Zima prověří auta i řidiče

Zima - a zvlášť její první dech - opět zaskočí bezpočet motoristů. Nejčastěji zřejmě vypoví službu akumulátor, jiní řidiči se budou vztekat nad zamrzlými ostřikovači čelního skla, dalším pustí topení místo teplého vzduchu do kabiny chladicí kapalinu, velkou nepříjemností budou zamrzlé zámky dveří či celé dveře přimrzlé na gumovém těsnění třeba po předzimním mytí karoserie... Prostě - forem útrap, které příští dny na silnicích přinesou, je celá řada, a řidiči stále mají čas rozhodnout o tom, co si vlastně nechají líbit. Na přípravu automobilu na zimu totiž ještě není pozdě.
Jednou z možností, kterou využívají zvláště velmi zaměstnaní majitelé nejmodernějších a hodně využívaných automobilů, je komplexní zimní příprava ve specializovaném značkovém servisu. Pracovníci řady firem přichystají vozy na zimu se vším všudy, dokonce ani na takové detaily, jako je silikonové ošetření gumových těsnění kolem dveří, aby nepřimrzaly, dnes už nezapomínají.

Svépomoc se nepřežila

"Ale nic naplat, mechanici asi nebudou auto obcházet se štětečkem či barevnou lakovou tužkou a hledat drobné odraženiny laku od kamínků. Když budou opravovat nátěr spodku, tak asi ošetří celou plochu, čištění karoserie a interiéru bude také komplexní a tisíce korun se budou jenom sypat. Tím chci říct, že ani svépomocné snažení obyčejných motoristů se dodnes nepřežilo," říká Petr Vondrouš, řidič autobusu z Plzně. Patří k lidem, kteří si automobil na zimu připravují nejraději sami. "Ušetřím a vím, že na sebe se mohu spolehnout. Využívám jen služeb, které v kontrole světel, brzd a dalších částí vozů před zahájením zimní sezony tradičně nabízejí stanice technické kontroly," svěřuje se Petr Vondrouš.

Mráz opravám nesvědčí

Bude-li motorista chystat vůz na zimu sám, měl by postupovat podle předem stanoveného plánu (k jeho sestavení mohou přispět rady uvedené na str. 2). Pravidelné výměny olejů, motorových náplní či brzdových destiček přitom podle názoru plzeňského obchodníka s novými i jetými vozidly a majitele diesel-servisu Petra Svobody není třeba urychlovat. "Snad jen kdyby oleji zbývalo posledních pár kilometrů v životnosti, je na místě předčasná výměna," konstatuje Petr Svoboda a připomíná, že starý olej v mrazech víc tuhne a mohl by zvláště u naftových automobilů komplikovat startování. Brzdové destičky či jiné součástky, které se blíží ke konci svou životnosti, budou v předstihu měnit zřejmě jen motoristé, kteří nemají vlastní garáž nebo dílnu či nemíní vsadit na práci servisů a obávají se, aby nemuseli vůz opravovat v nepříjemném zimním počasí.

Připraven musí být i řidič

Důležitá je nejen příprava automobilu na zimní provoz, ale také jeho správná zimní výbava, jejíž přehled je připojen. Ale sebelepší sněhové řetězy či startovací kabely budou motoristovi k ničemu, nezvládne-li v krizové situaci práci s nimi. Proto je dobré nasazení či použití takových doplňků vyzkoušet a nacvičit ještě před zimou. A v komplikovaném zimním provozu dvojnásob platí, že neuškodí přemýšlet. Vždyť k čemu je řidiči kupříkladu rozmrazovač zámků, nedobytně zamčený v zamrzlém autě?

(Viz Základní péče... str. 2)

Základní zimní výbava automobilu

* tažné lano
* startovací kabely
* sněhové řetězy
* pracovní rukavice
* utěrka nebo sprej proti vnitřnímu pocení oken
* rozmrazovač skel a zámků
* stěrka a škrabka na skla
* smetáček na ometání sněhu
* přenosná svítilna
* zásoba nemrznoucí kapaliny do ostřikovačů
* pytlík písku a lopatku k vyproštění z náledí
* hadr na čištění světlometů

Mnohé servisy a stanice technické kontroly nabízejí motoristům na prahu zimy zdarma seřízení automobilových světel.