Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zimní pneumatiky: dříve vyměnit!

  10:01aktualizováno  10:01
Dosud mohli řidiči najezdit se zimními pneumatikami na autě až 45 tisíc kilometrů a až pak je vyměnit za nové. Teď budou muset nově měnit zimní gumy dříve, už po třiceti tisících.

Zimní pneumatiky jsou označovány zkratkou M+S, poznáte je podle množství drobných zářezů | foto: Archiv

Pro motoristy, kteří jezdí hodně, to znamená, že budou nové pneumatiky kupovat už po dvou sezonách. Jedna sada třeba na Škodu Fabia vyjde zhruba na deset tisíc korun. Na novinku jako první upozornil deník Právo.

Změna se týká jen řidičů, kteří jezdí do hor. Ministerstvo dopravy totiž zpřísnilo pravidla pro zimní cesty. Jakmile se řidič ocitne na silnici označené novou značkou "zimní výbava", nejenom že bude muset mít na autě zimní pneumatiky, ale navíc s kvalitnějším vzorkem než nyní.

V současné době stačí, když hloubka vzorku na pneumatice je alespoň 1,6 milimetru. Nová vyhláška stanovuje jako minimum čtyři milimetry u osobních aut a šest u náklaďáků. U běžně prodávaných nových pneumatik je vzorek hluboký devět milimetrů. Odborníci přitom již dlouho volají po přijetí nového zákona, který by nařídil používání zimních pneumatik na všech silnicích.

"Než se zimní pneumatika ojede na nově stanovené čtyři milimetry, musí řidič ujet asi třicet tisíc kilometrů," řekl Jarmil Šorel z pneuservisu v pražské Libuši. V případě dražších a kvalitnějších pneumatik může být ale vzdálenost až dvojnásobná.

Rozdíl mezi současnou praxí a nařízením ministerstva je podle Šorela si 15 tisíc kilometrů. Právě o tolik kilometrů dříve budou muset řidiči zimní pneumatiky vyměnit.

Ministerstvo tak dalo za pravdu řadě výrobců, kteří již několik let doporučují jako bezpečnou hloubku dezénu zimních gum právě čtyři milimetry. Nařízení bude platit od začátku listopadu do konce dubna. Kde se značky vyžadující povinně zimní vzorek objeví, rozhodnou kraje a obce. Už nyní je jasné, že to nebudou jen horské silnice, ale také vybrané dálniční úseky.

Právě na nich se totiž každou zimu opakuje situace, která přivádí k zoufalství stovky řidičů. Za neuposlechnutí značky hrozí řidiči pokuta dva tisíce korun a ztráta bodu. Jarmil Šorel ale nával zákazníků kupujících zimní pneumatiky nečeká.

"Řidiči budou nařízení ignorovat. Jedni budou říkat, že jezdí stejně opatrně a nové gumy nepotřebují. Druhým to je jedno a přesvědčí je až první bouračka," poznamenal.

Zimní pneumatiky jsou označovány zkratkou M+S a začaly se využívat už v polovině dvacátého století. Při nízkých teplotách a na sněhu jsou mnohem spolehlivější a bezpečnější. Obsahují totiž více přírodního kaučuku, který udržuje pneumatiku pružnou.

Množství drobných zářezů v pneumatice zase způsobuje, že při jízdě se jednotlivé dílky vzorku pohybují a vytlačují sníh z drážek mezi jednotlivými bloky. Pneumatika je tak stále čistá a na sněhu neprokluzuje.  





Nejčtenější

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.