Zimní výlet pokazí ztracený klíč od auta

Mnohý motorista na horách prožil krušné chvíle, když po celodenním lyžování zjistil, že ztratil klíčky od auta. "Klíč lehce vyklouzne z lyžařské kombinézy. To je vždycky velký malér," říká Václav Špička z Autoklubu České republiky. V první řadě doporučuje věnovat zvláštní pozornost uložení klíčků od vozu a případně předem myslet na riziko jejich ztráty.
Vzít tedy s sebou na hory oba klíče od auta, nebo nikoliv? "Určitě oba klíče s sebou. Náhradní doporučuji uložit nejlépe v hotelovém trezoru, při kratších výletech někteří motoristé schovávají klíč třeba zespodu blatníku," odpovídá Václav Špička. Pavel Strapko z další motoristické organizace - Auto Bohemia Assistance (ABA) - má ovšem jiný názor: "Rozhodně doporučuji nechat druhý klíč doma, protože vždycky pro něj lze dojet. Pravda, řidiči si náhradní klíč schovávají někde na autě, ale zloději finty důvěrně znají a často také motoristy na parkovištích pozorují." Servisní technik automobilů Opel v Liberci Vladislav Zoul se přiklání k názoru, který radí vzít s sebou na hory oba klíče. "A náhradní kus schovat někde v autě nebo u rezervy," dělí se o zkušenosti. "V případě ztráty originálních klíčků se řidič musí jen dostat do auta. Buď mu někdo šikovný dveře vyháčkuje, v horším případně obětuje malé okénko auta a pronikne dovnitř za pomoci cihly." Velikost problémů kvůli ztraceným klíčkům je dána stářím a zabezpečením vozu. Přitom čím je automobil modernější a důkladněji zajištěný, tím je potíž zásadnější. "Například novější škodovky mají plochý klíč s drážkou. Výroba náhradního kusu trvá i dva týdny a přijde na několik set korun," sděluje Zdeněk Plecháč ze servisu Škoda ve Vrchlabí. "Rychlejší je kompletní výměna zámků, ale ta stojí třeba u felicie tři tisíce korun." Podle informací Vladislava Zoula, technika libereckého servisu Opel, je klíč k vozům zmíněné značky kódovaný. "Při ztrátě může pomoci jedině autorizovaný dealer, který se ovšem o víkendu obtížně shání," upřesňuje Vladislav Zoul. "Na náhradní klíč se čeká dva dny a platí se za něj dvanáct set korun. A výměna zámků stojí i deset tisíc." Z nesnází mohou motoristovi pomoci asistenční služby. Dvě největší - Auto Bohemia Assistance (ABA) a Ústřední automotoklub (ÚAMK) České republiky - jsou k dispozici čtyřiadvacet hodin denně na telefonních linkách 1240 (ABA) a 1230 (ÚAMK). "V jednodušším případě přijedeme, auto otevřeme, vyndáme vložku zapalování a řidič může odjet domů," uvádí Pavel Strapko z ABA. "U novějších vozů musíme sehnat značkový servis a tam auto odtáhnout. Jinak můžeme s řidičem zajet pro náhradní klíč domů, případně zajistit ubytování nebo náhradní automobil." Karel Hejl z konkurenčního ÚAMK tvrdí, že organizace, kterou zastupuje, má dohody s velkými automobilkami a u vozů s doživotní zárukou mobility ÚAMK poskytuje uvedené služby bezplatně. Jinak si musí žadatelé o pomoc u obou služeb připravit peníze na honorář. Servisní technik ABA pracuje o víkendech půl hodiny za zhruba 300 korun a ve všedních dnech je o 50 korun levnější. Za hodinu práce technika z ÚAMK zaplatí řidič o víkendu přibližně 250 a ve všedních dnech 200 korun. Kromě toho bude motorista platit také příjezdovou a odjezdovou taxu, přičemž obě společnosti účtují za kilometr 15 korun. Stejně se platí také za kilometr případného odtahu vozidla.


Klíč k moderní škodovce se nahrazuje s obtížemi


Témata: Opel, Škoda Auto