Na sníh na silnici narazí řidiči v těchto dnech maximálně na horách

Na sníh na silnici narazí řidiči v těchto dnech maximálně na horách | foto: iDNES.cz

Zimní pneumatiky v teplém počasí trpí, vyplatí se je ale mít

  • 13
Současné teplé počasí příliš nepřeje zodpovědným řidičům, kteří už v listopadu či prosinci opatřili své vozy zimními pneumatikami. Opotřebovávají se více než v době mrazů. Ekonomická ztráta ale není tak vysoká, aby se vyplatilo přezouvat zpět na letní gumy.

"Navíc v noci a ráno teploty klesají k nule a tehdy se zimní pneumatiky rozhodně vyplatí," říká Václav Špička z Autoklubu České republiky.

Pneuservisy zatím nezaznamenaly žádného motoristu, který by požadoval kvůli teplé zimě zpětné přezutí na letní pneumatiky.

"Přišel jediný řidič. Ten ale prodával auto a zimní pneumatiky si chtěl nechat na nový vůz," řekl jeden z pracovníků firmy PneuMax v Liberci. Stejná situace je i v Ostravě a na Plzeňsku.

"Nedoporučoval bych to nikomu, zima může udeřit každým dnem," řekl majitel pneuservisu Svatoš z Plzeňska. Podle něj se sice měkčí zimní pneumatika sjíždí v teple rychleji než letní, jejich ceny jsou ale zhruba shodné. "Aby řidič prodělal, musel by absolvovat dlouhé cesty, například denně z Plzně do Prahy a zpět," uvedl.

Odborníci se navíc shodují v tom, že od sedmi stupňů Celsia letní pneumatiky začínají tvrdnout a přestávají být při zastavení tak účinné. Teplotní hranice, kde je z hlediska opotřebování vhodné začít používat zimní pneumatiky, se různí. "Někdo tvrdí, že to je sedm stupňů Celsia. Podle nás to je už od deseti stupňů," řekl Špička.

Podle něj lidé, kteří i v současném teplejším počasí jezdí se zimním vzorkem, nedělají chybu. "Je to lepší, než kdyby jezdili na letních. Je pravda, že se o něco více opotřebují. Nic se ale v podstatě neděje. Nenastává tak obrovská škoda, aby měli přezouvat zpátky na letní pneumatiky," tvrdí.

S tím souhlasí i technik firmy Pneu Hnídek v Jablonci nad Nisou. "Není to dobrý nápad, zima ještě přijde, navíc při současných výkyvech teplot by letní pneumatiky nebyly bezpečné," řekl.

V západní Evropě je podle Špičky přezouvání na zimní pneumatiky běžnou záležitostí. V Česku si na to řidiči postupně zvykají. "Rok od roku se to ale zlepšuje. Pomáhá osvěta," řekl.

Dodal, že pravidlem to je u majitelů nových a drahých vozů. "Ti, co jezdí v zimě málo, což jsou především majitelé starších vozů, většinou nepřezouvají. V jejich případě by cena nových pneumatik byla vyšší než cena celého auta," doplnil.