Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Na dojížděných zimních gumách v létě zastavíte až o 20 metrů dál

Autoklub České republiky provedl zajímavý test, který v praxi potvrdil teorii, že ojeté zimní pneu dojížděné v létě jsou výrazně nebezpečnější než letní gumy.
Test pneumatik - měření aquaplaningu

Test pneumatik - měření aquaplaningu | foto: Autoklub ČR

Lidoví mudrci se rádi podělí o radu: "Na sněhu bych na letních gumách nejel, ale opačně přece o nic nejde." Takže proč vyhazovat zimní pneumatiky s nižším než povoleným vzorkem, když se dají dojezdit v létě, kdy platí mírnější limit? Tak tento nápad raději zavrhněte. Není dobrý, což prokázal aktuální test českého Autoklubu, který na testovací dráze a ve zkušebně v Německu porovnal výkony celkem devíti pneumatik: pěti nových letních a čtyř "sjetin" - dvou letních a dvou zimních s třímilimetrovým vzorkem.

Právě tři milimetry jsou "ideální" mírou pro dojetí: v zimě je povoleno jezdit minimálně se 4mm vzorkem, zatímco v létě zákon stanovuje zákon hranici 1,6 mm. Alespoň jednu, možná dvě sezony tak teoreticky lze ještě na starších zimácích zvládnout.

Test pneumatik provedl Autoklub ČR v Německu

"Ukázalo se, že vlastnosti pneu ojetých na tři milimetry se výrazně liší od vlastností nových. Ale i ojetá letní guma má v létě lepší vlastnosti než opotřebená zimní, s výjimkou čínské pneu Rockstone," popisuje výsledek testování Václav Špička z Autoklubu České republiky.

Ušetřete za nákup zimních pneu

Nechte si vrátit stovky korun zpět za nákup pneumatik díky webu VratnéPeníze.cz

Na mokrém asfaltu je totiž brzdná dráha ojetých zimních pneu ve srovnání s novými letními delší až o 20 metrů, což je pro představu délka celého kloubového autobusu. I proti stejně opotřebeným letním pneumatikám je na tom "zimák" zhruba o deset metrů hůře.

Nejhorší byla čínská guma

Vůbec nejhůře na tom byly ojeté zimní pneu při jízdě v dešti na silnici simulující okresku plnou zatáček. "Mají výrazně nižší schopnost přenášet boční síly, nedotáčivost se projeví odklouzáváním vozidla směrem ven ze zatáčky. Je tedy nutné jet pomaleji než na letních gumách," vysvětluje Václav Špička.

Zařízení na měření aquaplaningu

Doslova propadákem byl výkon čínské pneumatiky Rockstone, v Česku poměrně hodně prodávané. Tam, kde Continental PremiumContact 5 při brzdění z rychlosti 100 km/h už zastavil, jelo auto obuté do Rockstonů Radial ještě skoro šedesátkou. Náraz do překážky v této rychlosti by byl devastující. Nejhůře mezi všemi, včetně ojetých, skončil Rockstone i na mokré dráze plné zatáček. "Měl velké problémy, jeho směs nedržela kontakt s vozovkou," dodává Špička. Čínská pneumatika se přitom na českém trhu prodává zhruba za 1 200 korun (195/65 R15), zatímco vítězná continentalka je jen o stokorunu dražší.

Na suchu nižší vzorek tak nevadí

Pneumatiky prošly i několika testy zvládnutí aquaplaningu. V simulaci silného deště se měřilo, kdy guma začne na silnici "plavat". "Jednoznačně lepší byly nové pneu, jejichž rychlost v okamžiku ztráty kontaktu s vozovkou se pohybovala mezi 81 až 83 km/h. U opotřebených letních i zimních to bylo podstatně méně, mezi 62 a 66 km/h," popisuje Špička. Jedinou výjimkou však opět byl nový Rockstone, jehož výsledek nedosáhl ani kvality gum ojetých.

Výsledky testu

Tabulka kompletních výsledků ZDE

Ačkoli je to paradoxní, při brzdění na suchu měly opotřebené pneumatiky výhodu. "Menší ohebnost, tuhost dezénu a větší styčná plocha s vozovkou zkracovaly brzdnou dráhu. Nejlepší sice byly opět nové continentaly, hned za nimi však skončily ojeté pláště téže značky," říká Špička.

Zkušení němečtí technici ohodnotili pneumatiky i podle subjektivního dojmu při jízdě v provozu. Nejlepší vlastnosti přisoudili nové letní continentalce a následovaly pláště Debica Presto, Michelin Energy Saver+ a Barum Brillantis 2. Jako velmi dobré se ukázaly i opotřebené zimní pneu Michelin Alpin A4 a Sava Eskimo HP. Tabulku opět uzavřely rockstony.

Závěr testu je jednoduchý: pokud se nechcete vzdát dojíždění "zimáků" v létě, musíte být mnohem opatrnější a počítat s delšími brzdnými drahami i s horší ovladatelností auta.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...