Není přitom nutné kupovat hned nejlepší a nejdražší (1 580 Kč/ks) pneu v testu, kterou byl Continental WinterContact, druhý Semperit Speed-Grip je o tři stovky levnější a na vítěze ztrácí jen nepatrně. Totéž se dá říci o třetí Savě Eskimo, která byla navíc nejlepší na sněhu. Lyžařům dojíždějícím na sjezdovky ji tak lze jenom doporučit.
Autoklub ČR letos na švýcarském a německém polygonu otestoval patnáctipalcová kola, vhodná třeba na Škodu Fabia nebo VW Touran. Do testu vybral sedm pneumatik, od známých západoevropských výrobců přes srbskou a čínskou produkci.
Autoklub hodnotí tradičně jinou metodikou než evropské autokluby - výsledky zde. Pneumatiku Continental Winter- Contact TS 850, která vyhrává většinu zahraničních testů, určil jako referenční a s ní pak srovnával především záběrové a brzdné vlastnosti ostatních značek.
To znamená, že pokud byla pneumatika v některém aspektu lepší než referenční, dostala hodnocení třeba 102 procent. Například v aktuálním testu byla na sněhu lepší Sava Eskimo, při akvaplaningu zase Hankook Winter i*cept.
A celkový výsledek? „Na mokru, které v českých podmínkách většinou vládne zimním silnicím, zvítězil Continental, stejně jako na suchu. Sníh zvládla nejlépe Sava,“ říká Václav Špička z pořádajícího Autoklubu ČR.
Pro srovnání: nejlepší continentalky na mokré cestě při rychlosti 100 km/h zastavily o 17,7 m dříve než poslední značky Riken. To znamená, že ve chvíli, kdy auto na „kontících“ už stálo, vůz na rikenech stále „letěl“ rychlostí 46,5 km/h.
„Pneumatiky Nexen Winguard Sport a Riken Snowtime B2 hodnotíme pouze jako dostatečné. Nevyhovující jsou pak Nankang Snow SV2, a to především kvůli výkonu na sněhu,“ říká Špička, podle něhož by zimní pneu měly mít co nejvyváženější vlastnosti, a tedy dobré výsledky ve všech měřených kategoriích. „Třeba zimní dezény s bohatým lamelováním mají lepší záběr na sněhu, lépe brzdí na mokru, mají však horší odvod vody, a tedy riziko akvaplaningu,“ dodává.