Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zimní gumy: zbytečný luxus?

  8:29aktualizováno  8:29
- Přezout auto do zimního obutí, anebo nechat letní pneumatiky i v zimě? Takovou otázku si pokládá řidič, který bilancuje mezi svou finanční situací a řidičským uměním. Zákony pneumatiky do chladné poloviny roku na voze nevyžadují, a tak je rozhodnutí na každém zvlášť. Kdo vůz používá jen na nákupy a putování po hlavních, solemi ošetřených tazích, ten bude proti zimním pneumatikám argumentovat vysokou cenou, odůvodněným využitím jen při teplotách do 12 stupňů Celsia a delší brzdnou drahou na mokru i suchu oproti letním gumám.

Mnozí motoristé v Česku pořád žijí v hlubokém omylu: zimní pneumatiky považují za výrobek pro sníh či náledí, zatímco ve skutečnosti je signálem ke změně automobilového obutí už samo ochlazení. Letní pneumatika funguje do pěti stupňů Celsia nad nulou, dál ztrácí i na suché silnici svoje vlastnosti zvláště v přilnavosti. Naopak zimní plášť je při jiném složení směsí spolehlivý do dvacetistupňových mrazů.

Současné zimní pneumatiky jsou stavěny pro využití do zhruba dvanácti stupňů nad nulou, při vyšší teplotě se rychleji opotřebují. Jestliže například ve Švýcarsku či Rakousku přezouvá auta do zimního obutí víc než polovina řidičů, v tuzemsku se tak minulou zimu zachovala jen pětina. Přestože je to nelichotivý výsledek, bývalo ještě hůř: ze statistik plyne, že před třemi roky v zemi mělo zimní pneumatiky jen něco málo přes deset procent osobních vozidel. Nepříznivý stav v zemi trvá snad i proto, že mnozí řidiči stále vidí zimní pneumatiky očima minulosti - jako těžké gumy s hrubým vzorkem, hlučné, málo trvanlivé... Tyto bolesti však technický pokrok dávno smazal.

Zimní pneumatiky mají svoje pro i proti

PLUSY
Lepší jízdní vlastnosti v zimních podmínkách ve srovnání s letními pneumatikami a tedy mnohem větší bezpečnost jízdy

Srovnatelná trvanlivost s letními pneumatikami

Minimální hlučnost současných výrobků ve srovnání se staršími zimními pneumatikami
MINUSY
Vyšší cena ve srovnání s letními pneumatikami

Nutnost koupit také náhradní disky nebo investovat do přezouvání plášťů před zimou a na jaře

Starosti s přezouváním před zimou a s uskladněním zimních kol po sezoně

Rychlé opotřebení při použití mimo zimní sezonu, zvláště v létě

 



 

Autor:




Nejčtenější

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.