Zimní autoškola: jak nasadit řetězy

aktualizováno 
Nejlevnější řetězy vás mohou zradit. Pokud potřebujete sněhové řetězy, nekupujte ty nejlevnější za čtyři stovky ze supermarketu. Může se stát, že prasknou. Od 1 300 korun seženete kvalitní výrobky, u kterých máte jistotu, že vydrží.

V supermarketu není problém narazit na sněhové řetězy za 400 korun.

Stejně tak se dá koupit řetěz stejného rozměru za dva tisíce. V čem se liší?

"U levnějšího výrobku, který většinou pochází z Číny, je větší riziko, že buď praskne, nebo se povolí a poškodí podběh auta.

 Oprava pak vyjde i na několik tisíc korun. Samozřejmě se to nemusí stát u každého levného řetězu a hned při prvním použití," říká Radomil Petrovický z děčínské prodejny Autosport.

Ideální je proto poohlížet se v cenové hladině nad 1 300 korun.

"Jistotu kvality poskytují výrobky firem Weissenfels, Pewag KWB, RUD, König nebo Ottinger," radí Tomáš Vaněk ze společnosti Řetězárna.

Výhodou řetězů těchto značek je především to, že jsou vyrobeny z kvalitních materiálů. Navíc mají extrémně krátké články. Čím je hustota řetězové sítě větší, tím je větší i následný záběr kola.

Musíte znát rozměr kola
Když už se pro řetězy vypravíte, je potřeba znát přesný rozměr obuté pneumatiky.

Je dobré prodavači udat i typ vozu a informaci, kde s ním nejčastěji jezdíte.

Pozor i na to, zda automobilka povoluje na daný typ auta použít vybrané řetězy. Stále častěji se totiž prodávají vozy, jimž se standardní řetězy do podběhů nevejdou.

"Je to tím, že autům se obecně zvětšují kola. To platí například pro značky Audi, BMW nebo Mercedes-Benz. Výrobci takových aut na to zákazníky upozorňují v manuálu,“ říká Radomil Petrovický.

Záleží i na stopě
Nejčastěji se dnes prodávají řetězy s H stopou. V nabídce jsou i s Y stopou, ale ty se hodí hlavně pro pracovní stroje. Například řetězy firmy Pewag mají H stopu ještě vylepšenou.

"Jde o takzvané šikmostopové řetězy. Ve srovnání s běžnou H stopou má jimi vybavené auto o 62 procent vyšší stoupavost, o 44 procent kratší brzdnou dráhu a o 21 procent lepší přilnavost,“ vysvětluje Pavel Dušek z firmy Řetězárna Česká Třebová.

Rozdíl mezi řetězy spočívá také v jejich montování. Všechny se dnes na kolo nasazují, aniž se s vozem musí popojíždět.

U běžných modelů se však po nasazení a ujetí 30 až 50 metrů musí zastavit, vystoupit a ještě je dotáhnout.

K dostání jsou však i modely, které se nasadí na kolo, rozjedete se a řetězy se samy dotáhnou. Řidič se už o nic nestará. Jsou dražší.

"Na fabii nebo octavii se prodávají zhruba za tři a půl tisíce korun,“ říká Petrovický.

Důležité také je, abyste si koupili balení řetězů, které bude obsahovat dostatečně srozumitelný návod na nasazování v českém jazyce.

O řetězy je třeba se starat. Stačí je po použití opláchnout studenou vodou, aby se smyla sůl. Poté by se měly vytřít hadrem a nechat pořádně oschnout.

Je hloupost je hned dávat do plastové krabičky.

Když ji otevřete za rok, najdete v ní cosi rezavého, co sněhové řetězy bude připomínat jen vzdáleně.

Autor videa: pewag

Řetěz rozložíme před hnacím kolem. Upravíme případné překroucení řetězových částí.

Řetěz zasuneme za kolo. Oba konce lanka potáhneme k sobě.

Oba konce lanka zvedneme nahoru na dezén a spojíme je.

Spojené lanko položíme nahoru na dezén. Spojíme boční řetěz spojovacím háčkem do koncového článku bočního řetězu. Znovu zkontrolujeme, zda řetězy nejsou překroucené.

Lanko zasuneme za pneumatiku a celý řetěz na pneumatice symetricky urovnáme.

Napínací řetěz s pryžovým napínačem pevně utáhneme a zaklesneme do drážky v průvlečné zarážce.

Přebývající část napínacího řetězu provlékneme kolem bočního řetězu a pryžový napínač zaklesneme do vhodného článku na něm. Zkontrolujeme rovnoměrnost řetězu.


Autoři:

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Sklad, kde vládne chaos, řídí centrální mozek. Víme, jak funguje

Sklad náhradních dílů v Řepově u Mladé Boleslavi

Do Boleslavi dorazí denně 200 kamionů s 28 tisíci autodíly. S uložením tolika věcí pomáhá umělá inteligence. V...

Další z rubriky

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Ford umí najít nebezpečná místa dopředu. Sleduje brzdění

Kolony v Praze během dočasného uzavření tunelu Blanka. (11. dubna 2018)

Často nejdříve musí dojít k nehodě, aby byl konkrétní dálniční uzel, křižovatka nebo úsek silnice označen za...

Najdete na iDNES.cz