Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Motoristé letos nestihnou přezout do zimního

  10:07aktualizováno  10:07
Motoristé letos nechali přezouvání na zimní pneumatiky na poslední chvíli. Kvůli velmi teplému září většina odložila návštěvu pneuservisu až na konec října. Zájem o přezouvání je v tomto a minulém týdnu proti začátku měsíce pětinásobný. Vyplývá to ze statistiky obchodníků a pneuservisů.

Zimní pneumatika musí mít vzorek hluboký alespoň čtyři milimetry | foto: Nokian

Podle zákona musí mít motoristé na autě zimní pneumatiky od listopadu do konce března v případě, že je na silnici sníh nebo led, nebo lze zhoršení povětrnostních podmínek očekávat. Minimální hloubka vzorku je čtyři milimetry.

Víte, že:

  • Minimální hloubka dezénu, s níž může být vozidlo provozováno na zimních pneumatikách bez sankce, činí u osobních automobilů 4 mm.
  • Na zimní rezervu se povinnost zimního obutí nevztahuje (při nouzovém použití v zimě je třeba dbát maximální opatrnosti!).
  • Za ignorování zákonných úprav hrozí bloková pokuta do 2000 Kč, ve správním řízení pak ve výši 1500-2500 Kč.
  • Na stejné nápravě dodržujte na pneumatice vyznačený směr otáčení a používejte stejné pneumatiky s přibližně stejnou hloubkou dezénu.
  • Na životnost zimních pneumatik má zásadní vliv i správné huštění (dodržujte pravidla daná výrobcem vozidla vzhledem k zatížení vozidla a rozměrům pneumatiky).

„Každý rok se však setkáváme s desítkami případů, při nichž nevhodné obutí hraje hlavní roli při vzniku a rozsahu škody způsobené v silničním provozu,“ potvrzuje Pavel Fišer, ředitel Útvaru likvidace pojištění motorových vozidel České pojišťovny. Pojišťovna přitom vždy důkladně řeší, zda nehoda vznikla kvůli nevyhovujícím pneumatikám. Pojišťovna pak krátí pojistné plnění. „U povinného ručení se poškozený nemusí obávat, z pojištění viníka, který měl na vozidle nevhodné pneumatiky, je mu vždy vyplacena škoda v plné výši. Pojišťovna pak může toto vyplacené plnění po viníkovi vymáhat zpět až do výše celkově způsobené škody,“ upřesňuje Jan Marek z České pojišťovny.

„Faktickým důsledkem opožděného intenzivního nárůstu bude, že významná část motoristů nestihne letos včas přezout. Řidiči by měli být připraveni, že ranní přízemní mrazíky mohou být důvodem častějších kontrol ze strany policie,“ uvedl ředitel obchodu Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier.

„V rámci přezouvání na zimní pneumatiky doporučujeme i vyvážení kol. Odstraní se tím riziko následných vibrací řízení, poškození pneumatiky v podobě nerovnoměrného opotřebení či poškození ložiska kola,“ vysvětluje Martin Kulhánek, manažer servisních služeb Auto Jarov. Podle jeho slov kompletní výměna sady kol se všemi úkony trvá servisu 30-45 minut. Běžný zákazník pak pořizuje novou sadu zimních pneumatik po každých 20-30 tisících ujetých kilometrech.

Prodej zimního obutí podle Schwangmaiera stoupl v minulém týdnu proti začátku září o více než 700 procent.

Velmi dobře si na trhu tradičně vedou značky Barum a Continental. Překvapením co do počtu prodaných kusů je v letošním roce značka Nokian, které pomohly velmi dobré výsledky v renomovaných nezávislých testech. Proti loňsku se ceny u distributorů zvýšily v průměru o tři procenta, koncové ceny mnohdy vzrostly i o deset procent. V listopadu experti předpovídají u některých rozměrů slevy.

Část motoristů se opět rozhodla nakoupit přezutí pneumatik na slevových serverech. Podle vyhledávače slev Skrz.cz loni takto Češi pořídili výměnu pneu za 1,2 milionu korun a podobné tržby budou i letos. „V minulých letech se objevovaly nabídky na jeden konkrétní rozměr a přesný rozsah obsažených služeb. Nyní už si lze v rámci jedné nabídky zvolit rozměry i typ disků. Kromě toho si můžete také vybrat, které ze služeb využijete,“ uvedl Petr Kováčik ze Skrz.cz.

Ročně se v Česku prodá kolem čtyř milionů pneu, z toho 2,6 milionu zimních.

Autoři: ,




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.