Zimní autoškola: jak nasadit řetězy

aktualizováno 
Nejlevnější řetězy vás mohou zradit. Pokud potřebujete sněhové řetězy, nekupujte ty nejlevnější za čtyři stovky ze supermarketu. Může se stát, že prasknou. Od 1 300 korun seženete kvalitní výrobky, u kterých máte jistotu, že vydrží.

V supermarketu není problém narazit na sněhové řetězy za 400 korun.

Stejně tak se dá koupit řetěz stejného rozměru za dva tisíce. V čem se liší?

"U levnějšího výrobku, který většinou pochází z Číny, je větší riziko, že buď praskne, nebo se povolí a poškodí podběh auta.

 Oprava pak vyjde i na několik tisíc korun. Samozřejmě se to nemusí stát u každého levného řetězu a hned při prvním použití," říká Radomil Petrovický z děčínské prodejny Autosport.

Ideální je proto poohlížet se v cenové hladině nad 1 300 korun.

"Jistotu kvality poskytují výrobky firem Weissenfels, Pewag KWB, RUD, König nebo Ottinger," radí Tomáš Vaněk ze společnosti Řetězárna.

Výhodou řetězů těchto značek je především to, že jsou vyrobeny z kvalitních materiálů. Navíc mají extrémně krátké články. Čím je hustota řetězové sítě větší, tím je větší i následný záběr kola.

Musíte znát rozměr kola
Když už se pro řetězy vypravíte, je potřeba znát přesný rozměr obuté pneumatiky.

Je dobré prodavači udat i typ vozu a informaci, kde s ním nejčastěji jezdíte.

Pozor i na to, zda automobilka povoluje na daný typ auta použít vybrané řetězy. Stále častěji se totiž prodávají vozy, jimž se standardní řetězy do podběhů nevejdou.

"Je to tím, že autům se obecně zvětšují kola. To platí například pro značky Audi, BMW nebo Mercedes-Benz. Výrobci takových aut na to zákazníky upozorňují v manuálu,“ říká Radomil Petrovický.

Záleží i na stopě
Nejčastěji se dnes prodávají řetězy s H stopou. V nabídce jsou i s Y stopou, ale ty se hodí hlavně pro pracovní stroje. Například řetězy firmy Pewag mají H stopu ještě vylepšenou.

"Jde o takzvané šikmostopové řetězy. Ve srovnání s běžnou H stopou má jimi vybavené auto o 62 procent vyšší stoupavost, o 44 procent kratší brzdnou dráhu a o 21 procent lepší přilnavost,“ vysvětluje Pavel Dušek z firmy Řetězárna Česká Třebová.

Rozdíl mezi řetězy spočívá také v jejich montování. Všechny se dnes na kolo nasazují, aniž se s vozem musí popojíždět.

U běžných modelů se však po nasazení a ujetí 30 až 50 metrů musí zastavit, vystoupit a ještě je dotáhnout.

K dostání jsou však i modely, které se nasadí na kolo, rozjedete se a řetězy se samy dotáhnou. Řidič se už o nic nestará. Jsou dražší.

"Na fabii nebo octavii se prodávají zhruba za tři a půl tisíce korun,“ říká Petrovický.

Důležité také je, abyste si koupili balení řetězů, které bude obsahovat dostatečně srozumitelný návod na nasazování v českém jazyce.

O řetězy je třeba se starat. Stačí je po použití opláchnout studenou vodou, aby se smyla sůl. Poté by se měly vytřít hadrem a nechat pořádně oschnout.

Je hloupost je hned dávat do plastové krabičky.

Když ji otevřete za rok, najdete v ní cosi rezavého, co sněhové řetězy bude připomínat jen vzdáleně.

Autor videa: pewag

Řetěz rozložíme před hnacím kolem. Upravíme případné překroucení řetězových částí.

Řetěz zasuneme za kolo. Oba konce lanka potáhneme k sobě.

Oba konce lanka zvedneme nahoru na dezén a spojíme je.

Spojené lanko položíme nahoru na dezén. Spojíme boční řetěz spojovacím háčkem do koncového článku bočního řetězu. Znovu zkontrolujeme, zda řetězy nejsou překroucené.

Lanko zasuneme za pneumatiku a celý řetěz na pneumatice symetricky urovnáme.

Napínací řetěz s pryžovým napínačem pevně utáhneme a zaklesneme do drážky v průvlečné zarážce.

Přebývající část napínacího řetězu provlékneme kolem bočního řetězu a pryžový napínač zaklesneme do vhodného článku na něm. Zkontrolujeme rovnoměrnost řetězu.


Autoři:


Nejčtenější

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



Mamataxi stresuje děti i rodiče, žádné řešení dlouho nevydrží

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Současný fenomén odvozu dětí až ke dveřím školy je nejen nebezpečný, ale i stresující pro děti a rodiče. Redakce...

Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

VIDEO: Nástupce Škody Rapid je k vidění v Česku

AUTO Skoda Vision RS

Vision RS je nejnovějším konceptem Škody. Bílý a agresivně navržený borec ukazuje, jak bude vypadat nástupce modelu...

Další z rubriky

Drahé značky VW se inspirují u Ferrari, spekulují o vstupu na burzu

Porsche 911 Carrera GTS Cabriolet

Porsche by se mohlo vyčlenit z koncernu Volkswagen a stát se součástí skupiny luxusních značek spolu s Bentley, Bugatti...

Autofotka týdne: Placatý speciál připomíná stříbrné šípy od Mercedesu

Mercedes-Benz Vision EQ Silver Arrow

Tato futuristická placka vzpomíná na slavné "stříbrné šípy", meziválečné závodní speciály. Ale Mercedes-Benz Vision EQ...

Audi zaplatí skoro 21 miliard korun jako pokutu za Dieselgate

Audi A6

Německá automobilka Audi zaplatí za podvody s emisemi 800 milionů eur (20,7 miliardy korun). Dceřiná firma koncernu...



Najdete na iDNES.cz