Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zimní autoškola: Jak zvládnout zledovatělou silnici

aktualizováno 
Zima vzbuzuje v mnohých řidičích hrůzu. Není divu, málokdo opravdu ví, co bude on a jeho auto v krizi dělat. Škola smyku vás naučí alespoň základní pravidla.
Hlava se motá jak opilá, auto se točí dokola, přestože stojím na brzdě a zuřivě kroutím volantem ze strany na stranu. Asi dělám všechno opačně, než mi předtím vysvětlovali, ale to je fuk; prostě se chci přestat točit.

Nejnovější model Renaultu Laguna mě ale vůbec neposlouchá, přestože je vybavený veškerou moderní elektronikou včetně stabilizace podvozku.

Náš fotograf, který to sleduje, nechápe: před deseti minutami jsem třikrát za sebou bezvadně zvládl uměle vyvolaný smyk zadní nápravy s obyčejnou kombíkovou Škodou Fabia, teď se už počtvrté točím jako na kolotoči, a instruktor Stanislav Procházka mi říká do vysílačky: "Pomalé ruce na tom volantu! Jakmile cítím, že jde zadek do smyku, okamžitě makám, dávám kontra volantem, pak rovnám. Až pak brzdím!"

Jenže ani on ani fotograf nevědí to, co já: na laguně jsou stále ještě letní pneumatiky. Jak vidím, jsou na sněhu nebo nedejbože na ledě - které tenhle vodou a momentálně i sněhovou břečkou skrápěný umělý povrch simuluje - úplně k ničemu.

O dalších rozdílech mezi zimním a letním obutím se přesvědčuji celý den, který na speciálním polygonu v Mostě věnuji takzvané Škole smyku, neboli kurzu bezpečné jízdy.

A to jsem si zpočátku myslel, že tak zlé to nebude: cestou sem jsem zvládl i zasněžený a namrzlý kopec u Lovosic; nové letní Micheliny s výrazným vzorkem neměly problémy.

Ty přicházejí až teď, při smykování a brzdění. Kde ostatní členové kurzu zastaví na obyčejném mokrém studeném asfaltu z rychlosti 60 kilometrů na 15 metrech, já potřebuji dvojnásobek.

Totéž u aquaplaningu. Totéž při vyhýbání překážce na ledě. Když mám důkazů dost, přestupuji do zdejší instruktorské fabie a zbytek kurzu odjezdím na obyčejných zimních protektorech Vraník. Kam se hrabou letní micheliny...

Ani tak ale nemůžu říct, že by se mi nějak skvěle dařilo. Asi nejhorší je naučit se při jízdě ze svahu na "ledě" vyhnout se náhlé překážce (vystřelující vodní stěna), nevyjet přitom z dráhy, vrátit se na svou stranu, brzdit před zatáčkou a pak ji projet na hranici smyku.

"Přitom je to nejčastější problém na silnici: přede mnou je zle, v protisměru taky - musím se vyhnout a rychle se vrátit na svou polovinu," říká nám instruktor Procházka.

Podle něj je to jednoduché. "Vidím gejzír, šlapu spojka - brzda, tvrdě brzdím, co nejméně řídím - jemně točím volantem, vyhýbám se co nejtěsněji překážce, třeba ji i líznu zrcátkem, hlavně neskončit v příkopu. Pak zase jemně zpátky, před zatáčkou rovnám kola, ostře, krizově brzdím; pak odbrzdím a lehkým smykem ji projíždím."

Jak prosté! Jenže já slyším ve vysílačce: "Fabie, teď jste to prometl příkopem... a ještě rychle. Kdybyste pořádně brzdil, tak jste narazil předkem v nízké rychlosti, možná i zastavil. Vy jste nebrzdil, jen se vyhýbal, šel do smyku, lekl se, prudce trhl volantem a roztočil se. Už jste v pangejtu," opakuje trenér, naštěstí klidným hlasem.

Za ty roky už si zvykl, že ne každý je Kresta nebo Enge. Stres hraje obrovskou roli: ruce samy cloumají volantem, potí se, nohy nejsou dost rychlé. Chce to potlačit obranné lidské reflexy, naučit se včas a dobře reagovat. A ovšem trénovat, aspoň na prázdném kluzkém parkovišti u supermarketu...

Vyplatí se kurz bezpečné jízdy? uvažuji, když večer odjíždím z Mostu do Prahy. Během dvou hodin teorie, hodiny zdravovědy a půl dne ježdění jsem se hodně dozvěděl, mnohé si vyzkoušel, ale co mi v hlavě (a v nohách) zůstalo?

Možná správný vzpřímený posez za volantem, který držím "ve tři čtvrtě na tři". To mám. Kdybych najednou musel brzdit, dupl bych na pedál vší silou svých 95 kilogramů a nohu nepovolil, to si taky pamatuji.

Pochybuji ale, že bych v tom stresu nedržel křečovitě napnuté ruce, abych mohl s citem řídit a neškubat volantem.

A některé návyky se snad vůbec nedají odbourat, třeba otáčení volantem jednou rukou - přestože jsem stále slyšel: "Obě ruce na volantu, nesundávám je, neručkuju, nemeju nádobí!" To když jsem při slalomu položil na střed volantu dlaň a ležérně s ním kroužil.

Ale myslím, že nakonec to za tu celodenní občas i dřinu stálo. Kdyby nic jiného, budu jezdit ještě opatrněji než doteď, ale přitom pořád ve střehu. Je totiž moc divný zážitek octnout se s autem v hodinách mimo cestu během okamžiku, pikosekundy. Ťuk na brzdy - jste venku. A příště to může být doopravdy.

Smyk přední nápravy (nedotáčivý) Smyk zadní nápravy (přetáčivý)
– hlavně u aut s předním náhonem – hlavně u aut se zadním náhonem
Co dělat hned
– ubrat plyn – natočit volant proti vybočení zádi (kontra)
– vyšlápnout spojku; u automatu nechat polohu D
Co nedělat hned
– nebrzdit
– netočit volantem
– nepřidávat plyn
– nebrzdit
– nepřidávat plyn
Co dělat později
– krizově brzdit, přitom neřídit – krizově brzdit, přitom neřídit

Zásady pro zvládnutí krizí

SMYK
Jeho zvládnutí je často otázkou přežití, proto se nácviku věnuje největší pozornost. "V 99 procentech případů je smyk zaviněn chybou řidiče, který jede příliš rychle do zatáčky na kluzké nebo namrzlé vozovce. Proto nerad slyším slovní spojení "dostat smyk" - to není chřipka, sami jste si ho zavinili," říká trenér mostecké školy smyku Stanislav Procházka.

Průjezd zatáčkou by měl tedy vypadat takto: brzdím před ní, v zatáčce už ne. "Říká se, pomalu do zatáčky, rychle ven, ale to platí pro závodníky. Já to upravuji na pomalu do zatáčky, plynule při pravém okraji pomalu ven," říká instruktor.

Co ale když smyk přijde? U jakéhokoli smyku, ať přední nebo zadní nápravy, nejdříve okamžitě ubrat plyn. Hrubou chybou je přidávat, stejně jako brzdit.

"Brzdění by přicházelo v úvahu jenom na cestě, která moc neklouže, a velmi citlivě, proto raději říkám nebrzdit. Spojku má cenu vyšlápnout jen ve velmi malé rychlosti," radí Procházka.

Další obvyklá chyba je, že když auto najednou nechce zatáčet a jede rovně, začne řidič zuřivě točit volantem ve směru zatáčky. "Nikdy nesmíte řídit víc, než bylo původní natočení kol, s nímž jste do zatáčky vjeli," říká.

Jediný rychlý pohyb volantem je nutné udělat, když jde vůz do přetáčivého smyku, tedy když vás začne "předbíhat zadek".

"Natočte okamžitě kola proti pohybu zádě, říká se tomu kontra. Musí to být ale hned. Taky vyšlápněte spojku, aby se auto ještě víc zpomalilo. A opět platí: nebrzdit, nepřidávat," dodává trenér.

BRZDĚNÍ
Samozřejmě se může stát, že ubrání plynu ani korekce směru nepomůže, a auto se řítí pořád dál. Pak na brzdy dojít musí. Ale jak?

"Říká se tomu krizové brzdění, a je to opravdu něco jiného, než normálně všichni děláme. To je lechtání pedálu. Musíte se o něj celou vahou opřít a nepovolit nohu, tlačit vší silou. Pokud dobře sedíte v sedačce, musíte vás ten tlak nadzdvihnout o pět, deset centimetrů. Noha musí být přitom pořád pokrčená v koleni - když je napnutá, sedíte moc daleko. Ideální je taky držet pevně volant oběma rukama, ale ne křečovitě, abyste jím mohli citlivě řídit. A propnuté ruce při nárazu taky hrozně bolí," dodává Stanislav Procházka.

Krizové brzdění se může zdát zbytečné, když auto klouže, ale sníh ani led nejsou nikdy úplně homogenní, kolo se takříkajíc může chytnout. Když brzdíte, je lepší neřídit - přestože antiblokovací systém ABS to umožňuje.

"Pneumatiky nejlíp fungují, když dělají jen jednu věc: buď vedou auto nějakým směrem, nebo brzdí celou plochou. Takže "brdzdíme do rovnejch", maximálně platí heslo "tvrdě brzdím, jemně řídím". Cílem je co nejvíce snížit rychlost, v níž do nečeho narazíte. A pokud to aspoň trochu jde, je lepší "bouchnout" předkem, kde jsou mnohem větší deformační zóny, než bokem auta."

"Musíte myslet na to, kam chcete jet a koukat tam. Existuje nesmyslná pověra, že mám hledět na místo, kam to "chci poslat". To se nikdy nepovede, auto půjde z cesty podle fyzikálních zákonů, ne podle vašeho přání. Do poslední chvíle se snažte situaci vyřešit," uzavírá Procházka.


AQUAPLANING
Zvláště při oblevách se často stává, že se na silnici objevují obří kaluže vody. Když do nich při plné rychlosti (zhruba nad 80 kilometrů) vjedete, snadno se dostaví nebezpečný jev, zvaný aquaplaning.

"Vlítnete do vody, kola prohrábnou naprázdno, ztratí kontakt s vozovkou. V tu chvíli začne řidič ten kontakt hledat a točit volantem. A to je chyba, řiďte pořád rovně, ve směru, kam jste jeli. Rozhodně hned nebrzděte - kolo se zastaví, přestane odvádět vodu, a vodní klín pod gumou narůstá," říká trenér Procházka.

Řešení? Ihned vyšlápnout spojku, aby se kolo odvalovalo. Za několik sekund se kolo většinou propadne na dno, a pak brzdit můžete.

MODERNÍ TECHNIKA
Dnešní auta jsou nabitá vymoženostmi jako jsou ABS (antiblokovací systém brzd), ESP (elektronická stabilizace podvozku) nebo TCS (protiprokluzový systém kol). Funkci ABS není nutné vysvětlovat - prostě umožňuje, aby se kola při brzdění nezablokovala, a auto bylo stále ovladatelné. Má ho většina aut, ta moderní všechna.

Stabilizace podvozku ESP je sofistikovanější zařízení. Zjednodušeně řečeno, palubní počítač neustále kontroluje rychlost auta a jednotlivých kol, natočení volantu či brzdění. Dokáže třeba mnohem rychleji než řidič zjistit, že vůz se za chvilinku "pohrne" ze zatáčky, a přibrzdí potřebné kolo či kola. Ovšem pozor! Pokud řidič "neposlechne", fyzikální zákony nepřelstí ani ESP. Není to tedy žádná zázračná zbraň proti všem smykům.

Když jsme u techniky, zastavme se ještě u automatických převodovek, kterých docela dost přibývá i v Česku. Není třeba se jich bát, pravidla pro krizové situace jsou stejná jako u běžného vozu se spojkou. Jen je třeba mít vždy zařazený stupeň "D" pro normální jízdu, a ne třeba některý ze sekvenčních režimů.

Na co si ještě dát pozor
Jedete do kopce, z kopce, přejíždíte mezi pruhy...Jednoduché úkony, které však na kluzké či zasněžené silnici mohou být zrádné. Na co si dát v takových situacích pozor?

JÍZDA DO KOPCE
V případě, že silnice klouže, musíte při jízdě do kopce udělat vše pro to, aby vůz nezpomalil. S plynem proto zacházejte velmi citlivě. Jakékoliv razantnější sešlápnutí způsobí protočení kol na místě a zastavení. Ideálním řešením je zařadit raději nižší - druhý či první - rychlostní stupeň již pod kopcem, při stoupání udržujte plyn ve stejné poloze a rozhodně nezastavujte.

A když už budete muset zastavit a je vám jasné, že budete mít problém s rozjezdem, je lepší pokusit se zajet na místo, kde odstavený vůz nebrání dalším řidičům, a rovnou nasadit sněhové řetězy. Kromě toho, že poté pohodlně pojedete dál, nezastavíte všechna auta jedoucí v kopci za vámi. Jejich řidiči by pak s rozjezdem mohli mít stejný problém.

JÍZDA Z KOPCE
Cesta z namrzlého kopce bývá často složitější než do kopce, protože auto se nekontrolovatelně sune dolů a není síla, která by ho zastavila. Proto se snažte jet co nejpomaleji a najděte si co nejlepší stopu pro jízdu.

Auto přibrzdí hlubší sníh nebo posypaný a neuklouzaný okraj silnice. K okraji však zajíždějte opatrně. Příkop pod vrstvou sněhu ne vždy dobře rozeznáte. Důležité je velmi mírně přibrzďovat a pomalu podřazovat. Opět klidně i na první rychlostní stupeň. Velkou roli hrají kvalitní zimní pneumatiky a váha vozu. Ani tady nezapomínejte na sněhové řetězy.

PŘEJÍŽDĚNÍ MEZI ZASNĚŽENÝMI PRUHY
Mezi dvěma zasněženými pruhy přejíždějte pouze v nejnutnějších případech, kdy například musíte objet stojící vůz. Ve vyjetých kolejích se totiž může skrývat vrstva vody či ledu, na které autu hrozí smyk. Nutná je velká opatrnost a citlivost při zacházení s pedály.

Špatnou reakcí, kterou provede 90 procent řidičů, bývá to, že začnou instinktivně natvrdo brzdit a točit volantem. Vůz však jede rovně "jako sáně“ přímo na překážku. Před přejížděním co nejvíce zpomalte vozidlo, vyšlápněte spojku, změňte jízdní pruh a spojku - při částečném přidávání plynu - pomalu pouštějte.

"Obecně však radím, aby se řidiči do podobného manévru pouštěli jen v krajní nouzi. Pokud se auto dostane do vyjeté stopy, není radno z ní vyjíždět,“ doporučuje Jan Faktor z firmy Max Cars, která se bezpečnou jízdu vyučuje.

Kurzy bezpečné jízdy cena: 1700 – 4000 Kč
za celý den
HCT Trading Most tel.: 417 829 495
Max Cars Dobříš tel.: 777 674 622
Autodrom Sosnová tel.: 487 824 805
Mičánek Motorsport Brno tel.: 602 513 611
Libros Ostrava tel.: 602 505 578
Dopravní akademie Praha tel.: 226 216 026

Zdroj: internet
Poznámka: Seznam není úplný, firmy
jsou vybrány podle regionů

Autoři:






Nejčtenější

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.