Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zimní autoškola: pečujte o autobaterii a startovacích kabelů se nebojte

aktualizováno 
Zima se teprve probouzí, až se teploty podívají pod nulu, prověří vaší autobaterii. Pokud je v pořádku, ani minus dvacet stupňů by jí nemělo dělat problémy. Když ale auto ani neškytne, musíte sehnat servis, nebo alespoň startovací kabely.

Životnost baterií se podle jejich konstrukce a zacházení běžně pohybuje od tří do šesti let. Prvním špatným znamením, že má baterie na kahánku, může být to, že startér hůř točí. V takovém případě nechte autobaterii zkontrolovat v servisu, kde ji změří, případně dobijí. Pokud zjistí, že už to nemá smysl, rovnou vám ji vymění za novou. Změření napětí v baterii a její dobití stojí pár stovek, ještě před zimou můžete zkusit využít akcí na zimní přípravu, které nabízejí některé servisy.

Ilustrační foto

Nová baterie vyjde přibližně na 1 000 až 2 500 korun. U těch lepších, které potřebujete třeba do velkých teréňáků a aut s bohatou elektrovýzbrojí nebo náročnou audiosoustavou, můžete klidně najít ceny kolem sedmi tisíc.

Jaká baterie do vašeho auta patří, zjistíte v návodu, určitě vám poradí prodejce nebo mechanik. Pokud do vozidla dáte baterii s vyšší kapacitou, než jakou předepisuje výrobce, nic se neděje. Dokonce se zlepší startovací schopnosti a také se prodlouží její životnost.

V servisu vám zároveň zjistí, jestli správně funguje dobíjecí soustava auta a odhalí případnou závadu. Pro všechny baterie pak platí nutnost pravidelného dobíjení, zejména pokud se autem jezdí v zimě na kratší vzdálenosti. Pokud nejezdíte denně, je třeba baterii v silných mrazech dobíjet častěji.

Když ráno startér ani neškytne, můžete staré auto roztlačit či roztáhnout na laně (jakmile vůz nabere rychlost, zařadit dvojku, maximálně trojku a pustit spojku). Většina aut má ale dnes katalyzátor a to na roztahování nebo roztlačování rovnou zapomeňte. Při takovém pokusu nastartovat by mohl benzin proniknout do katalyzátoru, kde se vznítí a katalyzátor shoří. Jeho výměna je pak velmi nákladná.

Startovací kabely

Nezbývá tedy než zavolat souseda či asistenční službu se startovacími kabely. Ty se připojí na baterii druhého vozu a vy s jeho pomocí nastartujete. Pokud není akumulátor poškozený, stačí pár kilometrů jízdy k jeho nabití.

Startovací kabely se dají sehnat už od stokoruny v hobbymarketech. Odborníci je ale nedoporučují, kupte ty nejtlustší co seženete. "Čím silnější, tím lepší," radí Martin Kovařík, vedoucí servisu FastBox. "Dobré kabely, abyste s nimi nastartovali většinu aut, stojí kolem tisícikoruny." Liší se pro osobáky, náklaďáky i dodávky. "Čím větší auto, tím větší autobaterie," popisuje Kovařík.

Startovací kabely

Nabíjejte pravidelně

Autobaterii prospívá časté používání. Pokud víte, že autem nebudete delší dobu (několik týdnů) jezdit, baterku vyndejte, nebo aspoň odpojte, vybít ji dokážou i pouhé hodiny na přístrojovce. Baterku je třeba udržovat nabitou, protože tím prodlužujete její životnost. Prodávají se speciální dobíječe, které jsou natrvalo připojené k baterii a velmi malým proudem brání samovolnému vybíjení. Nabíječ se hodí také jako záložní zdroj pro zachování obsahu paměti, takže můžete odpojit akumulátor bez ztráty nastavení a kódů vozu nebo autorádia. Pokud nabíječ nemáte, je třeba akumulátor pravidelně nabíjet (přibližně jednou za měsíc).

Vypněte zapalování i všechny elektrické spotřebiče. Nejprve odpojte kostřený vývod (minus). Baterii nabíjejte v dobře větraných prostorech, uvolňuje se při něm vodík a kyslík, jejichž směs je velmi výbušná. Proto se také při nabíjení nesmí manipulovat s ohněm a pozor se musí dávat i na jiskry. Nabíjí se stejným napětím, jaké má baterie, proudem o velikosti jedné desetiny kapacity baterie. Po skončení nabíjení nechte akumulátor pár hodin v klidu, aby se rozptýlil přebytečný vodík a nedošlo k výbuchu.

Při montáži nové baterie dbejte na správnou polaritu, kladný pól je většinou červený. Plusový kontakt bývá o něco silnější než minusový. Nejprve připojte kladný pól, potom záporný. Vývody baterie udržujte čisté a bez koroze, svorky musí být dobře utažené a zapadat do sebe celou plochou. Nezapomeňte baterku správně upevnit.

Autor:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Bílý dům chce levnější a bezpečnější auta, zruší chystané emisní limity

Ford Mustang Shelby GT350

Bílý dům chce zrušit nařízení bývalé vlády Baracka Obamy, které mělo od roku 2020 omezit množství nečistot v ovzduší a...

Pojízdné vraky i prémiová auta: ukrajinské silnice jsou plné kontrastů

UAZ 3303 Buchanka

Na Ukrajině prakticky neexistuje střední třída. Žijí tam buď boháči, nebo lidé s nízkými příjmy. A tyto rozdíly zrcadlí...

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Najdete na iDNES.cz