Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zimní pneumatiky jsou nutnost

  17:08aktualizováno  17:08
Zimní pneumatiky rozhodně nejsou luxus. Jsou vstupenkou k bezpečné jízdě po zasněžené, posolené, zmrzlé a mokré vozovce. Odborníci upozorňují, že kdo své auto nepřezouvá, ohrožuje v zimě nejen své zdraví, ale také životy ostatních motoristů.

Už při teplotách kolem 7 °C jsou bezpečnější zimní pneumatiky.

Motoristům, jejichž vozy jsou zimními pneumatikami vybaveny, se nejen lépe brzdí, ale automobil se také lépe ovládá v zatáčkách a při náhlé změně směru jízdy.

Především profesionální řidiči a lidé, kteří denně najezdí mnoho kilometrů, by na zimních pneumatikách šetřit neměli.

Vlastnosti letních a zimních pneumatik
Letní pneumatiky při poklesu teploty pod zmiňovaných 7 °C ztrácejí svou obvyklou přilnavost a záběrové schopnosti, které mají během letních měsíců, kdy je hodně teplo. Zimní pneu naopak zůstávají i při nízkých teplotách mnohem elastičtější a poskytují lepší ovládání vozu na ledu, ujetém sněhu, v rozbředlém sněhu a na mokré vozovce. A tak se motorista, který jede na zimních pneu, vyhne mnohem lépe střetu s jiným autem, spadlým stromem, kamením, čímkoliv na silnici - zimní pneumatiky výrazně snižují riziko nehody.

Neobstojí ani tvrzení, že stačí ABS a ESP, a zimní pneumatiky už tím pádem nejsou potřeba. Pravdou je, že i to nejlepší elektronické vybavení selže, pokud nejsou pneumatiky přizpůsobeny podmínkám na komunikacích.

Je zimní obutí skutečně tak drahé?
Zimní pneumatiky přitom v dnešní době konkurence nejsou o nic dražší než letní pneu. Navíc, pokud motorista pravidelně přezouvá své auto, šetří jak letní, tak zimní pneumatiky, takže obojí vydrží v dobrém stavu déle.

Pokud chcete přesto ušetřit, můžete zvolit zimní protektory. Za ty zaplatíte zhruba šedesát procent ceny nového obutí, dbejte však na to, aby i protektory splňovaly všechny potřebné parametry. Celoročně se dají sice používat i takzvané univerzální pneumatiky, ale ty by měli volit jen motoristé, kteří za volant usedají spíše svátečně.

Zajeďte rozhodně do servisu
Obutí by si majitelé aut neměli měnit sami. Pneumatiky jsou dnes ve velké většině bezdušové a každá neodborná montáž je může poškodit natolik, že pak již dobře nedrží. Výhodné ale není jen vyměnit na zimu pneumatiky, ale také disky. Krásné kovově nablýskané disky, kterými řidiči zdobí svá auta v létě, totiž mohou na zimních prosolených cestách rychle zrezivět.

A kam uložit letní obutí? Nejlépe na tmavé, suché a chladné místo, kde nepřijdou do styku s ředidly, olejem nebo mazivy. Při uskladnění si označte jednotlivé pneu tak, abyste věděli, kde byly na voze namontovány. Pneumatiky by měly zůstat stále na jedné straně automobilu a pro vyrovnání ojetí běhounu je dobré je střídat na přední a zadní nápravě.

Tvrdíte, že nemáte na letní pneumatiky místo? Nevadí, v autoservisech a u prodejců automobilů je místa většinou dost a řada obchodníků dokonce přímo nabízí sezonní uskladnění letních (a pak zase zimních) pneumatik.

Autoři:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.