Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zima prověří auta i řidiče

  16:29aktualizováno  16:29
Zima - a zvlášť její první dech - opět zaskočí bezpočet motoristů. Nejčastěji zřejmě vypoví službu akumulátor, jiní řidiči se budou vztekat nad zamrzlými ostřikovači čelního skla, dalším pustí topení místo teplého vzduchu do kabiny chladicí kapalinu, velkou nepříjemností budou zamrzlé zámky dveří či celé dveře přimrzlé na gumovém těsnění třeba po předzimním mytí karoserie... Prostě - forem útrap, které příští dny na silnicích přinesou, je celá řada, a řidiči stále mají čas rozhodnout o tom, co si vlastně nechají líbit. Na přípravu automobilu na zimu totiž ještě není pozdě.
Jednou z možností, kterou využívají zvláště velmi zaměstnaní majitelé nejmodernějších a hodně využívaných automobilů, je komplexní zimní příprava ve specializovaném značkovém servisu. Pracovníci řady firem přichystají vozy na zimu se vším všudy, dokonce ani na takové detaily, jako je silikonové ošetření gumových těsnění kolem dveří, aby nepřimrzaly, dnes už nezapomínají.

Svépomoc se nepřežila

"Ale nic naplat, mechanici asi nebudou auto obcházet se štětečkem či barevnou lakovou tužkou a hledat drobné odraženiny laku od kamínků. Když budou opravovat nátěr spodku, tak asi ošetří celou plochu, čištění karoserie a interiéru bude také komplexní a tisíce korun se budou jenom sypat. Tím chci říct, že ani svépomocné snažení obyčejných motoristů se dodnes nepřežilo," říká Petr Vondrouš, řidič autobusu z Plzně. Patří k lidem, kteří si automobil na zimu připravují nejraději sami. "Ušetřím a vím, že na sebe se mohu spolehnout. Využívám jen služeb, které v kontrole světel, brzd a dalších částí vozů před zahájením zimní sezony tradičně nabízejí stanice technické kontroly," svěřuje se Petr Vondrouš.

Mráz opravám nesvědčí

Bude-li motorista chystat vůz na zimu sám, měl by postupovat podle předem stanoveného plánu (k jeho sestavení mohou přispět rady uvedené na str. 2). Pravidelné výměny olejů, motorových náplní či brzdových destiček přitom podle názoru plzeňského obchodníka s novými i jetými vozidly a majitele diesel-servisu Petra Svobody není třeba urychlovat. "Snad jen kdyby oleji zbývalo posledních pár kilometrů v životnosti, je na místě předčasná výměna," konstatuje Petr Svoboda a připomíná, že starý olej v mrazech víc tuhne a mohl by zvláště u naftových automobilů komplikovat startování. Brzdové destičky či jiné součástky, které se blíží ke konci svou životnosti, budou v předstihu měnit zřejmě jen motoristé, kteří nemají vlastní garáž nebo dílnu či nemíní vsadit na práci servisů a obávají se, aby nemuseli vůz opravovat v nepříjemném zimním počasí.

Připraven musí být i řidič

Důležitá je nejen příprava automobilu na zimní provoz, ale také jeho správná zimní výbava, jejíž přehled je připojen. Ale sebelepší sněhové řetězy či startovací kabely budou motoristovi k ničemu, nezvládne-li v krizové situaci práci s nimi. Proto je dobré nasazení či použití takových doplňků vyzkoušet a nacvičit ještě před zimou. A v komplikovaném zimním provozu dvojnásob platí, že neuškodí přemýšlet. Vždyť k čemu je řidiči kupříkladu rozmrazovač zámků, nedobytně zamčený v zamrzlém autě?

(Viz Základní péče... str. 2)

Základní zimní výbava automobilu

* tažné lano
* startovací kabely
* sněhové řetězy
* pracovní rukavice
* utěrka nebo sprej proti vnitřnímu pocení oken
* rozmrazovač skel a zámků
* stěrka a škrabka na skla
* smetáček na ometání sněhu
* přenosná svítilna
* zásoba nemrznoucí kapaliny do ostřikovačů
* pytlík písku a lopatku k vyproštění z náledí
* hadr na čištění světlometů

Mnohé servisy a stanice technické kontroly nabízejí motoristům na prahu zimy zdarma seřízení automobilových světel.

Autor:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.