Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zimní pneumatiky a sněhové řetězy jsou nutností

  11:03aktualizováno  11:03
- Pneumatiky určené do sněhu a mrazu by měly být samozřejmostí pro ty motoristy, kteří na podzim neodstavují auto do garáže k zimnímu spánku. Výrobci i automobilky doporučují přezout vůz už v listopadu. Podmínkou pro bezpečnou jízdu je hloubka vzorku alespoň čtyři milimetry, pak mají zimní gumy stoprocentní účinnost.

Mnozí motoristé řeší dilema, zda stačí zimní obutí jen na poháněná kola. Odpověď je jasná - nestačí. "Každý řidič to pozná při průjezdu zatáčkou na zasněžené silnici," říká řidič z povolání Petr Bareš z Mostu. "Zimní pneumatiky vedou auto tam, kam řidič chce, letní obutí stopu neudrží. Když jsou zimní gumy na všech čtyřech kolech, jede auto tam, kam má."
Podle Jiřího Patery, majitele školy bezpečné jízdy, pozná řidič největší rozdíl mezi letní a zimní pneumatikou při zrychlování a brzdění. "Zimní pneumatika má v drsných podmínkách lepší trakční vlastnosti, taky umí vést auto lépe do zatáčky. Vzorek se samočisticí schopností zaručuje, že se pneumatika neobalí sněhem a neklouže." Jiří Patera připomíná, že zimní pneumatika funguje nejen na sněhu, ale i na suchu při nízkých teplotách. "Směs, ze které je zimní pneumatika vyrobená, se rychleji prohřívá a při hodně nízkých teplotách zaručuje dobrou přilnavost k vozovce."
Někteří řidiči odmítají koupit zimní obutí z ekonomických důvodů, jejich námitky však neobstojí. Půl roku budou jezdit na zimních, druhý půlrok na letních pneumatikách. Jejich letní obutí tak bude mít dvojnásobně dlouhou životnost. Zimní pneumatiky na Felicii se dají pořídit už za sedmnáct set korun jedna (bez disku), při jejich zakoupení provádí většina pneuservisů montáž zdarma. Zvlášť pro majitele vozů s hliníkovými ráfky je výhodné mít zimní obutí na plechových kolech a měnit kompletní obutí. Jenže ani zimní pneumatiky řidiče nespasí, fyzikální zákony prostě platí pro každého. To pozná řidič v momentě, kdy při brzdění zablokuje kola a automobil je rázem neovladatelný. To samé platí i při akceleraci - je lepší rozjíždět se třeba i na dvojku a hlavně opatrně s plynem a spojkou.
Někdy si s nástrahami zasněžené kluzké vozovky neporadí ani ty nejkvalitnější zimní pneumatiky. Pak nezbývá než se spolehnout na sněhové řetězy. Ty by měly v zimě tvořit doplňkovou výbavu těch řidičů, kteří jedou do hor. Dají se koupit v cenách od devíti set do dvou tisíc korun, záleží na typu a rozměrech. Jako klišé zní rada vyzkoušet si montáž řetězů nanečisto, ale ten, kdo montoval řetězy poprvé v sněhové vánici a třeskutém mrazu, ví moc dobře, že se to vyplatí. Další rada zní - pokud auto začne klouzat, je lepší namontovat řetězy včas, než se s nimi mořit, když už je auto uvězněno v závěji. Ostatně na některých horských silnicích jejich používání přikazují dopravní značky.
Maximální rychlost vozu při namontovaných řetězech je padesát kilometrů v hodině, řidič by měl rovněž počítat s tím, že vůz má jiné jízdní vlastnosti. "Moje Felicia, tedy typické auto s pohonem předních kol a motorem vpředu, mě na sněhu pěkně vypekla," vzpomíná Tomáš Šíma z Prahy na svou první zkušenost se sněhovými řetězy. "Auto bylo najednou silně přetáčivé, řetězy udržely předek auta pevně na vozovce, ale záď sebou divoce smýkala." Jiné fyzikální zákony platí i při akceleraci a brzdění, automobil zkrátka neposlouchá tak, jak je řidič zvyklý. Všichni výrobci varují před jízdou s řetězy po asfaltu. Na frak při tom dostávají nejen řetězy, ale i pneumatiky a povrch silnice.

 

Když klesá teplota k nule, je dobré mít na paměti desatero bezpečné jízdy:
Opatrnost
Namontované zimní pneumatiky
Nabitý akumulátor
Nemrznoucí směs v ostřikovači a chladiči
Kvalitní stírače
Startovací kabely a vlečné lano
Sněhové řetězy
Škrabka na sníh a led
Rozmrazovač oken a zámků
Seřízené světlomety a zkontrolované osvětlení

Není-li po ruce škrabka na odstranění námrazy z oken, pomůže třeba telefonní karta.

Autor:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.