají jinou intenzitu a odstín. Někdy se předměty při pohledu jedním okem jeví zdvojené až ztrojené.

Odchlípení sítnice - pokud občas vidíte před okem temné nebo nepravidelné

Odchlípení sítnice - pokud občas vidíte před okem temné nebo nepravidelné skvrny, "padající saze", světelné záblesky nebo vás trápí neostré vidění, může to být počátečním příznakem odchlípnutí sítnice. Jak odchlipování pokračuje, všimneme si tmavé clony, která postupně zakrývá výhled. Není-li odchlípená sítnice včas operována, hrozí nám trvalý pokles zraku.

Podle Direct pojišťovny se s kontrolou zraku při policejních kontrolách setkalo jen 14 procent řidičů, neznámé je i procento nehod, které špatný zrak zavinil. "V drtivé většině pojistných případů nedostáváme od policie žádné informace o tom, zda měl řidič předepsané brýle," říká mluvčí pojišťovny Kateřina Krásová.

V nyní platných eurořidičácích formátu kreditní karty se povinnost nosit brýle nebo kontaktní čočky skrývá pod takzvanými harmonizačními kódy na zadní straně v nejspodnějším políčku. Tam už nenajdeme text "brýle nutné", protože by mu cizí policista nerozuměl. Namísto toho tam jsou číselné kódy: 01.01 značí povinnost nosit brýle, 01.02 kontaktní čočky, 01.06 brýle nebo kontaktní čočky a třeba 01.04 sluneční brýle.

Autoři: ,




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.