Mnozí motoristé v Česku pořád žijí v hlubokém omylu: zimní pneumatiky považují za výrobek pro sníh či náledí, zatímco ve skutečnosti je signálem ke změně automobilového obutí už samo ochlazení. Letní pneumatika funguje do pěti stupňů Celsia nad nulou, dál ztrácí i na suché silnici svoje vlastnosti zvláště v přilnavosti. Naopak zimní plášť je při jiném složení směsí spolehlivý do dvacetistupňových mrazů.
Současné zimní pneumatiky jsou stavěny pro využití do zhruba dvanácti stupňů nad nulou, při vyšší teplotě se rychleji opotřebují. Jestliže například ve Švýcarsku či Rakousku přezouvá auta do zimního obutí víc než polovina řidičů, v tuzemsku se tak minulou zimu zachovala jen pětina. Přestože je to nelichotivý výsledek, bývalo ještě hůř: ze statistik plyne, že před třemi roky v zemi mělo zimní pneumatiky jen něco málo přes deset procent osobních vozidel. Nepříznivý stav v zemi trvá snad i proto, že mnozí řidiči stále vidí zimní pneumatiky očima minulosti - jako těžké gumy s hrubým vzorkem, hlučné, málo trvanlivé... Tyto bolesti však technický pokrok dávno smazal.
Zimní pneumatiky mají svoje pro i proti
PLUSY
Lepší jízdní vlastnosti v zimních podmínkách ve srovnání s letními pneumatikami a tedy mnohem větší bezpečnost jízdy
Srovnatelná trvanlivost s letními pneumatikami
Minimální hlučnost současných výrobků ve srovnání se staršími zimními pneumatikami
MINUSY
Vyšší cena ve srovnání s letními pneumatikami
Nutnost koupit také náhradní disky nebo investovat do přezouvání plášťů před zimou a na jaře
Starosti s přezouváním před zimou a s uskladněním zimních kol po sezoně
Rychlé opotřebení při použití mimo zimní sezonu, zvláště v létě