Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zimní pneumatiky patří na všechna kola

aktualizováno 
Začíná přituhovat a na některých místech v Česku už padal sníh, je tedy nejvyšší čas začít uvažovat o výměně pneumatik za zimní sadu. Neměly by být starší než čtyři roky a měly by mít vzorek hluboký aspoň 4 milimetry. "Lepší pláště dáváme vždycky na zadní nápravu," radí odborník na bezpečnou jízdu Jiří Parma.


Řidiči, připravte se na zimu
Zima nepatří mezi roční období, která by motoristé zrovna milovali.

Silnice v těchto měsících nabízejí rozmanitou škálu povrchů - od ledového zrcadla přes uježděný sníh až po břečku a bláto.

K tomu se ještě přidávají velmi krátké dny, snížená viditelnost a dopravní zácpy při cestách z hor.

„Každý rok, když začne sněžit, pozorujeme prudké zvýšení počtu nehod. To je vždy obrovský nárůst nehodovosti, řádově na dvoj- i trojnásobek obvyklé úrovně,“ říká mluvčí semilské policie Soňa Šídová.
 
Mezi příčiny zvýšené nehodovosti patří v zimě především stav vozovky. Brzdná dráha je na sněhu nebo ledu několikanásobná oproti suché vozovce a vozidlo je hůře ovladatelné.

Pokročilé elektronické systémy jako ABS nebo ESP pomáhají řidičům zvládat těžké situace, ale fyzikální zákony platí pro každého.

Přiměřená rychlost, dostatečný odstup a správná řidičská technika jsou na zimní silnice to nejlepší.

"Je nutné nezapomenout zkontrolovat akumulátor, stěrače, chladící kapalinu, osvětlení vozidla a náplň ostřikovačů," říká Václav Malý ze společnosti Autoavant.

Zásada čtyř čtyřek
"Základní rozdíl mezi zimní a letní pneumatikou je v použité směsi," vysvětluje Jiří Parma z mostecké školy bezpečné jízdy HCT.

"Zimní pneumatika má příměs změkčujících látek a siliky, která umožňuje, že pryž ani za snížených teplot netvrdne."

Chemie obsažená v zimních pneumatikách zabraňuje ztrátě přilnavosti. Pneumatika se tak dokáže i v chladném počasí k silnici "přilepit" a díky tomu může přenášet síly, které přenášet má (brzdné síly a hlavně boční síly při zatáčení).

popisek NEPŘEHLÉDNĚTE
TEST ZIMNÍCH PNEUMATIK 

"U zimních pneumatik platí zásada čtyř čtyřek," vypočítává Parma. "Vždy všechny čtyři pneumatiky zimní, minimálně čtyři milimetry vzorku, maximálně čtyři roky stáří a mít je na autě minimálně čtyři měsíce v roce."

"Pokud si někdo dá na vůz pouze dvě zimní pneumatiky, je to horší, než kdyby měl všechny čtyři letní."

Školitel bezpečné jízdy upozorňuje, že vždy, bez ohledu na to, která náprava je poháněná, musí přijít lepší pneumatiky (s hlubším vzorkem, méně opotřebované...) na zadní nápravu. A platí to pro zimní i letní pláště.

"Čtyři milimetry vzorku je minimum, které by na pneumatikách mělo být, a platí to i pro letní pneumatiky," říká Jiří Parma.

U čtyřmilimetrového vzorku se brzdná dráha na mokrém asfaltu oproti nové pneumatice prodlužuje zhruba o 12 procent, u třímilimetrového vzorku je to asi patnácti až osmnáctiprocentní nárůst. "Ale u 1,6 milimetru hlubokého vzorku, který u nás zákon povoluje, je to o 50 % delší brzdná dráha," upozorňuje Parma. "Čtyři milimetry jsou absolutní minimum pro letní i zimní pneumatiku."

Pneumatiky by neměly být starší než čtyři roky. Zimní pneumatika po čtyřech letech ztrácí své vlastnosti dané chemií. "Chová se jako letní pneumatika, je tvrdá a nepřilne za nízkých teplot," uzavírá Parma.


Jak zjistit stáří pneumatiky
Na pneumatice vyčteme stáří pneumatiky z čtyřčíslí, které udává rok výroby a týden. Například "1507" znamená, že pneumatika byla vyrobena v patnáctém týdnu roku 2007.

Pneumatika

"Toto čtyřčíslí vetšinou najdeme za písmeny DOT a za nimi následující sestavou čísel a písmen," vysvětluje technický školitel Michelinu Ivan Cvopa. Zkratka DOT (Department of Transportation) znamená, že pneumatika odpovídá požadavkům amerického ministerstva dopravy, používají ji ale také výrobci, kteří do Ameriky neprodávají.

"Sestava číslic a písmen, která za DOTem následuje, je interní kód každého výrobce," říká Cvopa. Pro nás jsou důležitá poslední čtyři čísla tohoto kódu, která udávají dobu výroby.


Kombinovat pneumatiky je hloupost,
říká policistka

"Zimní pneumatiky jsou absolutní nezbytností. Řidiči nemohou blokovat ostatní jen kvůli tomu, že nejsou schopni včas vyměnit obutí. Letní pneumatiky opravdu nejsou uzpůsobené pro jízdu na ledu. Nejde jen o vzorek, ale také o složení materiálu," vysvětluje Miloslav Pořádek z Ústavu silniční a městské dopravy.

"Nejhorší jsou řidiči, kteří v zájmu jakési úspory dávají třeba jen dvě zimní gumy na přední hnací kola a vzadu nechávají letní. Takové auto je strašně záludné, snad horší než auto jenom na letních gumách. Kombinovat pneumatiky je hloupost," doplňuje mluvčí semilské policie Soňa Šídová.


Huštění pneumatik v zimě

Při chladném počasí se může stát, že tlak pneumatiky zaznamenaný na tlakoměru se může zdát nižší, než ve skutečnosti je.

Je-li například pneumatika nahuštěna na tlak 2 barů při okolní teplotě 20 stupňů, tak v případě, že teplota klesne na 8° C, bude manometr hlásit tlak 1,9 baru.

Tento údaj může být zavádějící, protože nemusí nutně znamenat, že je pneumatika nedostatečně nahuštěná. Nemá tedy cenu hustit pneumatiky v zimě na vyšší tlak.

Zdroj: Michelin

Autoři: ,




Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.