Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zimní pneumatiky se od letních neliší jen jménem. Na sněhu mají smysl

aktualizováno 
Asi třetina řidičů jezdí celoročně na letních gumách. Velká část se obhajuje tím, že jezdí jen ve městě, kde se sníh a náledí vyskytuje na silnicích jen výjimečně. Pokud se toho drží, letos ještě nevyjeli. Příští zimu možná jejich auto poprvé obuje "zimáky", podle plánů ministerstva dopravy mají být totiž povinné.

Zimní pneumatiky budou povinné od začátku listopadu do konce března na celém území republiky, říká návrh zákona, který právě dokončilo ministerstvo dopravy a který bude v dohledné době projednávat vláda. "Řidiči budou muset mít zimní gumy vždy, když na silnici bude sníh nebo led nebo když bude před sněhovými přeháňkami nebo námrazou varovat předpověď počasí," zjistily Lidové noviny.

anketa

Mají být zimní pneumatiky povinné? Hlasujte ZDE

"Doufám, že vaši zákonodárci zvolí šťastnější formulaci než v Německu, kde je v zákoně psáno, že řidič musí přizpůsobit obutí aktuální situaci na silnici," říká Uwe Zeymer ze společnosti Dekra, která v Česku provozuje stanice technické kontroly a má na starosti typové zkoušky aut.

Automobily do 3,5 tuny budou muset mít podle návrhu zákona zimní pneumatiky na všech kolech. Těžší vozy jen na kolech u poháněných náprav. U osobáků bude požadovaná hloubka vzorku pneumatiky 4 mm, u nákladních vozů 6 milimetrů. Šéf dopravní policie Leoš Tržil návrh zákona nařizující zimáky celoplošně vítá. Ministerstvo navrhuje pro toho, kdo vyjede na letních gumách, jeden trestný bod a pokutu až dva tisíce korun.

Zimní výbava je povinná i v řadě evropských zemí. Například v Rakousku musí řidiči používat zimní pneumatiky povinně od 1. listopadu do 15. dubna, při použití letního vzorku s sebou musí vozit sněhové řetězy. Povinné jsou zimní pneumatiky i ve Finsku, Estonsku, Lotyšsku a Slovinsku.

Zimní pneumatiky se od letních neliší jen jménem

Podle výzkumů pneumatikářské firmy Bridgestone stále ještě asi třetina automobilistů používá i v zimě letní pneumatiky. "Několik procent řidičů má dokonce za to, že se letní a zimní pneumatiky liší pouze svým názvem," popisuje Robert Koutný, generální ředitel Bridgestone ČR.

"Protože jezdím v zimě téměř výhradně jen po městě a okolí, tak jsem se rozhodl zimní pneumatiky nepořizovat. Navíc nevím, jak dlouho budu současné auto mít," říká Karel Souček z Prahy. "Sice se mi letos stalo, že jsem z garáže nevyjel, ale to byla otázka dvou dnů. Jezdím maximálně opatrně, mnohem pomaleji a defenzivněji než v létě. Spotřeba klesla a díky ESP, ABS, ASR a dalším vymoženostem jsem zatím žádnou vyloženě krizovou situaci řešit nemusel," dodává.

"Mimo město se ale nepouštím. Pro letní pneumatiky je nejhorší hluboký čerstvý mokrý sníh. V této břečce na letních jezdit nejde," uznává Karel Souček.

Zimní pneumatiky mají díky měkčí běhounové směsi mnohem větší stabilitu na vlhkém povrchu, lépe odolávají nežádoucímu aquaplaningu a i na suchém povrchu mají podle Roberta Koutného až o 30 % kratší brzdnou dráhu ve srovnání s letními pneumatikami, použitými za zimních podmínek. "Všechny výhody zimních pneumatik začínají platit už při teplotách pod 7° C," dodává.

"Použití letních pneumatik za nižších teplot nedoporučujeme, i když je povrch vozovky suchý nebo mokrý. Při nízkých teplotách materiál letních pneumatik tvrdne a ztrácí vlastnosti, které má za vyšších teplot. Kromě toho hrozí nebezpečí lokálních zmrazků," varuje Autoklub České republiky.

Hloubka dezénu zimního obutí by neměla klesnout pod 4 milimetry. Při nižší hloubce vzorku ztrácí pneumatika své vlastnosti na sněhové pokrývce a mizí i takzvaný samočisticí efekt nezbytný pro jízdu na sněhu.

Jak poznáte zimní pneumatiku

Zimní pneumatika má více zářezů. V každém "špalíku" vymezeném drážkami jsou ještě další jemné vlnkovité zářezy, které odvádějí vodu a sníh. Dalším bezpečným poznávacím znamením je nápis M+S, nebo symbol sněhové vločky na boku pneumatiky. Odborníci doporučují přezout na zimní pláště, když průměrné denní teploty klesnou k sedmi stupňům celsia.

ZIMNÍ PNEUMATIKA

Zimní pneumatika

LETNÍ PNEUMATIKA:
Letní pneumatika

Autor:




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.