Zimní pneumatiky jsou nutnost

  • 14
Zimní pneumatiky rozhodně nejsou luxus. Jsou vstupenkou k bezpečné jízdě po zasněžené, posolené, zmrzlé a mokré vozovce. Odborníci upozorňují, že kdo své auto nepřezouvá, ohrožuje v zimě nejen své zdraví, ale také životy ostatních motoristů.

Už při teplotách kolem 7 °C jsou bezpečnější zimní pneumatiky.

Motoristům, jejichž vozy jsou zimními pneumatikami vybaveny, se nejen lépe brzdí, ale automobil se také lépe ovládá v zatáčkách a při náhlé změně směru jízdy.

Především profesionální řidiči a lidé, kteří denně najezdí mnoho kilometrů, by na zimních pneumatikách šetřit neměli.

Vlastnosti letních a zimních pneumatik
Letní pneumatiky při poklesu teploty pod zmiňovaných 7 °C ztrácejí svou obvyklou přilnavost a záběrové schopnosti, které mají během letních měsíců, kdy je hodně teplo. Zimní pneu naopak zůstávají i při nízkých teplotách mnohem elastičtější a poskytují lepší ovládání vozu na ledu, ujetém sněhu, v rozbředlém sněhu a na mokré vozovce. A tak se motorista, který jede na zimních pneu, vyhne mnohem lépe střetu s jiným autem, spadlým stromem, kamením, čímkoliv na silnici - zimní pneumatiky výrazně snižují riziko nehody.

Neobstojí ani tvrzení, že stačí ABS a ESP, a zimní pneumatiky už tím pádem nejsou potřeba. Pravdou je, že i to nejlepší elektronické vybavení selže, pokud nejsou pneumatiky přizpůsobeny podmínkám na komunikacích.

Je zimní obutí skutečně tak drahé?
Zimní pneumatiky přitom v dnešní době konkurence nejsou o nic dražší než letní pneu. Navíc, pokud motorista pravidelně přezouvá své auto, šetří jak letní, tak zimní pneumatiky, takže obojí vydrží v dobrém stavu déle.

Pokud chcete přesto ušetřit, můžete zvolit zimní protektory. Za ty zaplatíte zhruba šedesát procent ceny nového obutí, dbejte však na to, aby i protektory splňovaly všechny potřebné parametry. Celoročně se dají sice používat i takzvané univerzální pneumatiky, ale ty by měli volit jen motoristé, kteří za volant usedají spíše svátečně.

Zajeďte rozhodně do servisu
Obutí by si majitelé aut neměli měnit sami. Pneumatiky jsou dnes ve velké většině bezdušové a každá neodborná montáž je může poškodit natolik, že pak již dobře nedrží. Výhodné ale není jen vyměnit na zimu pneumatiky, ale také disky. Krásné kovově nablýskané disky, kterými řidiči zdobí svá auta v létě, totiž mohou na zimních prosolených cestách rychle zrezivět.

A kam uložit letní obutí? Nejlépe na tmavé, suché a chladné místo, kde nepřijdou do styku s ředidly, olejem nebo mazivy. Při uskladnění si označte jednotlivé pneu tak, abyste věděli, kde byly na voze namontovány. Pneumatiky by měly zůstat stále na jedné straně automobilu a pro vyrovnání ojetí běhounu je dobré je střídat na přední a zadní nápravě.

Tvrdíte, že nemáte na letní pneumatiky místo? Nevadí, v autoservisech a u prodejců automobilů je místa většinou dost a řada obchodníků dokonce přímo nabízí sezonní uskladnění letních (a pak zase zimních) pneumatik.