Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Žigulík je nesmrtelný, historická Lada 2107 skončila a znovu ožije

  13:11aktualizováno  15:40
Až do posledních chvil patřila k nejprodávanějším autům na ruském trhu. Bájná hranatá lada, jejíž původ sahá až k Fiatu 124 z šedesátých let, se vyráběla v ruském Togliatti od roku 1970. Vyznavači jednoduchosti, robustnosti a rustikálního stylu klasické lady ale smutnit nemusí. Výroba bude pokračovat dál, v menším a v jiné automobilce.

16.ročník Pražského rallyesprintu | foto: alkaloid.rajce.net

Po čtyřiceti letech opouští "žigulík" výrobu s cenovkou odpovídající necelým 70 tisícům korun. Jednu z žijících "fosilií" světového automobilismu vyhnala z výroby novinka v podobě Lady Granta. Volžský automobilový závod (AvtoVAZ) linku na 2107 ale do šrotu nepošle, výrobu přesunuje dál, do fabriky IzAvto, kterou začne brzy ovládat. Ročně jich má vyrábět padesát tisíc.

Lada 2104

Lada 2104

"IzAvto již vyrábí Ladu 2107 několik měsíců, zatím paralelně s AvtoVAZem, tento měsíc má být transfer Lady 2107 do Iževska finalizován," popisuje pro iDNES.cz odborník na autoprůmysl Peter Homola.

"Zároveň IzAvto již delší dobu vyrábí Ladu 2104, kombi, které se již v Togliatti delší dobu nevyrábí. Na této bázi potom vzniká i lehký užitkový automobil Iž 27175, poslední automobil značky," popisuje Homola.¨

Iž 27175

Iž 27175

A přidává zajímavost pro znalce: "Některé kombíky 2104 mají masku chladiče z Lady 2107, takovou verzi AvtoVAZ nikdy nevyráběl."

Lada 2104 a Iž 27175 se prodávají ve vlastní prodejní síti IzAvto. Podle Homoly bude Ladu 2107 AvtoVAZ i po kompletním transferu výroby do Iževska dále prodávat ve vlastní dealerské síti.

Italský původ

Všechno začalo v roce 1966 podpisem smlouvy mezi vedením Fiatu a sovětskou vládou. Čtyři roky na to už z nové fabriky ve městě na Volze, přejmenovaném z původního Stavropolu na oslavu spolupráce s Italy po italském revolucionáři Pamiru Togliattim, vyjížděly Fiaty 2101. Časem se k limuzíně přidal kombík verze 2102.

Pod kapotu dostávaly dvanáctistovky s výkonem 60 koní. Oproti výchozímu Fiatu 124 - mimochodem, Evropskému autu roku 1966 - byla konstrukce lad upravená na drsné ruské podmínky. Žigulíky dostaly upravené odpružení, zvýšenou světlou výšku nebo bubnové brzdy namísto kotoučových vzadu.

Jak to bylo s žigulíky a jejich názvem Lada

Historii legendy čtete ZDE

 Za desítky let se lada po špetkách vyvíjela, měnila světla, zakulacené hrany nahradily krabicovitější, měnil se interiér, základ ale zůstal stále stejný.  

Legendární "žigulík" dostal jméno podle pohoří nedaleko Togliatti. Vybrali ho hlasující Sověti v šedesátých letech v novinové anketě.

Nedávno ale výrobce AvtoVAZ označení "žiguli" opustil, protože prý připomíná slovo "gigolo", což mělo škodit prodejům. Vliv na prodej auta, které při svém odjezdu do muzea bylo na druhém místě v prodejích na ruském trhu, to ale mělo podle všeho pramalý. Loni, ve 40. roce kariéry na ruském trhu, jich AutoVAZ prodal 136 tisíc (i s modelem 2105, jehož výroba skončila dříve), letos si ji koupilo skoro 70 tisíc řidičů.

AvtoVAZ se svými ladami na domácím trhu vládne: před 2107 je na prvním místě Lada Kalina, třetí a čtvrté místo mají Lady Priora a Samara. V posledních letech totiž prodeje 2107 vytáhlo ruské šrotovné.

Legendární ladu v nabídce značky nahrazuje letošní novinka jménem Granta. Více o nové ladě čtěte ZDE 

Milovníci klasických lad opravovaných kladivem a vidličkou ale nemusí smutnit, v nabídce stále přežívá další veterán, terénní legenda Lada Niva.

Autor:




Nejčtenější

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Další z rubriky

Audi představilo autonomní elektromobil Audi Aicon
Nápady pro auta bez řidičů. Audi nemá volant ani bezpečnostní pásy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Koncern Volkswagen pokračuje v cestě k autonomním vozidlům a k nejaktivnějším v tomto ohledu patří značka Audi. Na autosalonu ve Frankfurtu přestavila značka...  celý článek

Acar - elektrický náklaďáček pro Afriku
Slovenský raketový inženýr chce postavit Afriku na kola

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Martin Šoltés, rodák ze Spišské Nové Vsi, chce motorizovat Afriku. Mizerné silnice, požadavky na maximální jednoduchost a hlavně přepravní schopnosti, s tím...  celý článek

Bentley Continental GT
Bentley zanevřel na fotbalisty a míří na čínského zákazníka

Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) Čína je pro mnohé automobilky největším odbytištěm a to se projevuje i na nabídce modelů. Zdá se, že se tím teď začala řídit i značka Bentley, která ve...  celý článek

Ford Tourneo Custom 2,0 TDCi ...
Ford Tourneo Custom 2,0 TDCi ...

r.v. 2017, naj. 21 900 km, diesel, 1. majitel
783 682 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.