Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Fiat

Zimní autoškola: jak jezdit, když silnice kloužou

  • 154
Když se dostanete do krizové situace, je důležité nezmatkovat, vyvarovat se trhavých pohybů volantem a s pedálem brzdy i plynu zacházet velmi obezřetně.

Už tento týden se vám to může hodit. Na silnicích to podle předpovědi může klouzat i v nižších polohách.

V zimních podmínkách, které teď nastávají, hrozí nebezpečí smyku především v místech, kde se pod kola vozu dostanou rozdílné povrchy. Důležité je také sledovat venkovní teplotu. Stále ještě jen mokrá silnice mezi poli může být totiž o pár metrů dál v lese už namrzlá.

zimní pneumatiky

Velký test zimních plášťů najdete ZDE

Na většinu problémových situací na kluzkém podkladu by měl řidič reagovat vyšlápnutím spojkového pedálu a sundáním nohy z plynu. Pak teprve může začít situaci řešit. Zejména průjezd zatáčkou by měl být tak ukázkový, jak nás učili v autoškole. Brzdí se před ní, v zatáčce už rozhodně ne!

Smyk

Nedotáčivý smyk hrozí především u aut s pohonem předních kol. Řešením je prudce nebrzdit, vyšlápnout spojkový pedál, pevně držet volant ve směru jízdy a doufat, že se kola "chytí" původní stopy. Do zatáček je lepší menší rychlost, plyn můžeme přidat až v její druhé třetině.

Přetáčivý smyk pak hrozí především u vozů s pohonem zadních kol nebo s motorem vzadu. Při vynášení zadní části vozu lze situaci zvládnout korekcí volantem – ihned natáčet kola proti vybočení zádě neboli "dát kontra" (točít volantem ve směru přetáčející se zadní části vozu), případně ubrat plyn. Volant vracíme plynule, ale rychle zpět do původní polohy. Stabilizaci můžeme zlepšit mírným přidáním plynu.

Jízda do kopce

V případě, že silnice klouže, je při jízdě do kopce důležité udělat vše pro to, aby vůz nezpomalil. Jakékoliv razantnější sešlápnutí plynu způsobí protočení kol a zastavení. Ideálním řešením je zařadit raději nižší – druhý či první – rychlostní stupeň již pod kopcem, při stoupání udržovat plyn ve stejné poloze a nezastavovat.

Platí také nepsané pravidlo gentlemana silnic. Když se na úzké cestě do kopce auta potkají, zastavuje ten, kdo jede dolů. Z kopce se pak rozjedete vždycky. Do kopce je to horší.

Poslední záchrana

Když vůz dostane hodiny, pomáhá prudké brzdění, které otáčení zpomalí, přitom je však nutné mít vyšlápnutou spojku.

Rychlá příprava na zimu
Doplňte kapalinu
Nezapomeňte na nemrznoucí směs v ostřikovačích. Vyplatí se vozit i nějakou do zásoby.
Šetřete baterii
Když víte, že přes zimu nebudete vůbec jezdit, baterii z auta úplně vyndejte a nechte ji v teple.
Zahřívejte jízdou
Ráno nenechávejte motor běžet naprázdno. Je lepší ho zahřát plynulou jízdou.
Ošetřete těsnění
Aby vám dveře přes noc nepřimrzly, ošetřete gumové těsnění silikonovým sprejem.
Braňte namrzání
Pokud nechcete škrábat led z okna, pod stěrače si dejte kus kartonu