Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Žigulík je nesmrtelný, historická Lada 2107 skončila a znovu ožije

  13:11aktualizováno  15:40
Až do posledních chvil patřila k nejprodávanějším autům na ruském trhu. Bájná hranatá lada, jejíž původ sahá až k Fiatu 124 z šedesátých let, se vyráběla v ruském Togliatti od roku 1970. Vyznavači jednoduchosti, robustnosti a rustikálního stylu klasické lady ale smutnit nemusí. Výroba bude pokračovat dál, v menším a v jiné automobilce.

16.ročník Pražského rallyesprintu | foto: alkaloid.rajce.net

Po čtyřiceti letech opouští "žigulík" výrobu s cenovkou odpovídající necelým 70 tisícům korun. Jednu z žijících "fosilií" světového automobilismu vyhnala z výroby novinka v podobě Lady Granta. Volžský automobilový závod (AvtoVAZ) linku na 2107 ale do šrotu nepošle, výrobu přesunuje dál, do fabriky IzAvto, kterou začne brzy ovládat. Ročně jich má vyrábět padesát tisíc.

Lada 2104

Lada 2104

"IzAvto již vyrábí Ladu 2107 několik měsíců, zatím paralelně s AvtoVAZem, tento měsíc má být transfer Lady 2107 do Iževska finalizován," popisuje pro iDNES.cz odborník na autoprůmysl Peter Homola.

"Zároveň IzAvto již delší dobu vyrábí Ladu 2104, kombi, které se již v Togliatti delší dobu nevyrábí. Na této bázi potom vzniká i lehký užitkový automobil Iž 27175, poslední automobil značky," popisuje Homola.¨

Iž 27175

Iž 27175

A přidává zajímavost pro znalce: "Některé kombíky 2104 mají masku chladiče z Lady 2107, takovou verzi AvtoVAZ nikdy nevyráběl."

Lada 2104 a Iž 27175 se prodávají ve vlastní prodejní síti IzAvto. Podle Homoly bude Ladu 2107 AvtoVAZ i po kompletním transferu výroby do Iževska dále prodávat ve vlastní dealerské síti.

Italský původ

Všechno začalo v roce 1966 podpisem smlouvy mezi vedením Fiatu a sovětskou vládou. Čtyři roky na to už z nové fabriky ve městě na Volze, přejmenovaném z původního Stavropolu na oslavu spolupráce s Italy po italském revolucionáři Pamiru Togliattim, vyjížděly Fiaty 2101. Časem se k limuzíně přidal kombík verze 2102.

Pod kapotu dostávaly dvanáctistovky s výkonem 60 koní. Oproti výchozímu Fiatu 124 - mimochodem, Evropskému autu roku 1966 - byla konstrukce lad upravená na drsné ruské podmínky. Žigulíky dostaly upravené odpružení, zvýšenou světlou výšku nebo bubnové brzdy namísto kotoučových vzadu.

Jak to bylo s žigulíky a jejich názvem Lada

Historii legendy čtete ZDE

 Za desítky let se lada po špetkách vyvíjela, měnila světla, zakulacené hrany nahradily krabicovitější, měnil se interiér, základ ale zůstal stále stejný.  

Legendární "žigulík" dostal jméno podle pohoří nedaleko Togliatti. Vybrali ho hlasující Sověti v šedesátých letech v novinové anketě.

Nedávno ale výrobce AvtoVAZ označení "žiguli" opustil, protože prý připomíná slovo "gigolo", což mělo škodit prodejům. Vliv na prodej auta, které při svém odjezdu do muzea bylo na druhém místě v prodejích na ruském trhu, to ale mělo podle všeho pramalý. Loni, ve 40. roce kariéry na ruském trhu, jich AutoVAZ prodal 136 tisíc (i s modelem 2105, jehož výroba skončila dříve), letos si ji koupilo skoro 70 tisíc řidičů.

AvtoVAZ se svými ladami na domácím trhu vládne: před 2107 je na prvním místě Lada Kalina, třetí a čtvrté místo mají Lady Priora a Samara. V posledních letech totiž prodeje 2107 vytáhlo ruské šrotovné.

Legendární ladu v nabídce značky nahrazuje letošní novinka jménem Granta. Více o nové ladě čtěte ZDE 

Milovníci klasických lad opravovaných kladivem a vidličkou ale nemusí smutnit, v nabídce stále přežívá další veterán, terénní legenda Lada Niva.

Autor:


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Další z rubriky

Elektrifikace je dražší, než se myslelo. Šéf VW na ni musí vydělat

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Když Herbert Diess prezentoval v předvečer autosalonu v Šanghaji na jaře 2017 koncept elektrického vozu, zářily mu oči....

Němci měli velké oči. Milion elektromobilů u nich v roce 2020 jezdit nebude

Mercedes-Benz EQC

Milion elektromobilů na německých silnicích do roku 2020 pravděpodobně jezdit nebude. Poradci berlínské vlády nově...

Dieselgate snížila v ČR prodej nových dieselů, u ojetin zájem nepolevuje

Turbodiesel řady EA 189

Aféra dieselgate s podvodným softwarem u naftových vozů koncernu VW způsobila v Česku pokles prodeje nových dieselů za...

Najdete na iDNES.cz